Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk ligger kyllingerne ihjel :-(  (Læst 6825 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sønderklit

• Bruger
Skruk ligger kyllingerne ihjel :-(
« Dato: 05 Juni , 2013, 07:21 »
Min unge Brahma høne har under rugningen mast 3 æg, igår aftes og her til morgen er det så gået ud over en næsten færdig og en færdig kylling.
Jeg hørte den pippe under hende i aftens :-(
Kan man gøre noget??
Hvis jeg er rigtig heldig ligger, der stadigt 4 hele æg under hende. Hun har kun ligget 1,5 uge fordi hun byttede med en anden høne.
Mvh Line
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock
0,0,10 Hellevad fjerbolde

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
Sv: Skruk ligger kyllingerne ihjel :-(
« Svar #1 Dato: 05 Juni , 2013, 07:29 »
Hvis du har mulighed for at låne en rugemaskine kunne det måske være en mulighed. Min unge dværgsilke kunne heller ikke finde ud af det første gang, men 2.gang hun har været skruk, er det gået helt fint. Så der er håb...
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #2 Dato: 05 Juni , 2013, 07:37 »
Tak. Ja det må lige prøve at undersøge. Tror du man kan give hende kyllingerne når de kommer helt ud så?
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock

Offline KRISTINA

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 05 Juni , 2013, 07:59 »
tja, jeg gav min kyllingerne og det endte ikke godt :(
Rådet herinde var, at hun nok bare var uerfaren. Hun var skruk allerede 3 uger efter og denne gang gik det super.

Jeg har ofte listet kyllinger ind, når mørket falder på og det er kun gået galt den ene gang.

Hvis det var mig ville jeg nok lade hende ruge færdigt og håbe på det bedste eller forsøge at liste daggamle kyllinger under hende, når tid er.

1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #4 Dato: 05 Juni , 2013, 15:26 »
Dejligt at høre at det kan ændre sig og der er godt nok vildt hurtigt på kun 3 uger. :)

Jeg havde egentligt besluttet mig for at lade hende beholde de sidste æg, men så kom jeg i tanke om at min far snakkede om en rugemaskine han har til at stå. Han bruger den til at ruge bidronninger ud i eller noget i den stil ;-)

Den er tilsyneladende egnet også til hønseæg - så jeg tog en beslutning basseret på min mavefornemmelse og flyttede de sidste æg over i maskinen. Det er så nu kun 3 stk. da der lå endnu en lille flad mast kylling under hende :(
Jeg håber det er den rigtige beslutning!
(Rugemaskinen holder en helt jævn temp. på 37g og luftfugtighed på 71%)
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 06 Juni , 2013, 06:51 »
Temperaturen må gerne komme op på 37,8, hvilket er den temperatur, man normalt ruger ved,
Held og lykke :)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #6 Dato: 07 Juni , 2013, 00:11 »
Tak, jeg har godt læst at det er bedre med 37,8 grader, men det kan maskinen ikke på nuværende tidspunkt. Besluttede mig for at det var bedre at nøjes med de 37, end at skulle til at forsøge at skifte føler, pære, modstande eller hvad der nu skal til for at få temperaturen højere op. Det er en maskine min far selv har bygget og bier skal vist kun have 34 grader. Men det er helt sikkert ikke sidste gang jeg skal forsøge mig med kyllinger, så jeg må hellere få maskinen optimeret! :)

I dag er der så kommet en lille bedårende kylling. Den var språet sidst på eftermiddagen igår og da over hovedet intet var sket til middag i dag besluttede vi (stik imod al fornuft!) at forsøge at hjælpe den ud. Det gik heldigvis godt. Nu er der så tilbage at håbe at den er stærk nok til at leve og måske får nogle søskende. Tror dog det sidste er tvivlsomt. Der var et andet æg der hoppede lidt rundt i maskinen igår, men i dag har det ikke bevæget sig. :-/

Er det rigtig forstået at kyllingen har det bedst et par dage i rugemaskinen endnu? (Skrukken får den ikke tilbage, det tør jeg simpelthen ikke. Hun får måske lov når hun bliver lidt ældre.)
Så er en undulatblanding god at starte på, men hvornår og hvad med vand?
Og så startfoder + finthakket grønt fra 3. dag?
Hvis kylle bliver enebarn er det så en ide at finde nogle andre daggamle kyller den kan vokse op med?
Hov det var mange spørgsmål :)
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Skruk ligger kyllingerne ihjel :-(
« Svar #7 Dato: 07 Juni , 2013, 05:52 »
Hej Sønderklit,

Vi er også nye hønseejere og har lige haft/har vores første hold kyllinger. Det afføder mange spørgsmål som vi heldigvis har fået svar på af en meget erfaren, sød og tålmodig hønse-dame (Lene Lestat) og har også fået god hjælp herinde.

Jeg besluttede mig for, at skrive ned hvordan vi passede kyllingerne - min hukommelse er ret dårlig - så jeg kunne huske det til næste gang.

Du kan se vores "opskrift" her:
http://fjer.factfiction.dk/index.php?OpenPage=hoens/kyl/kyl.html

Håber det kan svare på foder delen af dine spørgsmål.

Håber det kommer til at gå godt med kyllingerne.

:) Mette
« Senest Redigeret: 07 Juni , 2013, 05:53 Fra Mette Kleist »

Offline egely41

• Bruger
« Svar #8 Dato: 08 Juni , 2013, 11:57 »
Da jeg fik mine første hønes fik jeg et godt råd af vores nabo der har haft høns i mange år. Sørg for et godt tykt lag halm eller lignende i rugekassen. Det skulle forhindre at hønsene knuser æg og kyllinger. Jeg har fulgt rådet og har aldrig haft problemer, men ved ikke om det skyldes gode rugehøns eller halmen.
Camilla.

Offline Connie

• Bruger
« Svar #9 Dato: 08 Juni , 2013, 11:59 »
Jeg besluttede mig for, at skrive ned hvordan vi passede kyllingerne - min hukommelse er ret dårlig - så jeg kunne huske det til næste gang.

Du kan se vores "opskrift" her:
http://fjer.factfiction.dk/index.php?OpenPage=hoens/kyl/kyl.html

Super fin hjemmeside med gode råd - guf for enhver ny hønseejer  /o
Hvordan bruger du Hermexcide ?

Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Juni , 2013, 21:04 »
Super fin hjemmeside med gode råd - guf for enhver ny hønseejer  /o
Hvordan bruger du Hermexcide ?

Hej Connie,

Tak for de søde ord :D hjemmesiden er rigtig sjov at lave, dejligt at den kan være til hjælp.

Jeg strør Hemexcide ud over det hele. Bund, redekasser og siddepinde.

Mange glade hilsner
Mette

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #11 Dato: 09 Juni , 2013, 04:23 »
Tak for rådet med halm Camilla, det virker jo meget logisk. Hvor tykt et lag bare sådan cirka? Jeg har nok lagt ca. 10 cm. Læste et sted, at der skulle være et godt lag så æggene ikke gik i stykker når de blev lagt, men jeg synes at hønerne falder det meget ud. Hvor stor en redekasse har du?

Super god ide med en hjemmeside til at holde styr på ens viden. Dejligt at andre også kan få gav af den!

Jeg kan næsten ikke tro det selv men der render 4 kyllinger rundt ude i maskinen nu. Jeg har lige været til min far 60års fødselsdag og da jeg så kigger ud render der 3 små kyllinger rund. Det er bare SÅ fantastisk!!
Vi var så dumme at hjælpe nr. 2 kylling ud af ægget efter 12 timer uden fremskridt fra den første stjerne. Det er endnu for tidligt at afgøre om den vil tage varig skade, men så længe der hele tiden viser fremskridt får den lov at leve. Den var meget svag først og kunne slet ingenting. Nu er den næsten på benene og er i hvert fald fuld af vilje.
Den sidste kylling fik lov til at komme helt ud selv og det er jeg bare SÅ glad for. Godt jeg skulle til fødselsdag! Kl. 21, da jeg var hjemme for at tjekke, var der ikke sket ret meget og det var ca. 24 timer efter det var språet, men kl. 3 var den næsten tør og drønede fint rundt helt oppe på benene sammen med den første kylling, som allerede er vokset helt vildt!
Jeg har bestilt 10 daggamle Brahma kyllinger til i morgen, fordi jeg synes det var synd, hvis den første skulle være alene kylling.
Jeg har vores gamle hønemor på hårdkogte æg i en nybygget skrukkebolig, så håber jeg på at kunne lave en familie genforening/sammenføring snarest. *k
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock

Offline Mette Kleist

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 09 Juni , 2013, 07:29 »
Hvor tykt et lag bare sådan cirka? Jeg har nok lagt ca. 10 cm. Læste et sted, at der skulle være et godt lag så æggene ikke gik i stykker når de blev lagt, men jeg synes at hønerne falder det meget ud. Hvor stor en redekasse har du?

Vi bruger ikke redekasser under vores skruk, men lægger halmen direkte på gulvet. 10 cm sammenpresset, passer meget godt til det vi bruger. Kasser kan være svære for kyllingerne at kravle op i, men halmen klatrer de i, som var de født til det  /o

Super god ide med en hjemmeside til at holde styr på ens viden. Dejligt at andre også kan få gav af den!

Tak for de søde ord om hjemmesiden  <E
Inspireret af din tråd, lavede jeg en side om hvordan vi har skruk hos os:
http://www.fjer.factfiction.dk/index.php?OpenPage=hoens/skruk/skruk.html

Åh må vi se billeder af de små nye vidundere?

Mange glade hilsner,
Mette

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #13 Dato: 09 Juni , 2013, 21:15 »
Inspireret af din tråd, lavede jeg en side om hvordan vi har skruk hos os:
http://www.fjer.factfiction.dk/index.php?OpenPage=hoens/skruk/skruk.html
Fedt! :) Der ser bare super godt ud. Bare det var mig der havde live "kylle-tv"!  <.

Nu har vores Hønemor, som hun passende nok hedder, adopteret 3 kyllinger. Så ser vi i morgen om hun skal have flere. Jeg synes det ser ud som om hun har 100% styr på, hvad hun laver. Men det ved jeg jo endnu intet om. Jeg ved kun at mavefornemmelsen er helt rigtigt. Hvor er naturen bare fantastisk!

Den fik først et par hak, men efter få minutter med hjerteskærende pip fik den lov at smutte under kjolen og der har den været siden. De 2 næste blev listet i reden imens Hønemor blev distraheret. Jeg håber så meget at få lov at se hende gå rundt og vise kyllingerne frem, når de er lidt ældre.
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock

Offline Sønderklit

• Bruger
« Svar #14 Dato: 09 Juni , 2013, 21:52 »
Her er lidt billeder af de 3 "hjemmelavede" kyllinger.
Jeg har læst mig frem til at #2 kylle "bare" havde spagatben og jeg har derfor hæklet en fin lille snor til at holde dens ben sammen med. Det smarte ved at hækle den er, at man kan lave en løkke til benet uden at man behøver at binde en knude i samme løkke. Det virkede stort set øjeblikligt. Nu håber jeg bare at de små ben kommer sig.
Mvh Line

1,13 Brahma
2 Plymouth Rock