Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Så blev jeg kyllingemor - uden skruk - kønsbestemmelse Maran  (Læst 9092 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Connie

• Bruger
Så fik vi de første 8 kyllinger ... 3 Wyandotter og 5 Maraner - de er 3½, 4 og 5 uger gamle i den kommende weekend, og de kommer fint ud af det med hinanden  *o ... ligger i en bunke sammen og hygger sig under varmelampen  ... det er den rene fryd *p

De er også begyndt at komme ud i hønsegården hver dag, når vi kommer hjem fra skole/arbejde om eftermiddagen. Vi har indhegnet ca. 1/3 af hønsegården, så de kun kan bruge et afgrænset område indtil videre.

... og nu melder alle spørgsmålene sig ... for de har jo ingen skruk til at lære dem tingene ... ikke engang nogle ældre høns til at gå forrest ...

Så:
1:  Hvordan lærer de, at gå ind i hønsehuset om aftenen ?
2:  Hvornår kan de være i hønsegården fra morgen til aften ?
3:  Hvordan lærer jeg dem at sidde på pind ?
4:  Hvornår skal de lære at sidde på pind ?
5:  Hvornår må de komme ud i haven (indhegnet område) - vi har 2 katte, som viser stor interesse og sidder og kigger nysgerrigt - går ud fra at kyllingerne måske skal have en vis størrelse ?
6:  Hvornår kan jeg fjerne varmelampen ?
7:  Den ene har fået nogle ordentlige gok i sit tidligere hjem, fordi den blev sat for tidligt ud til de store - den hedder Lille Pjok - vokser fjerene ud igen, eller vil den altid være lidt pjokket at se på ?
8:  Kan kaniner og kyllinger / høns gå sammen i hønsegården ?

Ja ja ... var der nogen, der sagde "nybegynder"  ::)

... og så lidt billeder af den nye familie, katten der lurer og tøserne og en veninde, der har sat stolene frem i den anden ende af hønsegården, hvor kaninerne også får lov at boltre sig.
« Senest Redigeret: 31 Maj , 2013, 20:50 Fra Connie »
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Så blev jeg kyllingemor - uden skruk
« Svar #1 Dato: 30 Maj , 2013, 19:31 »
1. Du kan genne dem nænsomt ind ved aftentide, hvis de da ikke selv går ind.
2. Jeg har moderløse kyllinger på den alder, de er ude hele dagen.
3-4. Som regel vil de helt af sig selv søge på pind, når de er klar, ofte i 4-6 ugers alderen.
5. Hvis dine katte er meget interesserede, ville jeg vente til de var et par måneder eller tre. Men prøv i første omgang at give dem overvåget udgang.
6. Mine kyllinger på den alder har kun lampen tændt om natten, og så hvis der er en rå, grå regnfuld dag.
7. Kyllinger skifter fjer 7 gange fra de klækker, til de er voksne, så mon ikke den bliver fin.
8. Jeg kan ikke huske begrundelsen, men har læst at man fraråder at lade høns og kaniner gå sammen, noget med sygdom.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Connie

• Bruger
« Svar #2 Dato: 30 Maj , 2013, 20:35 »
Fantastisk - tusinde tak, Marianne  /o

3-4. Som regel vil de helt af sig selv søge på pind, når de er klar, ofte i 4-6 ugers alderen.

Lige et tillægsspørgsmål til denne:  Vil de søge på "voksenpinden" - altså den, der sidder 65 cm over gulvet ?  ... eller skal jeg lave en "kyllingepind", der er lavere ? ... alternativt en hønsestige, så de kan gå op til pinden ?  (jeg ved ikke helt, hvor "kloge" de er - mine små kyller  ;D

... og lidt flere spørgsmål, jeg tænkte på, mens jeg lugede padderokker i haven:

9.   Hvad kan jeg gøre for at gøre dem tamme ? 
10. Hvad kan/må jeg give dem af lækkerier nu ... evt. senere ?  Har læst om hønseguf ... men det er jo mange ting - eller ??

