Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Apatisk kylling på knap 4 uger - er den syg ?  (Læst 8737 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

• Bruger
Apatisk kylling på knap 4 uger - er den syg ?
« Dato: 02 Juni , 2013, 20:45 »
Hej

Knap er jeg blevet kyllemor, før den første bekymring melder sig.  I dag da jeg kom ud for at lukke kyllerne ud i gården, kom de 7 spændende ... men den sidste blev liggende lige så stille under varmelampen.

Der har hun ligget hele dagen.  Kunne lige komme op og gå lidt rundt, men jeg kunne uden problemer tage hende op, og det ene øje har været lukket i hele dagen - men ingen infektion.

Jeg har tvunget hende til at drikke lidt med mellemrum gennem hele dagen og har forsøgt at lokke med foder og revet ost ... men hun har ikke spist nævneværdigt. 

Her til aften virker hun dog lidt friskere - pipper lidt (eller forsøger på det), men hun er krøbet ind under varmelampen igen, hvor hun ligger sådan lidt for sig selv.  De andre lader hende i fred.

Skal jeg tage hende ind i en kasse ?  Jeg kan sætte hende under en lampe i kontoret - vi har ca. 24 grader indendørs pga velisoleret hus, men det er vel ikke nok.

Hvad kan jeg give hende at spise ? - og hvordan ?

Risikerer hun at have smittet de andre ?

Pyha  :'(
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Apatisk kylling på knap 4 uger - er den syg ?
« Svar #1 Dato: 02 Juni , 2013, 22:03 »
Hun har det bedst sammen med de andre under varmelampen.
Prøv om du kan få lidt sukkervand i hende, ca 1 tsk sukker og en knivspids salt til et glas vand. Meget gerne druesukker.
Tjek hendes klatter, hun kan måske have coccidiose, så får de blodig diarre. Det skal behandles med Esbetre Vet fra dyrlægen, og hurtigt, da det er en parasit, der meget hurtigt kan tage livet af kyllinger.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Connie

• Bruger
« Svar #2 Dato: 02 Juni , 2013, 22:07 »
Ok ... nu har jeg fundet et par andre tråde herinde, hvor det blev anbefalet at isolere den syge kylling og sætte en kontorlampe over ... det har jeg gjort ...

Hun har fået foder, honningvand (skal lige tjekke om jeg har druesukker i stedet), som jeg giver hende med en pipette, og så har jeg lige lavet et hårdkogt æg, som jeg har moset godt med en gaffel ...

Hun klattede i eftermiddag, da jeg kiggede på hende i hønsehuset ... og det så helt normalt ud.  til gengæld var der en anden klat, som var lidt tynd i det - men det kan jo være en af de andre kyller.  Den var ikke blodig - blot brun og tynd.

Skal jeg sætte hende ud i hønsehuset igen ?
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 02 Juni , 2013, 22:11 »
Hvis de andre er gode ved hende, og der er varmelampe, mener jeg det er bedst, for de er jo flokdyr, og hun vil sikkert pippe højt og hjerteskærende, hvis hun er alene.
Der kan selvfølgelig være en mulig smittefare, men mon ikke skaden allerede er sket, hvis der er smitte? Fordelen ved at isolere er selvfølgelig, at du har styr på hendes klatter. I nat i mørket vil hun jo under alle omstændigheder sove.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Connie

• Bruger
« Svar #4 Dato: 02 Juni , 2013, 22:14 »
Hun siger intet ... kigger på mig, når jeg kommer ind.  Finder sig i, at jeg tager hende op, og åbner gerne næbbet for lidt væske ...

Skal jeg slukke skrivebordslampen i nat, så der er helt mørkt ?  (ca. 22-23 grader i rummet)
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #5 Dato: 02 Juni , 2013, 22:16 »
Hun har brug for at sove i mørke, så skal du måske have hende under varmelampen sammen med de andre.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Connie

• Bruger
« Svar #6 Dato: 02 Juni , 2013, 22:17 »
Tjek hendes klatter, hun kan måske have coccidiose, så får de blodig diarre. Det skal behandles med Esbetre Vet fra dyrlægen, og hurtigt, da det er en parasit, der meget hurtigt kan tage livet af kyllinger.

Har tjekket oversigten over klatter her på Forum, og der er ingen klatter i hønsehuset, der tyder på coccidiose (eller hvad det nu hedder).
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

• Bruger
« Svar #7 Dato: 02 Juni , 2013, 22:17 »
Hun har brug for at sove i mørke, så skal du måske have hende under varmelampen sammen med de andre.

OK - det røde lys i varmelampen holder dem ikke vågne ?
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

• Bruger
« Svar #8 Dato: 03 Juni , 2013, 17:35 »
Lagde Kylle ud til de andre i går aftes, hvor hun har sovet.  Har givet hende lidt sukkervand i løbet af dagen og forsøgt at give hende noget kogt moset hårdkogt æg ... ikke den store succes.

Hun ligger stadig ned, og det er ligesom hun er fuld og har svært ved at holde balancen.  Trimler nærmest omkuld og "klør" sig - nærmest som en hund, der lige lopper sig ved ørerne ...

De andre går hen over hende og er nu ret ligeglade med, om de træder på hende.
Skal jeg lade hende ligge ?
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

• Bruger
« Svar #9 Dato: 03 Juni , 2013, 19:09 »
Har nu nærmest tvangsfodret hende med hårdkogt æg med A38 og lidt hvidløg ... skyllet ned med 8 ml. sukkervand ... hun er helt afkræftet.  Da jeg lagde hende ned, tiltede hun om på siden og kunne kun med møje og besvær rette sig op (jeg ved ikke, om det er normalt, at de sover på siden).  Hun nusser dog fjer, som jeg kom til at gøre lidt våde, da jeg gav hende vandet.

Aargh ... hvor kan man dog være hjælpeløs overfor sådan et lille kræ  :'(

Har taget et billede af hende lige efter fodringen, hvor hun er lagt tilbage under varmelampen.
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Søster

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 03 Juni , 2013, 19:44 »
Nåå hvor ser hun skidt ud, håber hun klarer den   *k. Jeg har ikke nogen gode råd kun sympati og trøst  *t
Hilsen Søster :)

0.5.10 bl Isa B. damer, 0.0.4 wyandot. 0.0.4 Araucana, 0.0.4 Moskusænder. 4 huskatte og to hunde

Offline Connie

• Bruger
« Svar #11 Dato: 03 Juni , 2013, 19:52 »
Tak Søster  :)

Det er også mere for at finde ud af, hvor længe man skal vente på, at hun får det bedre ... nu har jeg givet hende at spise og drikke ... hvor tit skal hun have det (jeg aner jo ikke hvor meget sådanne kræ normalt spiser på en dag). 
Er der håb for, at hun får det bedre ?
Hvornår er det dyrplageri ?
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Søster

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 Juni , 2013, 19:59 »
Jeg ved hvor meget små børn skal spise, men ikke kyllinger. Maven er jo meget lille på sådan en. Menneskers mavesæk bør være ca. på samme størrelse som en knyttet hånd. Så mon ikke at hun skal have lidt men ofte  :-\. Honning indeholder jo den gode sukker men den virker også sløvende, spædbørn må ikke få honning, af samme årsag. Måske det er noget andet med kyllinger, ved ikke  :(
Hilsen Søster :)

0.5.10 bl Isa B. damer, 0.0.4 wyandot. 0.0.4 Araucana, 0.0.4 Moskusænder. 4 huskatte og to hunde

Offline Connie

• Bruger
« Svar #13 Dato: 03 Juni , 2013, 20:16 »
Honning indeholder jo den gode sukker men den virker også sløvende, spædbørn må ikke få honning, af samme årsag. Måske det er noget andet med kyllinger, ved ikke  :(

Hun har ikke fået honning alligevel ... lavede en blanding med druesukker og lidt salt efter Mariannes anvisning ... den giver jeg så med pipette.  Hun fik knap 8 ml. her til aften.
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Connie

• Bruger
« Svar #14 Dato: 04 Juni , 2013, 20:35 »
Opdatering ... efter et par trælse døgn:

I morges var Kylle helt elendig, og jeg forberedte pigerne på, at hun nok ville dø i løbet af dagen eller i morgen. Da jeg så kommer hjem i eftermiddag ligger hun stadig helt afkræftet, og jeg ser så til min gru, at der er nogle blodige klatter på brættet på vej ud i hønsegården.

Det kan dog ikke være hende, da hun ikke flytter sig af stedet, så jeg bliver bange for, at der er tale om coccidioser. Pisker ind, læser på Forum at alle kyller måske er i fare og ringer til dyrlægen. Han svarer ikke ... ringer til en anden, som svarer. Umiddelbart giver han mig ret, og finder en, hvor han kan købe en smule antibiotika til mig, så jeg kan hente det en time senere.

Den anden dyrlæge (min egen) ringer tilbage, og er ikke alarmeret over den blodige klat, år de andre 7 kyller ser ud til at trives. Som han siger - vi kan alle få en hæmorride  8) ... Han siger, jeg skal køre til apoteket og købe noget Zoolac, og give syge Kylle 1 ml 3 gange dagligt, og for en sikkerheds skyld måtte jeg hellere isolere Kylle.  Hun skulle også fortsætte med druesukkervandet, som var helt fint.

Kylle kommer i en kasse med sukkervand og foder inde i mit soveværelse. Hun får medicinen kl. 16, og allerede nu er hun meget kvikkere ... spiser selv, når vi lægger foderet foran hende, hvilket hun ikke på noget tidspunkt har gjort ude i hønsehuset.

SÅ NU GÅR DET FREMAD ... og jeg er bare SÅ lettet   *d

De andre Kyller er nu under overvågning, at ingen af dem får det dårligt, så det måske alligevel er Coccidiose ... så lige nu krydser jeg fingre og håber, jeg ikke får brug for antibiotikaen.

Min egen læge var i øvrigt meget uenig i at give Espetre forebyggende. Han sagde, at når man kun giver de 3 dage, så slår det de "nemme" Coccidioser ned, mens de robuste overlever, og Kyllerne risikerer at blive resistente for antibiotikaen.  Så hvis det skal gives, skal det gives i den fulde periode.

Så nu håber jeg, at fremgangen fortsætter :)  Tak for hjælp og støtte  *h
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner