Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad bruger i egentlig alle de kyllinger til?  (Læst 4610 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Line86

• Bruger
Hvad bruger i egentlig alle de kyllinger til?
« Dato: 22 Maj , 2013, 19:49 »
Håber ikke det er et frækt spørgsmål men kan se mange udruger kyllinger i rugemaskine .. Mange æg.. Hvad bruger i alle kyllingens til? Sælger dem? Spiser dem? Beholder dem?
Mvh Line

Offline Søster

• Passiv bruger
Sv: Hvad bruger i egentlig alle de kyllinger til?
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2013, 19:51 »
De bliver både solgt, spist (senere  ;D) eller beholdt til senere æglægning osv.  ;)
Hilsen Søster :)

0.5.10 bl Isa B. damer, 0.0.4 wyandot. 0.0.4 Araucana, 0.0.4 Moskusænder. 4 huskatte og to hunde

Offline Anja Østedgaard

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2013, 20:12 »
Der skal jo være nogle at vælge imellem, så man kan finde de flotteste til udstilling. Resten sælges eller spises når de har den rette alder :)
Anja Østedgaard

Offline Loan

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2013, 20:30 »
Vi skal til at ruge et stort hold ud snart af JK'er og så laver vi en test med 9 æg af vores egne for at se befrugtningen, hvis der er nogle får damerne lov at vokse op til æglægning og hanerne mister hovedet.
Jk'erne skal også være æglægning og hanerne mister hovedet.
Loan Sørensen

1.1 Huskatte, snart ingen.

Nu uden høns da vi flytter i lejlighed uden have :'(

Offline alex1981

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2013, 20:38 »
det er lige den spørgsmål jeg få hver gang jeg proppe noget i maskinen og når jeg hente noget ud af maskinen.
Alle blive slagtet eller solgt. men tja 40+ ænder 10 kalkuner 30 haner og en små flok gæs er lige til overkanten syns Kæresten.
så håber der blive solgt lidt i mellem.

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2013, 20:42 »
Vi ruger en masse kylliger ud og beholder de bedste til udstilling og videre avl :)
De mindre gode får lov at pynte ved en med havehøns:

Det er jo os seriøse avler der bevare racen/varianten. ;)
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 12 Juni , 2013, 09:16 »
De bliver enten beholdt, solgt til andre avlere / havehønseholdere eller slagtet.

Jeg er 100 % selvforsynet med fjerkræ (æg + kød) så jeg har ikke købt i snart mange år fra butikkerne. Og DET ER BAR DAJLIGT.  /o /o
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tink

• Passiv bruger
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
« Svar #7 Dato: 12 Juni , 2013, 13:59 »
Spiser I også hanekyllingerne? Og nu har jeg f.eks sussex, hvornår er sådan en ca. klar til at ende på spisebordet?

Glad for spørgsmålet kom op, jeg selv har også undret mig som ny heromkring ;)
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 12 Juni , 2013, 14:30 »
Ja, selvfølgelig spiser vi hanekyllingerne, for dem kommer der altid mange af og det er sjældent at folk køber en masse haner. Og så er det heller ikke alle som lever op til standarden.

Det er jo også både haner og høne kyllinger, som der ligger i butikkernes køle- og frysediske.

Angående alder, tja fra 4 måneder og op efter. Alt efter fodring og race. 
« Senest Redigeret: 12 Juni , 2013, 14:32 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tink

• Passiv bruger
  • Nybegynder men vild entusiast!
    • Lillemormor
« Svar #9 Dato: 12 Juni , 2013, 14:55 »
Tænk sig det vidste jeg faktisk ikke at det var - altså både hane og høne kyllinger, troede haner var meget mere kraftige i kødet så de ikke kunne bruges til den slags - en glædelig nyhed, for så behøver de evt. haner jeg måske får ved rugning ikke gå til spilde :)
0.5 trefarvede sussex 0.2mops 1.0 ægtemand. Har et stort ønske om at få en lille gård, men bor aktuelt i parcelhus med forstående naboer :)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #10 Dato: 12 Juni , 2013, 15:02 »
Når man laver mange 100 race kyllinger, er det selvfølgelig ikke pga. at man er i stand til at fortære dem alle.
Det er mere et spørgsmål om seriøs avl, og ønsket om at kommende generation bliver blot en lille smule bedre standard mæssigt end forældrene. Og til race-avl / seriøs avl skal der altså meget store tillæg til hvis man vil lave avls-forbedringer som virkelig rykker. 200 kyllinger pr. farve er ikke ret mange, og hvis man så har 5 farver :)

NB: Undertiden ser man at folk har ruget kyllinger ud og har 5 race-rene hanekyllinger, og tror de blot kan sætte det hele til salg. Det er jo ikke seriøs mht. race-avl. Jeg vil mene at højst hver 10. hane bør bruges i avl (eller højst 10% / 10 haner ud af 100 stk). Gerne færre til avl end de 10%, for haner er der altid nok af, så de bør slagtes.

Udover at være selvforsynende med æg og kød, hjælper jeg undertiden folk med Orpington.