Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Møg regn  (Læst 1787 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
Møg regn
« Dato: 29 Maj , 2013, 23:22 »
Min silke Kola i regn
Venlig hilse Ilse

0,2 silkehøns, sort og perlegrå i stor
0.1 moderne engelsk dværgkamphøne (Gurli)
1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Ilse B

• Passiv bruger
Sv: Møg regn
« Svar #1 Dato: 29 Maj , 2013, 23:29 »
Kola
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #2 Dato: 29 Maj , 2013, 23:47 »
Åh hvor er den sød!

Jeg har faktisk tænkt meget på - nu hvor snakken går på racehønse-etik - hvordan er det med silkehøns? Har de det godt med deres mærkelige dun-fjer og sjove damehatte?
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 29 Maj , 2013, 23:51 »
Jeg tror silkehøns har det bedst 'med deres mærkelige dun-fjer og sjove damehatte'. Det er ikke en race der er lavet for nyligt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Silkie
Mvh
Erik Andersen

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #4 Dato: 30 Maj , 2013, 00:06 »
Det var interessant læsning Erik, det er jo en ældgammel race, sammenlignet med så meget andet - åbenbart har Marco Polo på sine middelalderlige rejser mødt  kinesiske silkehøns. Mange af de racehøns vi ellers dyrker er jo 'moderne' sammenlignet med silkehøns.

Jeg havde slet ikke tænkt på - men det er klart, det er logisk - at de ikke kan flyve, for deres dun-fjer har ingen bæreflade. Det kan jo være et meget praktisk træk, men kan også være et punkt man kunne slå ned på, rent dyre-etisk. Men måske er høns alligevel så meget fodgængere, at de ikke savner det væsentligt?
Jeg har ikke selv nogen erfaring med racen - jeg kender ingen der har dem, men efter hvad jeg kan læse, har den en masse sympatiske træk - den er rolig og venlig, en god rugemor og kyllingefører, og ude af stand til at flyve, den må være nem at sætte hegn for.
Hvordan er det med at holde sig tør og ren med de der fjer? Jeg synes det må være en væsentlig del af fuglenes livskvalitet, at de kan holde sig selv rene og i god fjer-stand.

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #5 Dato: 30 Maj , 2013, 00:20 »
Hvordan er det med at holde sig tør og ren med de der fjer? Jeg synes det må være en væsentlig del af fuglenes livskvalitet, at de kan holde sig selv rene og i god fjer-stand.

Som du kan se af billedet længere oppe i tråden 'bader' de gerne.  ;D

De har ikke problemer med at holde sig rene. Det eneste minus jeg har erfaret er at de har meget let til kalkben (mider der danner kalklignende fortykninger på deres ben).

Ellers er de søde, sjove og omgængelige. Skrukker (for) let. Vil man bruge dem til slagt skal man være opmærksom på at de under dunene gemmer en smølfekrop (de er blå i huden) og at kødet er noget mørkere end på andre racer. Smagen er den samme, men min familie nægter at spise disse høns, udelukkende pga farven på skind og kød.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 30 Maj , 2013, 12:04 »
Hej,

Tak Bente , ja hun er sød, også i regn vejr. Mine silker trives fint med deres underlige fjerdragt. De ruller i jord og ser herrens ud, men kun i 10 min, så er de helt tørre og renere end før.
Ilse
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #7 Dato: 30 Maj , 2013, 13:54 »
Jeg havde slet ikke tænkt på - men det er klart, det er logisk - at de ikke kan flyve, for deres dun-fjer har ingen bæreflade. Det kan jo være et meget praktisk træk, men kan også være et punkt man kunne slå ned på, rent dyre-etisk. Men måske er høns alligevel så meget fodgængere, at de ikke savner det væsentligt?

Tror såmænd ikke at høns "savner" at flyve :) Se bare på strudsen... Tror heller ikke den savner det :P Så der tror jeg ikke vi kan komme ind på dyreetik, slet ikke på silkerne, med tanke på at de har set sådan ud siden det 13. århundrede ;)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #8 Dato: 30 Maj , 2013, 18:19 »
Jeg tror at silkehøns er blevet føjet til min liste med 'høns jeg skal have prøvet at have i haven'. At de er smølfefarvede (ha!) synes jeg da er et ekstra lille raffinement. Man kan godt se på din hønes 'ansigt' at den er kraftigt pigmenteret i huden. Jeg troede kun det var de meget mørke af racen, sorte og blå? Men har de det alle, også de hvide?

Offline Ilse B

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 30 Maj , 2013, 20:46 »
Ja, alle silker har sorte ben , hud, ja selv skelettet er sort. Det ser underligt ud på en hvid høne!
Det er nogle meget rolige dyr, vi behøver slet ikke hegn, de går ikke mere end 5-8meter hjemmefra. De siger heller ikke rigtig noget, knirker og brummer lidt.
Nu kender jeg ikke rigtig andre racer, men jeg valgte dem her på udseende og temperament, og det har jeg ikke fortrudt.

Her er  en tør Kola.
Venlig hilse Ilse

1,2 dværgkochin
En tålmodig mand.

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #10 Dato: 30 Maj , 2013, 21:16 »
åhh, den ser super sød ud  :)
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 30 Maj , 2013, 22:39 »
De siger heller ikke rigtig noget, knirker og brummer lidt.

Og til alle dem der nu tror de har fundet løsningen på deres haneproblem - nej det er ikke løsningen. Det er muligt at hønerne kagler mindre end andre høner, men det kompenserer hanerne for. De galer gerne og har en noget skinger og gennemtrængende røst.
Mvh
Erik Andersen

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #12 Dato: 30 Maj , 2013, 23:09 »
Damn!

Offline Christina ♦

• Passiv bruger
    • Naturens Gaver
« Svar #13 Dato: 30 Maj , 2013, 23:17 »
Damn!

ha ha  :) griner  ;) cool bemærkning
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 30 Maj , 2013, 23:27 »
Damn!

Well. Du bor i Sønderjylland så det er vel ikke et problem? Er der ikke masser af plads og højt til loftet?  ;D
Mvh
Erik Andersen