:)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #3 Dato: 30 Maj , 2013, 20:41 »
65 cm skulle de nok kunne klare, ellers kan du jo lægge noget i bunden, de kan bruge som mellemstation.
9. vejen til alle kyllinger og høns hjerte går via lækkerier og megen omgang.
10. et kæmpehit her i huset er hårdkogte æg, som jeg blender med skal med havregryn og evt. vitaminer til en tør smuldrende masse.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Connie

• Bruger
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2013, 20:45 »
Jamen, så er mine små jo pludselig blevet store, og skal til at indtage hele hønsehuset ... uha det går stærkt  ::)

Tusinde tak for svar ... jeg formoder, at svaret til spsm. 9 også betyder at det er ok at tage dem op  ... pigerne kan næsten ikke lade dem gå ...
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2013, 23:09 »
Dåsemajs er også guf .find ud af hvad deres yndlings guf er, giv dem så det mens du holder dem, så vil de forbinde hænder med noget godt. Det virker ihvertilfælde med mange dyr, så nok også kyller.

Tillykke med kyllerne, hvor er de søde  *p
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Connie

• Bruger
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2013, 23:40 »
Tak Ilse  :D

Det vil vi også prøve ... og ja ... vi er også jublende glade  *o
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #7 Dato: 31 Maj , 2013, 07:16 »
Tillykke med kyllingerne /o. Ja, tag endelig kyllingerne op, så længe det er på dyrenes egne præmisser. Revet ost er fantastisk at lokke med :).

I den alder kan du give dem det meste, så længe du sørger for at det er findelt. Prøv med hakket æg blandet op med råt oksekød eller hakket skinke. Hak noget skvalderkål og bland op med undualtfrø, rasp, hakket æg, revet ost og skinke i strimler, evt. tilsæt lidt olie så det hele glider nemmere ned. Der er mange muligheder :D. En bakke leverpostej smager også dejligt for enhver lille kylling.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Connie

• Bruger
« Svar #8 Dato: 31 Maj , 2013, 11:54 »
Taak Tanja  /o

Så er der lidt mere inspiration til lækkerier .... skøønt  :)
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #9 Dato: 31 Maj , 2013, 13:20 »
Tilykke :D  Reven gulerod/æble er også et hit  /o
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Connie

• Bruger
« Svar #10 Dato: 31 Maj , 2013, 15:33 »
Tak Simon  /o

så napper de jo kaninernes foder ... ggg
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #11 Dato: 31 Maj , 2013, 16:05 »
Tak Simon  /o

så napper de jo kaninernes foder ... ggg
  *g
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Connie

• Bruger
« Svar #12 Dato: 31 Maj , 2013, 19:41 »
Jeg vil lige genbruge min tråd - i håb om at nogen ser mit tillægsspørgsmål her ....

Har været inde og se i andre tråde med Maraner og kønsbestemmelse ... hvor tidligt kan man bestemme det ?  Mine er nu 3½ og 4 uger på søndag .... og jeg synes, at de alle får kamme ... betyder det, at alle er haner, eller kan hønsene også udvikle kamme så tidligt ?

Skal I have billeder for at kunne hjælpe ?
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 31 Maj , 2013, 20:10 »
Det er nemmest, hvis begge køn er repræsenteret, men haner får tydelige kamme ret tidligt, de er også mere røde, hvor hønernes er mere orange.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Connie

• Bruger
« Svar #14 Dato: 31 Maj , 2013, 20:48 »
Det er nemmest, hvis begge køn er repræsenteret, men haner får tydelige kamme ret tidligt, de er også mere røde, hvor hønernes er mere orange.

Jeg var så gået ud for at tage billeder ... så her følger der 5 nærbilleder af deres fine hoveder med kamme.
Jeg tror selv, at der er 1 hane (minimum) ... den ene er væsentlig mere robust end de andre og har også den største kam.
Men her kommer de - først de 3, som er 4 uger gamle på søndag:

0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner