Opdateret 28. maj:Så er den i drift.. Er nærmest blevet til en Version 2, da den har følgende funktioner:
- Automatisk åbne og lukke lemmen.
- Automatisk "åbne og lukke" mørklægningsgardin.
- Automatisk tænd og sluk 220v lys (skal bruges til vinter).
Alle 3 kan indstilles individuelt for hver ugedag med 15 minutters intervaller. Skal nok have tilføjet en "hverdage" og "weekend", så vil den være hurtigere og nemmere at stille om. Har også tilføjet en "justering" af servomotorerne så jeg kan lukke/åbne præcist uden at skulle stå og fedte med snore og knuder..
Så må de kommende dage vise om den er stabil og virker efter hensigten!
Oprindelig tekst:Så er den her.. SilkOmaten...
Ja det er så mit nørdede projekt med automatik til mit hønsehus (Med dværg-silkehøns.. deraf navnet). Tænkte at andre måske havde lyst til at følge med i hvad det er jeg går og roder med.
Denne første udgave kan "kun" åbne og lukke hønselemmen automatisk, ud fra tidspunkter man indstiller for hver ugedag. Man kan når som helst manuelt åbne eller lukke lemmen manuelt med et tryk på en knap. Automatikken vil tage over næste morgen/aften på det indstillede tidspunkt. Den betjenes ved hjælp af 6 knapper og et lille display.
Af ideer til fremtidige versioner tænker jeg på:
- Den automatiske dørfunktion skal udvides med lyssensor eller "kalender"
- Styre mørklægningsgardin
- Tænde/slukke lys i hønsehuset (til vinter)
- Tænde/slukke varmeplade til vand (til vinter)
- Kamera
- Ventilation
- Selvrensende vandtrug
- Tildeling af "godbidder" i afmålt mængde.
m.m.m.
Selve styreenheden er en "Raspberry Pi", en lille billig linux-computer der bruger ganske lidt strøm. Den er nok lidt overdrevet her til den første simple version. Men det smarte er at man rimelig nemt kan koble mange flere funktioner på den. Og hele "harddisken" er et lille sd-hukommelseskort. Så når jeg har udviklet en ny version på min "testbænk" i kælderen, kan jeg blot gå ud i hønsehuset og stikke det nye kort i SilkOmaten, hvorefter den vil være opdateret.
Jeg har lavet en lille demonstrationsvideo som kan ses her:
http://www.youtube.com/watch?v=mm_tXQPRAfcKom gerne med ideer, kommentarer eller andet..
Mvh
Kastrup