Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Nemmeste - hurtigst sikring af hønsehus mod ræv?  (Læst 18440 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Nemmeste - hurtigst sikring af hønsehus mod ræv?
« Svar #15 Dato: 19 Maj , 2013, 22:26 »
Jeg tror jeg ville banke fire høje stolper ned i hvert hjørne. Beklæde med volierenet, også på den del der rager op over muren, og derefter lægge volierenet henover. Det er nemt, billigt og holder ræven ude. Samtidig får du ståhøjde i volieren. Strøm ved jeg altså ikke om virker, når der er en god mur som springbræt for ræven. Mon ikke den vil gå på den i stedet for langs jorden?

Her kan du se princippet i det. Det er ikke så kønt her hos mig, men det virker, og jeg er superglad for løsningen.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #16 Dato: 19 Maj , 2013, 22:33 »
Jeg er enig med Tanja i at der bør en ekstra højde hegn på,,, og man kan nemt trække strømmen op på muren, så ræven ikke får lyst til at gå der  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #17 Dato: 19 Maj , 2013, 23:14 »
Helt håbløst med de billeder - alle er under 400 kb, men jeg kan kun vedhæfte et ad gangen....

Max 528 kb ad gangen.  :)

Så er dine billeder på mellem 300 og 400 kb, betyder det ét ad gangen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 20 Maj , 2013, 09:51 »
Tusind tak for mange gode råd  /o

El-hegn, Ina - ja, jeg kunne måske godt hitte ud af det efter din forklaring.  ISOLATOR T/TENTOR NYLON 100STK er dem, du kalder hegnsklokker, ikke - og ledhåndtag, hvad skal jeg bruge dem til? Selve ledningen/wiren - hvad hedder den?

Overdækning, Tanja - ja, jeg har tænkt at overdække med det net, som du også har sendt link til. Hvad kan anbefales mht. tykkelse mv? Du skriver, at jeg kan udskifte de 4 hjørnepæle med nogle højere og så trække net over dem. Men hvad hvis jeg i stedet i midten af hver ende af indhegningen sætter en høj pæl og så trækker net op over det? Så har jeg sådan et "hus-agtigt" skelet med høj rejstning - ville det kunne fungere? Ville ræven på muren kunne stå i ro og mag og tygge overdækningsnettet over?

Grunden til at jeg ikke er så pjattet med ekstra højde  op mod muren er, at hønsegården jo er for tæt på skel, men vores gamle naboer er ligeglade - de får bare en kurv æg af og til - men desværre flytter der nye ind per 1. juni  :(
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #19 Dato: 20 Maj , 2013, 09:58 »
Jeg ville foretrække løsningen med "op i højden". Du kan nøjes med at lave overdækningen 180 cm. Det er vist også det en havehæk i skellet må være? Dine nye naboer vil forhåbentlig ikke have noget imod et hønsehus på den anden side af hækken. Jeg tror du vil blive ked af "telt-løsningen" med en pæl midt i. Ståhøjde i hele gården er en luksus som jeg synes du skal unde dig selv :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #20 Dato: 20 Maj , 2013, 10:32 »
Hvad hedder wiren,,, hegnstråd feks.. kan fås som jerntråd, og slår bedst igennem, som bændel hvor tynde ståltråde er lagt ind i bændlet, og slår hvis dyret røre en af de tynde tråde, som der til gengæld er flere af, men hvis man graver med næsen i jorden kan man nok regne med at få en over næsen.

http://www.harald-nyborg.dk/10120/hegnstraad
De hvide bånd er måske ikke så kønne, og der er jo også den orange rulle, med tyndt bånd og tre tråde, og det er svært at vælge det rigtige.

http://www.harald-nyborg.dk/14160/jerntraad-bindetraad

Personligt valgte jeg den 2 cm brede bændel, selvom det ikke er så smukt...

Håndtagene er for at du kan bryde strømmen når du eller hønsene skal ud eller ind.
Det er ikke godt at slukke for strømmen på strømgiveren, da man nemt glemmer at tænde igen, og vær sikker på at ræven patruljere for at se om du har dummet dig....
Ja han kan stå på muren, men der sætter du også bare strømmen op, så er det udelukket.  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 29 Maj , 2013, 23:23 »
Hmm, har kigget på voliere-net, som IKKE er på tilbud nu.... Kan man købe andre typer trådnet, som er rævesikre?

Elhegnet må kommet til senere, når gården er oppe.
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline mzi

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 30 Maj , 2013, 07:50 »
Volierenet er dyrt, men til gengæld godt. Hvis det ikke er økonomisk muligt at sikre hele hønsegård med volierenet, ville jeg vælge at bygge en totalsikret, indre volieregård omkring hønsehuset og så en ydre hønsegård med et billigere net. :)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline ina.....

• Bruger
« Svar #23 Dato: 30 Maj , 2013, 11:10 »
voilerenet er sommetider til salg hos jem og fix for 199 for 25m 90cm og det er meget billigt.
men man skal holde øje med kataloget
Venlig Hilsen INA

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 19 Juni , 2013, 15:46 »
Nu er hønsegården så ..... Nogenlunde sikret.... Tror jeg. Den er lidt som på billederne i starten af tråden, men nu med:

- indhegning med volierenet, men indhegningen er nu kun på den ene side af huset. Jeg har lavet en hønselem fra hus direkte ud i gården.
- overdækket med "autoriseret" trawl net fra Esbjerg Trading
- flisegang rundt om tre sider og i den fjerde nedgravet  net, så det skulle ikke være muligt at grave sig ind
- det er stadig en lav indhegning på vel ca. 120, men som nævnt overdækket nu

Jeg har nu mødt den €&@%#$* ræv tre gange om morgenen, når jeg ville lukke høns ud i indhegningen. Kan ingen forsøg på indbrud se, men føler mig ikke sikker - selvom den nu ved, at begge hunde løber RET hurtigt - så elhegnet skal op!

Så, Ina - jeg forstår det sådan, at jeg køber hegnsklokkerne til pælene, hegnsbændel at trække rundt om oppe og nede og så selve elhegn-dimsen?

De der ledhåndtag er jeg stadig ikke helt med på - ikke sikker på det egner sig til denne lille indhegning?

Men jeg skal lige forstå: hvordan trækker man en tråd oppe i toppen og i bunden af indhegningen? Er det samme tråd bare "to gange om indhegningen" - eller kan man trække to tråde ud af elhegn-dimsen?

Mvh. Nanna
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 20 Juni , 2013, 02:23 »
Hej Nanna.

Ved du noget om hvordan ræven er løbet med dine høns... Har det været i løbet af dagen hvor du har haft dem ude, eller i løbet af aftenen/natten fordi huset ikke var lukket?

Jeg spørger, da jeg har mine høns gående helt frit... Jeg åbner om morgenen og lukker om aftenen. Hele haven er deres, og den er i hvert fald ikke sikret på nogen måde, hegnet holder blot hønsene inde. Selv huset er ikke sikret mod de nysgerrige høns, som i ny og næ forskrækker mig når jeg står i køkkenet - det rådes der dog bod på.

Jeg ved Mikkel er set her omkring, men har måske naivt tænkt at et sikret hønsehus er rigeligt.
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat

Offline Nanna

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 20 Juni , 2013, 09:07 »
Hej Jannick!
Jeps, jeg ved præcis, hvornår den (/&#%&-ræv har været der:

Først gang var det en meget syg og sølle ræv, der alligevel slog flere høns ihjel. Min datter kom hjem ved 14-tiden fra skole og kunne ikke finde hønsene, der går i hele haven. Pludseligt ser hun nogle af dem i naboens have med en ræv efter sig. Denne ræv var så syg, at den næste morgen sov i drivhuset ved siden af hønsehuset og blev aflivet her af Falck.

Anden gang fik jeg sms af naboen, som er jæger: "En ung ræv er lige løbet gennem vores have med en af dine høns i munden - vi kan ikke se flere høns i jeres have." Dette var omkring kl. 10 om formiddagen. Den unge ræv tog 4 høns, og det er givetvis den samme, som jeg nu har mødt 3 morgener luskende om hønsehuset  /d

Den syge ræv var nok tvunget af omstændighederne til at vove sig ind i vores have midt om dagen (og sove i drivhuset), og omkring den unge ræv har jeg læst mig til herinde på forum, at ræve-hvalpene i maj og juni har forladt moderen og er nogle frække vovehalse, der ikke har fået respekt for mennesker og hunde. Derfor vover de sig meget tæt på huse og haver - også om dagen. Og denne her har jo nu lært, at der går nogle lækre høns, så den giver nok ikke op lige forløbigt  >:(

Nu lukker vi derfor kun ud i den indhegnede hønsegård om morgenen og de fleste timer om formiddagen indtil der er mere liv i haverne omkring os. Alternativt lukkes hundene ud sammen med hønsene og agerer livvagter. Når vi så er hjemme, kan de gå i haven igen.

Jeg ville have forsvoret, at vi havde ræveproblemer for ca. ½ år siden..... men jeg er blevet MEGET klogere!
Nanna

0,2 Teenagere.....

Offline Jannick Ringius

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 20 Juni , 2013, 11:56 »
Tak for svar Nanna... Det gjorde mig lidt klogere på Mikkel ræv...
Jannick har en lille bondegård, iha iha åååh. Herligt!

0.1 Maran
0.1 Gul Orpington
0.2 Blå Auracana
0.1 Sort Auracana
1.2 Wyandot - Orla, Marie, Edith
1.0 Labrador F1 - Balder
1.1 Katte - Ysse, Trud
1.0 Islænder - Moði fra Spangbo
0.1 Dame - Skat