Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Jeg har fået det første æg!!!  (Læst 14612 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Sv: Jeg har fået det første æg!!!
« Svar #15 Dato: 21 Februar , 2009, 15:34 »
Så var der held i sprøjten for tredje dag i træk ;D. Også her til middag havde vi fået et æg.
Det vejer 46 gram og det i går vejede 45. Så det er meget stabilt.

Er det mest sansynligt at det er den samme høne, der lægger dem ??? De ligger i den samme rede og omkring samme tidspunkt alle tre dage. Men kan en høne gå "fra 0 til 100" på den måde - altså ingen æg overhovedet og så et hver dag i tre dage?

Vores to unger, Silas og Laura på 7 år, fik hver et spejlæg her til morgen, for vi skulle jo rigtig kunne se blommen og hele ægget. Begge unger gjorde store øjne over den orange blomme og Silas, der lavede spejlæggene, var meget overrasket over den hårde skal. "Det er fordi det er rigtige æg" sagde Laura. - Og det havde hun jo fuldstændig ret i  ;)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #16 Dato: 21 Februar , 2009, 16:33 »
Min store kylling fra 28. august sidste år er også lige begyndt at lægge æg, hun lægger et hver anden dag indtil videre, jeg er sikker på hvilke æg, der er hendes, fordi de er noget mindre end de andre høns'.
Så mit bud er at det er fra forskellige høns. Måske vil det også vise sig, at dine høns lægger lidt forskelige æg, jeg kan i hvertfald se på mine æg, hvilken høne de stammer fra, fordi de har deres personlige kendetegn.
Men skønt at de lægger æg nu  <M <M <M <M <M <M
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 22 Februar , 2009, 09:57 »
Ja det kan godt passe. Her begyndte den jeg også bare, og så har den ellers kun holdt tre dage med pauser nu :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #18 Dato: 23 Februar , 2009, 19:58 »
Nu er det ikke fordi jeg skal belemre jer allesammen med det, hver gang jeg får et æg.  ::)

MEN nu har jeg altså fået 4 æg på 5 dage og de stiger i vægt. Startede på 43 gram i torsdags og det en af dem havde afleveret i dag vejede 49 gram.  :P

Det skal lige tilføjes at mine høns ikke har hørt alt det om, at høns ikke kan lide at lægge æg i forsvindingsreder. Æggene er lagt i den samme forsvindingsrede - dog ikke i det dertil indrettede hul i midten, men ude i siden i høet.

Opdatering følger, når jeg simpelt hen ikke kan lade være med at fortælle om silkernes æglægnings-fortræffeligheder  ;D
Mange hilsner
Stinne

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 23 Februar , 2009, 20:48 »
Nu er det ikke fordi jeg skal belemre jer allesammen med det, hver gang jeg får et æg.  ::)

Du belemrer ikke nogen som helst - du deler din glæde og det kan man da ikke få for meget af  ;D
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #20 Dato: 24 Februar , 2009, 12:33 »
Lige præcist hvad jeg også tænkte, Annette  <H
Selvfølgelig skal du dele din glæde med os Stinne, du er vel på fjerkræforum?
Vi forstår allesammen din glæde. Jeg nyder da mine daglige ture til hønsehuset, og jeg er stadig lige begejstret, når jeg går tilbage til huset med mine fine, sommetider lune æg. I går var jeg endda så heldig at jeg fik lov til at overvære da Cecilia lagde sit æg, det foregik under prusten og masen, og jeg nåede lige at blive lidt bekymret  ???, for jeg har aldrig overværet selve akten før. Men så kom det fine æg, ta dah!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #21 Dato: 24 Februar , 2009, 20:44 »

Vil da også lige sige, at det er tråde som dine, der gør at jeg ELSKER at læse med herinde! :) Specielt nu hvor jeg endnu ikke har høns selv, så suger jeg bare til mig! :)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 24 Februar , 2009, 20:54 »
Ja det er da bare noget guf for os andre som vi kan sidde og læse :D..
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #23 Dato: 25 Februar , 2009, 09:43 »
Nå, men okay, så har I selv bedt om det. Jeg fortsæter - gladeligt... ;D

I går eftermiddags var jeg i Solbjerg ved Århus og hentede 5 små silkekyllinger hos Berit, her fra Forum. Det er tre vildtfarvede hvoraf den ene er en hanekylling (Villy), en hvid og en dalmatiner. De står nu på bordet i vores bryggers med varmelampe mv. De dapper tilpas rundt og sparker spåner op i både mad- og vandautomater. De bliver lidt skræmte, når jeg stikker hånden ned til dem, men det går hurtigt over, for den skal da også undersøges. Hurtigt kommer de hen og hakker lidt i hånden, for at se om den kan bruges til noget fornuftigt. :D

De er bare så skønne og jeg har været nede og se til dem et utal af gange både i aftes og her til morgen. Se billede af babyerne herunder. Det andet billede er Silas med et af vores "berømte" æg. Han er også stolt af det (godt opdraget  ;))

Nu må jeg altså på arbejde - har næsten ikke tid. Farmen skal jo passes. ;D

Mange hilsner
Stinne

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 25 Februar , 2009, 19:37 »
Hvor er de bare fine :D.. Sikke stolt din søn ser ud med det æg :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 25 Februar , 2009, 20:20 »
Der er 456 der følger med i dine æggehilsner og man skal være hønsegal for at gøre det. Godt at vi kan glædes og dele æggeglæden sammen her i forum.
For folk der ikke har høns fatter nemlig ikke at det er så fantastisk at stå med et varmt nylagt æg i hånden.
Når man bor sammen med en ikke hønsegal, er Dansk fjerkræ forum en daglig glæde.
Venlig hilsen
Eva

Offline liski

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 25 Februar , 2009, 20:22 »
Jeg føler mig ikke spor "belemret", det er en fryd at følge med i din tråd.
Venlig hilsen
Lise Kirk

0.2 Lys Sussex, 0.1 dansk svensk gårdhund, 1.1 meget livlige katte, 1 ægtemand amerikansk

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #27 Dato: 26 Februar , 2009, 20:25 »
Nå Mikkel, jeg troede næsten at mine høns kunne stikke din æg-rekord, men de kom op på samme antal som dine; 5 æg på en uge.  :D

Meget dygtige damer :o
Mange hilsner
Stinne

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #28 Dato: 26 Februar , 2009, 21:23 »
Så må jeg desværre sige at jeg kan stikke dig :D.. Min høne har lagt æg de sidste seks dage nu :D... (kunne ikke lade være) ;D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #29 Dato: 27 Februar , 2009, 08:27 »
Hmmm... er på vej ud og tage en snak med dullerne. Æg,  <+

;D ;D
Mange hilsner
Stinne