Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Apatisk kylling på knap 4 uger - er den syg ?  (Læst 8740 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Apatisk kylling på knap 4 uger - er den syg ?
« Svar #15 Dato: 05 Juni , 2013, 00:18 »
Dejligt, du fandt en løsning.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Connie

• Bruger
« Svar #16 Dato: 05 Juni , 2013, 19:12 »
Den har så fået det skidt igen i dag ... suk ... aner ikke hvad jeg skal finde på ...  :(
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #17 Dato: 05 Juni , 2013, 19:27 »
Brug øksene det er synd og holde den i live.  *t
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Connie

• Bruger
« Svar #18 Dato: 05 Juni , 2013, 19:43 »
støn ...  :'(
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #19 Dato: 05 Juni , 2013, 23:40 »
Hvis den fortsat, efter 3 dage, er i omtrentlig samme forfatning som på billedet du lagde ind for et par dage siden, så bør du ikke tøve med øksen.
Den ser meget skidt ud på billedet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Connie

• Bruger
« Svar #20 Dato: 06 Juni , 2013, 10:30 »
Hvis den fortsat, efter 3 dage, er i omtrentlig samme forfatning som på billedet du lagde ind for et par dage siden, så bør du ikke tøve med øksen.
Den ser meget skidt ud på billedet.

Tak for input, Erik.
I dag er det så 3. dag.  Kylle er lidt friskere, øjnene er åbne og hun pipper (hæst).  Hun begyndte i går at nippe lidt til startfoderet, når vi lægger det lige foran hende.  Hun drikker grådigt, når jeg serverer det i pipetten.  Hun sked også en ordentlig klat på mig her til morgen ... godt nok noget vandig, men hun er lidt bedre end i går.

Det, der bekymrer mig mest, er, at hun ikke gør mine til at ville rejse sig.  Hun kan flytte lidt rundt på sig, når hun ligger ned, men hun rejser sig ikke for at drikke/spise.

Jeg er godt nok lidt på bar bund, for hvornår burde hun være frisk nok til det ?
(dyrlægen sagde 5 dage med Zoolac - og vi er lige startet på dag 3)

Hvor længe kan de ligge syge på den måde - hvor selvom der er lidt bedring at spore, så bliver det synd for dem og vil være bedre med øksen ?  Trækker jeg den for langt ?  Skal jeg vente til de 5 dage med Zoolac er gået og så gøre status der ?

Tak for jeres input ... det er højt værdsat, da jeg jo kun har haft kyller i 1½ uge ... det er en lidt hård start at få ... :-\

Vedhæfter et billede taget af Kylle her til morgen - øjnene er meget friskere ...
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 06 Juni , 2013, 22:49 »
For mig at se er der ikke tvivl om at fuglen ikke har det godt, og du har som dyreejer ansvaret for dyret ve og vel. Havde det været min fugl var den blevet aflivet i morges, hvor svært det end kan være for dig, så er det værre for fuglen at ligge og lide, for selvom den måske havde det bedre forleden og nu har det værre igen, så er det ikke nogen garanti for at den ikke svinger i et par dage mere, inden den enten bliver rask eller giver op og ånder ud.

Havde det været ude i naturen var den for længst gået til, der feder Mikkel Ræv den ikke op og venter på at den bliver stor.

En lille grensaks er en ganske human måde hurtigt at ende dens pinsler på.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Connie

• Bruger
« Svar #22 Dato: 07 Juni , 2013, 08:47 »
For mig at se er der ikke tvivl om at fuglen ikke har det godt, og du har som dyreejer ansvaret for dyret ve og vel.

Hej Anders
Tak for dit indlæg ... og jeg er helt klar over mit ansvar som dyreejer, men kom i tvivl om, om et fjerkræ kan komme sig hurtigt eller ej, da jeg jo kun har haft kyllinger i nu snart 14 dage.  Lidt en træls start på livet som hønseejer.

Men Kylle ER aflivet.  Jeg tog tidligt hjem fra arbejde i går og fik det overstået, inden mine piger kom hjem.
Nu er fokus på de andre kyller, som ser ud til at trives ..
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 07 Juni , 2013, 09:04 »
Hej Anders
Tak for dit indlæg ... og jeg er helt klar over mit ansvar som dyreejer, men kom i tvivl om, om et fjerkræ kan komme sig hurtigt eller ej, da jeg jo kun har haft kyllinger i nu snart 14 dage.  Lidt en træls start på livet som hønseejer.

Men Kylle ER aflivet.  Jeg tog tidligt hjem fra arbejde i går og fik det overstået, inden mine piger kom hjem.
Nu er fokus på de andre kyller, som ser ud til at trives ..

Jeg er sikker på at det var den bedste løsning for kyllingen, hvor barskt det så end måtte være.

Nu må I så nyde de andre og håbe at de ikke lider af det samme.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk