Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk... hvad betyder det?  (Læst 25031 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Skruk... hvad betyder det?
« Dato: 20 Februar , 2009, 18:43 »
Ja jeg har jo min lille Guldlok liggende skruk på 3. dag.  Så nu vælter det jo frem med spørgsmål igen.  Kommer hun ud og får noget at æde og drikke i løbet af dagen? er der noget man skal gøre for hende eller skal man bare lade hende være ? lægger hun selv stadig æg? igår havde hun lagt et, men ingen idag ( og hun lægger normalt et hver dag). Hvad nu hvis hun rejser sig efter f.eks 10 dage, hvad gør jeg så med de stakkels æg? OG hvornår bør jeg flytte hende? for tænker ikke det er så skide smart at hun er sammen med de andre når (hvis) kyllerne kommer ud.  Hvad bør jeg ellers vide?

Wanda som har forsøgt at servere nudler, majs og andet godt  idag, men damen nægtede at tage imod... og hun spiser ellers altid gerne fra hånden.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Dorte Hee

• Passiv bruger
Sv: Skruk... hvad betyder det?
« Svar #1 Dato: 20 Februar , 2009, 18:59 »
Den "stakkels" punkterede badebold du har liggende på æg  :D skal nok gå af reden og spise, drikke og lægge den styggeste klat  <R en gang om dagen.
De skrukker jeg har haft har gerne ville spise korn og andet mad serveret lige foran dem, men sådan er det nok forskelligt.
Du kan mærke æggene med en sprittush (det går ikke af) så kan du se hvilke æg der skal ruges på, resten kan du jo så ta fra hende.
Hvis hun er skruk for alvor tror jeg ikke hun går af reden. Jeg har aldrig flyttet en skruk, der har ikke været problemer med små kyllinger i flokken. Hønemor skal nok passe på dem! Jeg var mest nervøs for om hanen ku lade dem være, men der har intet været - ham vi havde var ekstremt omsorgsfuld overfor de små  :D
Om det så var fordi jeg fortalte ham, at jeg havde læst i en hønsebog at hvis hanen ikke kan lade kyllingerne være, så var der kun en fornuftig løsning: af med hovedet :o Han skal kunne håndterer at flokken forøges.
God fornøjelse med de forhåbentlig nye små  ;D
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 20 Februar , 2009, 19:26 »
Mine skrukker bliver flyttet ligeså snart de har lagt sig til rette. De kommer i et rum for sig selv med deres eget mad. På den måde er jeg fri for at forstyrre hende hele tiden for at fjerne nylagte æg og jeg behøver ikke mærke æggene. Når kyllingerne så er kommet frem og hønemor har vist mig dem allesammen så bliver de flyttet ind i flokken igen. Og skrukken passer på sine små børn med næb og klør. Jeg fodrer mine skrukker med kyllingefoder, derved kan hun også lære kyllingerne at spise.
Jeg mener ikke skrukker ligger æg...mine gør i hvert fald ikke. Er du sikker på det ikke kunne være en anden af hønsene der har været inde og besøge hende?
Jeg tror ikke du skal regne med at Guldlok vil spise af hånden mens hun er skruk. Skrukker går nærmest i en trancelignende tilstand hvor de ikke rigtig ænser noget omkring dem. Men en gang om dagen skal hun nok forlade reden og spise og lægge den berømte ildelugtende kæmpeklat.
Held og lykke med det  :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 20 Februar , 2009, 19:58 »
 Tak for jeres svar... og fedt at I nærmest ikke kunne være mere uenige ;) det er så fedt, for det er jo det der gør det sjovt at have med dyr at gøre, de ter sig alle forskelligt.  Hun hakker mig sådan en over fingrene når jeg stikker hånden ind til hende, hvilket hun ikke gør ellers. Idag var der ikke nogen af de andre derhavde lagt æg ved hende og hunhavde heller ikke selv, (hendes æg er de eneste der er helt turkise i farven, så nemme at kende) men igår var der, men der havde hun selvfølgelig også kun lagt et døgn ca, så måslke hun lige skulle af med et mere :) og de andre er mærket med fed blyant. (kraftigt) Sidstegang hun lagde sig, flyttede jeghende og der hoppede hun af dagen efter.  så tør ikke rigtig flyttehende denne gang. men hvis jeg nu sparker kaninerne ud så kunne hun måske komme derover (det er lige ved siden af hønsene) Og om der er en klat der er mere ildelugtende end de andre, har jeg ikkelige bidt mærke i, syntes de 13 andre også lugter en hel del ;)
her til aften lå hun og vippede lidt med halen da jeg kiggede ind til hende, da jeg lige skulle tjekke æggene, var hun lynhurtig til at trille æggene ind under sig igen :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 20 Februar , 2009, 20:15 »
Wanda, du er slet ikke i tvivl om skruk-klatten, den er megastor! Hvis hun var min, ville jeg også lade hende blive, hvor hun er, det gik fint for mig sidste år med hele tre skrukker på én gang. Men som Danny skrev, kan man jo risikere, at hun, når hun har været ude på sin daglige lufte/spise/støvbade-tur, tager fejl af rederne, og evt. lægger sig på en anden rede, hvor de andre høns har lagt æg. Mine tre lå ikke i den samme rede hver dag, men de lå jo altid i en af de tre reder med rugeæg, så det var ikke et problem.
Det kan evt. være et problem på denne årstid, især hvis der kommer frost, for så kan æggene nå at blive for kolde, hvis hun er væk i længere tid.
Du kan glæde dig, jeg fik et super tæt forhold til mine skrukker mens de lå, i begyndelsen kunne de da godt hakke lidt ud, men det var kun nogle få gange. Senere vænnede de sig til at jeg stak hånden ind under, for at tjekke om der var friske æg. <L <L <L <L
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #5 Dato: 21 Februar , 2009, 10:24 »
Vi havde to skrukhøner med hver deres rede, som pludselig besluttede sig for, at lægge sig i samme rede. Den mulighed skal man lige huske at overveje.

Det er sikkert meget godt med at have dem liggende i flokkens redekasse, men jeg har dog en vag fornemmelse af, at rugningen ikke bliver bedre af, at hun forstyrres flere gange om dagen af æglæggende plageånder.
Sidste år gjorde vi gerne det, at vi lukkede af for skrukhønens kasse, men lukkede hende ud igen en gang om dagen. Så havde vi ikke det problem.
På den måde kunne man også "tvinge" hende ind i en anden (og bedre) redekasse, men det er måske, på den anden side, ikke helt rimeligt. Det er til gengæld mere besværligt, for så ved hun ikke hvor hun skal gå hen.
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 21 Februar , 2009, 11:27 »
Her lukker vi også af for dem, og så kommer de ud en gang om dagen. Det er ofte omkring klokken 14.00 da de fleste af hønerne da er færdige med at ligge æg. ;)

Ligger hun stadig på reden idag? :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #7 Dato: 21 Februar , 2009, 13:26 »
Hvordan går det, Wanda, vi mangler dagens rapport  ;)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #8 Dato: 21 Februar , 2009, 14:21 »
 :D Ja vil høre hvordan det står til med din skrukhøne, jeg har 1 der lige har fået 5 små kyllinger, og 1 der ligger på 3 æg, men dem er der ikke noget i, de 3 der var noget i har jeg i rugemaskinen for jeg synes hun var lidt for tit af reden og det er jo meget koldt netop nu, nå kyllingerne kommer bytter jeg bare de 3 æg ud med kyllingerne, når hun sover  ;)
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 21 Februar , 2009, 21:39 »
Hej Wanda

Jeg kan ikke vente på at høre din begejstring, når Guldlok er blevet mor.
Jeg ser for mig billeder af dig med Guldlok og kyllerne alle på dine skuldre.

Held og lykke med det.  <M

Mvh Lise
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 21 Februar , 2009, 22:00 »
Heysa alle

Jamen Guldlok ligger der stadig, idag løftede jeg hende lige ud for at se om hun ville drikke og spise lidt, og hun var helt dinglet, I v ed som hvis benene sover . jeg dyppede min finger lidt i vandet og hun "slikkede" det af, fik en meget lille smule mad at spise, og skyndte sig så iøvrigt ind i redekassen igen, og da hun konstaterede at hun havde hoppet ind i den forkerte, en uden æg, gik hun ud igen og gik ind i den rigtige, først var hun lidt utilfreds, for jeg havde lige lagt noget mere hamlm derind for t gøre det mere blødt, men efter ca 30 sek. lagde hun sig og skubbede alle 5 æg ind under sig igen. Jeg tror jeg lader hende ligge der indtil ca 7 dage før klækning og så flytter jeg hendde over i kaninburet som ligger lige op til hønsenes afdeling.
Og jeg glæder mig også helt vildt til at der kommer kyllinger, og skulle Guldlok blive træt af at ligge, så skrev Danny til mig igår at jeg skulle skynde mig at ringe til ham, så kunne æggene komme i rugemaskine med det samme, se det er jo hvad vores skønne Forum kendetegner, hjælpsomhed og entusiasme for både sig selv og andre :)

Jeg har sat en lille skål korn ind til Guldlok og stillet en træstub lige ud for hendes rede hvor der står en lille vandautomat, så kan hun altså ikke få deet nemmere ;) Menjeg har ikke set hende ude idag af sig selv, men syntes dog jeg kunne lugte en mere stram lugt idag inde i hønsehuset)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 21 Februar , 2009, 22:37 »
Da jeg havde skruk første gang troede jeg heller ikke den nogensinde gik af reden. Indtil jeg en morgen så at hun var ude kl 4.30. Var vågnet ved at hønsene haglede som gale og gik derfor i stalden for at se om det var en ræv, men det var bare skrukken der havde gasset alle de andre op. Måske havde hun vækket dem for tidligt ;)
Når jeg nu har skruk kan jeg følge med i om hun kommer ud, for de er i et rum for sig selv og derfor kan jeg nemmere finde deres kæmpeklatter.

Dejligt at høre at det går godt med skrukken :) Og super pænt af Danny  <-
Venlig Hilsen
Lisbeth

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 21 Februar , 2009, 22:48 »
Hvor lyder det altså hyggeligt, Wanda!

Jeg vil bare lige fortælle, at de første gange, jeg havde en skrukhøne, var jeg ligeså meget i tvivl som du er - altså om hun nu kom af reden og fik vådt og tørt osv. Jeg prøvede også at tilbyde hende mad lige under næbbet og løfte hende ud så hun kunne strække benene.

Det gør jeg ikke mere!

Jeg er helt tryg nu når en høne lægger sig. (Det skal så siges, at det er silkehøns, jeg har, og de er kendt for at være ekstremt rugevillige)

Jeg har fundet ud af, at skrukken er fuldstændig selvkørende. Selvom vi ikke lige opdager det. Hun ta'r en hurtig runde hver dag, hvor hun æder lidt, drikker lidt, strækker ben lidt og lægger en enorm stinkklat. (Så måske spiser hun endnu mere, end man lige tror?)

Det foregår oftest, når man ikke lige ser det. Og resten af tiden ligger hun og ligner noget, som hører hjemme i en anden verden. Apatisk og halvbevidstløs det meste af tiden. Sådan skal det åbenbart være, for der er kommet kyllinger hos mig hver gang.

Og det er FANTASTISK hver gang!

Held og lykke med det, Wanda, skriv endelig når der er nyheder fra campingvognen  :D

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #13 Dato: 22 Februar , 2009, 07:59 »
Du kan være helt rolig, Wanda, hun skal nok komme af reden. Da mine var skruk, tog de en tur én gang om dagen, hvor de spiste og drak samt klarede kæmpeklatten (og den er altså stor, at man IKKE kan overse den), de tog også et hastigt støvbad og et par løbeture frem og tilbage, hvor de baskede med vingerne og kaglede højt. Alle aktiviterne foregik på en meget hektisk måde; det var tydeligt, at det var noget, der skulle overstås, så de kunne komme tilbage til reden. Hanen prøvede som regel også, om "de duede til noget", men han blev blankt afvist, og jeg tror, at når han så, hvordan de havde fjerene pustet op i hovedet, var han klar over, at her var der ikke noget at komme efter.
Du kan glæde dig til de næste uger, der kommer: det sidste døgn kan du høre kyllingerne pippe i ægget. Jeg prøvede også at stå med et æg i hånden, hvor skallen var brudt i en fin linie hele vejen rundt. Jeg kunne høre kyllingen pippe, og ind i mellem tog den en ordentlig kraftanstrengelse, hvor den pressede helt vildt, for at få hinden til at briste det sidste stykke, så de to halvdele kunne gå fra hinanden. Du kan tro, jeg havde lyst til "at hjælpe", men jeg havde jo læst her på forum, at det er et No No. ;D
Da kyllingerne så endelig var kommet, kunne jeg bruge uanede mængder af tid på at sidde og kikke på dem og deres mødre. Skrukkerne har nogle helt specielle lyde, de bruger for at lære de små at spise. Jeg gav dem bl.a. hirsefrø.
Det var så sjovt at se, hvordan de små tumlinger lavede nøjagtig de samme ting som de voksne: strakte et ben bag ud, ordnede fjer osv, alt sammen på en uendelig kluntet facon.
Jeg har slet ikke tal på, hvor mange billeder og små film jeg tog af dem - hundredevis!
Jeg håber, du gider skrive, så vi kan følge med, billeder skal vi jo også ha' - det bliver næsten som at genopleve det igen  <H  <H <H <M <M<H <H <H <M <M <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 22 Februar , 2009, 12:01 »
Hun er der stadig, på trods af at jeg i morges fandt hende under en af de store brahmamadammer ;) Heldigvis er mine redekasser ret store, så det gik nok at de begge lå der, men aligevel :)
Jeg spottede en størrer klat end normalt ude på fliserne i formiddags og håber da det er lille Guldlok der har været ude og strække sig og lige været henne og få lidt at drikke, for det lille trug jeg havde stillet ind igår var selvfølgelig veltet af de andre høns i morges.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.