Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg har fået det første æg!!!  (Læst 14608 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Jeg har fået det første æg!!!
« Dato: 19 Februar , 2009, 09:27 »
Så skete det.  :o Da jeg lukkede min allerede dejlige silkedamer ud i morges, blev de pludselig endnu mere dejlige. En af dem har lagt et ÆG.

Det er første gang det mirakel er sket for mig og mine høns og det er altså SÅ stort. Bær over med mig, for mange af jer er dette jo sket utallige gange.

Miraklet vejer 43 gram og har en fin lysebrun farve. Det skal stolt vises frem for resten af familien, når vi alle samles i eftermiddag og tilberedes og nydes af samme familie.  <Y

Jeg er slet ikke til at få ned igen. Mine kolleger skal da også vide nyheden, når jeg om lidt tager på arbejde. Tvivler dog på at de kan se på historien med samme entusiasme som jeg  ;D

Så Mikkel, den snak jeg tog med dem og fortalte at deres søstre altså lagde æg hos dig, har vist virket.  ;)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Elise ☺

• Passiv bruger
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Jeg har fået det første æg!!!
« Svar #1 Dato: 19 Februar , 2009, 10:09 »
åh hvor dejligt der er ikke noget som æg fra egne høns, jeg forstår dig så udemærket. <M
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 19 Februar , 2009, 14:38 »
Ja det må man da vist sige at den har :D... Tillykke med ægget :D... Skriv lige med de næste æg om de har samme vægt for alle dem mine har lagt har en vægt på 44 g.. Kunne være sjovt at se om det bliver ved ved dine også :D..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #3 Dato: 19 Februar , 2009, 14:46 »
Tak-tak.

Mikkel: Det skal jeg nok. Det er jo spændende om der går 1, 2 eller 3 dage inden jeg får et igen. Alt efter om der er flere af hønsene der giver sig til at lægge æg igen. To af dem gjorde sidste år og en tredje var lige ved, så håber på det bedste. Kyllingerne er ved at være blevet til hønniker, så de kommer nok også med på holdet inden længe  :D
Mange hilsner
Stinne

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 19 Februar , 2009, 15:07 »
Ja det gør de nok :D.. Her tror jeg kun det er en der ligger æg da de alle har samme vægt. Den er ski også dygtig :D.. 5 æg på 7 dage :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Frk.olsen

• Passiv bruger
  • Feberramte...
« Svar #5 Dato: 19 Februar , 2009, 16:53 »
Stort tillykke med det første æg. Det er en hel utrolig følelse, tænk at man kan blive så glad for et lille æg, men det kan man!!!  :D
Jeg husker tydeligt da jeg den 1. januar i år stod med mit første æg - fantastisk  :D
Mange hilsner Rikke
0.1 sort dværgsilke - Sorte Sara
0.1 grå/vildt/noget dværgsilke - Granny
0.1 hvid dværgsilke - Duske
0.1 guld sort/randet dværgwyandot - Randi
0.1 tværstribet dværgwyandot - Zebra
0.1 porcelainsfarvet dværgwyandot - Bodil

0.2 kooikerhondje (Det er en hunderace ;)) - Bellis & Easy

0.1 dværgvædder - Karla Kanin
1.0 dværgvædder - Svend Emil
1.0 dværg?vædder - Carlo

1.0 fantastisk dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #6 Dato: 19 Februar , 2009, 17:04 »
Tillykke Stinne, der er intet som det første æg, og dit er perfekt  <I

Næ, vi hønse-nørder må nok affinde os med at om verdenen smiler lettere overbærende, når vi med begejstring i stemmen beretter om vores fantastiske oplevelser, som f. eks. "Det første Æg".
Jeg er også lidt til grin hos naboer og kolleger, men så har jeg jo heldigvis FORUM, hvor alle er klare over hvilket mirakel "Det første Æg" er.
Jeg tror da du får æg i morgen eller i overmorgen. Jeg har en "kylling" fra d. 28. august, som lige er begyndt at lægge æg, hun kommer med små perfekte æg på bare 27 g hver anden dag, mens de voksne lægger æg omkring de 45 g. Altså ca. som dit.
Nyd det, og nyd den fantastiske orange-gule farve som blommen i et rigtigt æg har!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 19 Februar , 2009, 17:23 »
selv om jeg har taget æg ind 1000 vis af gange er det alligevel spændende at komme ned til hønsene hver morgen for at se hvor mange æg det er blevet til <Y
Jeg kan udmærket forstå din glæde <I <P
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 19 Februar , 2009, 17:54 »
Jeg forstår dig også godt - har selv billeder endnu af vores første æg fra år 2000  ;D

Du har måske stadig det allerbedste til gode endnu: at finde et æg, der er nylagt og varmt i din hånd.

God fornøjelse med alle æggene på alle måder.

<I
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 20 Februar , 2009, 21:27 »

Du har måske stadig det allerbedste til gode endnu: at finde et æg, der er nylagt og varmt i din hånd.

<I

Når vi snakker æg så må det allerbedste da være et kæmpe æg med 2 blommer i.
DET er guf  ;D

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #10 Dato: 20 Februar , 2009, 22:18 »
Uh, glæder mig til alle de æg jeg har til gode i fremtiden.

- Og sørme, om der ikke var et æg mere som var blevet lagt i formiddags. Der var ikke noget i morges, da jeg lukkede damerne ud i hønsegården, men da min søn og jeg lukkede dem ud i haven her til eftermiddag lå der et mere. Også denne gang i redekassen  <M. Dygtige madammer.
Mange hilsner
Stinne

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #11 Dato: 20 Februar , 2009, 22:35 »
HEhe Jeg husker det også tydeligt :) jeg ringede rundt til gud og hver mand :) det samme skete da jeg for første gang fik mere end to æg om dagen (gik faktisk fra to til 8 æg på bare en nat) og igen da det første blå æg kom, og lur mig om ikke jeg jubler igen når min lille Rungsted Maran lægger sit første "chokolade" æg ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 21 Februar , 2009, 08:45 »
Tillykke med det, Stinne  :D

Ja, det er en ubeskrivelig følelse og jeg følte mig en smule småtosset, da jeg var faldet ned igen efter at være flippet ud over "det første æg" <G Men helt ærligt så er jeg da stadig en smule spændt hver dag, når jeg checker redekassen for dagens "leverance"  :D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 21 Februar , 2009, 11:24 »
Hvad var vægten så på det næste æg ;D?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #14 Dato: 21 Februar , 2009, 13:25 »
Du har ret, Lise, fornemmelsen af at gå med et lunt æg i hånden, kan ikke beskrives, men skal prøves  :D
Når jeg har Sif på besøg er det helt store nummer også at hun kan få lov til at komme med over i hønsehuset og se efter æg. Varsomt bærer hun dem tilbage til huset, mens hun hver gang belærer mig om, hvad der kan ske, hvis man taber et æg.
Apropos ituslåede æg, insisterede Tulle på at ligge i samme rede som Lille Blå, mens de lagde dagens æg. Tulles rumpe stak ud over kanten, og hendes lille æg lå i bunden af hønsehuset, da jeg var ovre og tjekke, desværre med lidt revner   :), æg kan ikke tåle at blive dumpet ca 40 cm ned på et trægulv - jeg tvivler på at Tulle har høstet nogen erfaringer overhovedet  <J
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk