Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: SilkOmaten - Hjemmelavet automatik til hønsehuset - opdateret: Nu Version 2!  (Læst 9913 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kastrup

• Passiv bruger
Opdateret 28. maj:
Så er den i drift.. Er nærmest blevet til en Version 2, da den har følgende funktioner:

- Automatisk åbne og lukke lemmen.
- Automatisk "åbne og lukke" mørklægningsgardin.
- Automatisk tænd og sluk 220v lys (skal bruges til vinter).

Alle 3 kan indstilles individuelt for hver ugedag med 15 minutters intervaller. Skal nok have tilføjet en "hverdage" og "weekend", så vil den være hurtigere og nemmere at stille om. Har også tilføjet en "justering" af servomotorerne så jeg kan lukke/åbne præcist uden at skulle stå og fedte med snore og knuder..

Så må de kommende dage vise om den er stabil og virker efter hensigten!

;)

Oprindelig tekst:
Så er den her.. SilkOmaten...

Ja det er så mit nørdede projekt med automatik til mit hønsehus (Med dværg-silkehøns.. deraf navnet). Tænkte at andre måske havde lyst til at følge med i hvad det er jeg går og roder med.

Denne første udgave kan "kun" åbne og lukke hønselemmen automatisk, ud fra tidspunkter man indstiller for hver ugedag. Man kan når som helst manuelt åbne eller lukke lemmen manuelt med et tryk på en knap. Automatikken vil tage over næste morgen/aften på det indstillede tidspunkt. Den betjenes ved hjælp af 6 knapper og et lille display.

Af ideer til fremtidige versioner tænker jeg på:
- Den automatiske dørfunktion skal udvides med lyssensor eller "kalender"
- Styre mørklægningsgardin
- Tænde/slukke lys i hønsehuset (til vinter)
- Tænde/slukke varmeplade til vand (til vinter)
- Kamera
- Ventilation
- Selvrensende vandtrug
- Tildeling af "godbidder" i afmålt mængde.
m.m.m.

Selve styreenheden er en "Raspberry Pi", en lille billig linux-computer der bruger ganske lidt strøm. Den er nok lidt overdrevet her til den første simple version. Men det smarte er at man rimelig nemt kan koble mange flere funktioner på den. Og hele "harddisken" er et lille sd-hukommelseskort. Så når jeg har udviklet en ny version på min "testbænk" i kælderen, kan jeg blot gå ud i hønsehuset og stikke det nye kort i SilkOmaten, hvorefter den vil være opdateret.

Jeg har lavet en lille demonstrationsvideo som kan ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=mm_tXQPRAfc

Kom gerne med ideer, kommentarer eller andet..

Mvh
Kastrup  8)
« Senest Redigeret: 28 Maj , 2013, 15:33 Fra Kastrup »

Offline GokkeLotte

• Passiv bruger
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: SilkOmaten - Hjemmelavet automatik til hønsehuset
« Svar #1 Dato: 24 Maj , 2013, 10:48 »
 8) Jeg kan ikke komme med konstruktive kommentarer men er ret imponeret........... er indtil videre hjemmegående pga sygdom og har ingen problemer med ud- indlukning..........
 Selvrendsende vandtrug lyder altså spændende!??
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline Kastrup

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 24 Maj , 2013, 10:58 »
Det skal heller ikke opfattes som et forsøg på at "slippe" for at passe mine høns.. For det er jo det der er meget af hyggen ved at have høns!! Men skiftende arbejdstider m.m. gør at det nogle gange vil være rart at vide at hønsehuset "kører" selvom man først er hjemme sent og kan kigge til dem.

Selvrendsende vandtrug lyder altså spændende!??

Ja ik... de er jo nogle små grisebasser!!  ???

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Maj , 2013, 11:58 »
Ja, det ser fint ud.
Min umiddelbare tanke er at jeg ville udskifte lemmen med eks. en aluminiums plade (alternativt en tynd plade af rustfri stål). Når træet bliver vådt/fugtigt så udvider det sig og friktionen bliver ligeledes højere.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #4 Dato: 24 Maj , 2013, 17:18 »
Det skal heller ikke opfattes som et forsøg på at "slippe" for at passe mine høns.. For det er jo det der er meget af hyggen ved at have høns!! Men skiftende arbejdstider m.m. gør at det nogle gange vil være rart at vide at hønsehuset "kører" selvom man først er hjemme sent og kan kigge til dem.

Nogen gange er det ikke et spørgsmål om tingene er nødvendige, men om man har det  ;D Selv om det er hygge hønsehold må det godt være lidt automatiseret  :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Kastrup

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Maj , 2013, 11:19 »
Nogen gange er det ikke et spørgsmål om tingene er nødvendige, men om man har det  ;D Selv om det er hygge hønsehold må det godt være lidt automatiseret  :)

Oh yes.. du har så meget ret...  /o

Og nu er jeg ved at få styr på grundstrukturen i min software.. Så nu kan jeg i princippet udvide den til at styre 8 stk hønselemme/mørklægningsgardiner.. og 6 stk 220v lamper/varmeplader/ventilatorer/kaffemaskiner/what-ever .. Skal vist snart have en større have... Eller flere idéer til hvad der skal styres...  :P

Offline Kastrup

• Passiv bruger
Så er den i drift.. Er nærmest blevet til en Version 2, da den har følgende funktioner:

- Automatisk åbne og lukke lemmen.
- Automatisk "åbne og lukke" mørklægningsgardin.
- Automatisk tænd og sluk 220v lys (skal bruges til vinter).

Alle 3 kan indstilles individuelt for hver ugedag med 15 minutters intervaller. Skal nok have tilføjet en "hverdage" og "weekend", så vil den være hurtigere og nemmere at stille om. Har også tilføjet en "justering" af servomotorerne så jeg kan lukke/åbne præcist uden at skulle stå og fedte med snore og knuder..

Så må de kommende dage vise om den er stabil og virker efter hensigten!

Offline Anders Christensen

• Passiv bruger
Har du ikke en masse billeder af dine ting, og jeg er især nysgerrig efter hvilke servomotorer og styring du anvender - Da jeg har tænkt mig at lave noget tilsvarende, bare med en arduino.  /o
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Kastrup

• Passiv bruger
Det er en Raspberry pi som via et "rpi servo board" (altså et udbygningskort specielt beregnet til en raspberry desværre  ;) ) som styrer helt standard "rc servoer". Hvis du googler "winch rc servo" vil du kunne finde servoer som er beregnet til fjernstyrede sejlskibe. De kan køre flere omgange end "standard" rc servoer, og de fåes med et lille "spil" til, så man kan hejse/sænke vha. en tynd stærk snor (jeg bruger noget flettet fiske-line). Du kan se det i funktion i youtube-videon.

Mvh Kastrup

• Passiv bruger
Det er en Raspberry pi som via et "rpi servo board" (altså et udbygningskort specielt beregnet til en raspberry desværre  ;) ) som styrer helt standard "rc servoer". Hvis du googler "winch rc servo" vil du kunne finde servoer som er beregnet til fjernstyrede sejlskibe. De kan køre flere omgange end "standard" rc servoer, og de fåes med et lille "spil" til, så man kan hejse/sænke vha. en tynd stærk snor (jeg bruger noget flettet fiske-line). Du kan se det i funktion i youtube-videon.

ahh smart, servo boards findes heldigvis også til arduino, så det er vist bare et spørgsmål om at finde et par winch servoer til menneskepenge, og at slippe igennem tolden hvis de indkøbes udenfor EU :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Kastrup

• Passiv bruger
Jeg har købt mine i uk. Mener jeg gav omkring 150 kr pr stk. Og de kan fint løfte min lem af 9mm krydsfiner

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Det er lige sådan en, jeg ønsker mig til jul (vil du ha' min adresse ;)  )
Jeg tænker dog lige en enkelt ting: hønsehuse bliver ufattelig støvede, så "hjernen" skal nok lige pakkes ind, så den ikke drukner i støv.
Men helt fantastisk er det, hvor ville jeg ønske, jeg havde de evner.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kastrup

• Passiv bruger
Det er lige sådan en, jeg ønsker mig til jul (vil du ha' min adresse ;)  )
Jeg tænker dog lige en enkelt ting: hønsehuse bliver ufattelig støvede, så "hjernen" skal nok lige pakkes ind, så den ikke drukner i støv.
Men helt fantastisk er det, hvor ville jeg ønske, jeg havde de evner.

Hehe.. ja det kunne da være jeg skulle starte en lille produktion.. For det er jo ligesom den første der har kostet kassen (hvis udviklingstid er penge er den nok sin vægt værd i guld  ??? )

Men er godt klar over at den skal pakkes godt inde! .. er på udkig efter en passende plastikboks der passer i størrelsen, jeg så vil skære hul til display og knapper, og dække disse med noget folie.

• Passiv bruger

Men er godt klar over at den skal pakkes godt inde! .. er på udkig efter en passende plastikboks der passer i størrelsen, jeg så vil skære hul til display og knapper, og dække disse med noget folie.

Køb noget akryl/plexiglas og skær ud og lim sammen i passende facon, så har du en rigtig fin kasse.

Hvor har du købt dine servoer henne af? Har du evt et link til dem? :)
0,6 Isa Brown

Offline Kastrup

• Passiv bruger
Her: http://component-shop.co.uk/html/servos.html

Hvor kan man købe de plader henne?