Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus i hesteboks eller nybygget hus?  (Læst 3791 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TrineD

• Passiv bruger
Hønsehus i hesteboks eller nybygget hus?
« Dato: 12 Maj , 2013, 14:43 »
Nu har vi herhjemme talt om høns i over et år, nu skal det være.

Jeg har kigget på en masse sider og læst stolpe op og stolpe ned  :)

Nu er jeg kommet itvivl om hvad den bedste løsning vil være. Jeg har to muligheder:

Løsning 1:
Bruge den gamle hestestald (en lille stald med to bokse), hvor jeg ville lave så den ene boks tilhørte hønsene og der så kunne åbnes stalddøren direkte ud i en hønsegård. Fordelen ville være en balsal til damerne og højt til loftet. Ulempen er måske lige præcis det samme (træk? For meget luft?). Og stalden ligger et stykke væk fra vores hovedhus og op til et større buskads (mindre kontakt og større risiko for Mikkel besøg?)

Løsning 2:
Bygge et lille transportabelt hønsehus ( http://www.backyardchickens.com/a/basic-backyard-coop-keep-it-simple ) og en flytbar hønsegård.
Det kan placeres tættere på vores hus og vil give en tættere kontakt.

Planen er at hønsene skal gå så meget som muligt frit på vores grund ( 3,5 tdl), være hyggehøns og bidrage til vores æggekager og generelt dække børnenes, husbonds og mit behov for hygge og glæde ved levende væsner  ;D

Vi har snakket om mange forskellige racer, men hælder nok mest til Maran og Grünleger (farvede æg tiltrækker  :D ) og havde forestillet os 4 madamser.

Nogen der har nogen erfaringer, der taler for eller imod de forskellige muligheder, så vil jeg være taknemlig.

Mvh. Trine

Offline Peter Agger

• Passiv bruger
Sv: Hønsehus i hesteboks eller nybygget hus?
« Svar #1 Dato: 12 Maj , 2013, 18:54 »
Hej Trine

Velkommen på forummet her, du er i gode hænder, det lover jeg dig!!

Jeg ville vælge din løsning 1. Hønsene vil elske den gode plads, højt til loftet, og buskadset.
Måske kan der ændres lidt på døren, så der også er en hønselem i.

Der skal jo sikkert i alle tilfælde lukkes om natten, og det er mest der de ikke må få for meget træk. Om dagen skal de nok finde et godt sted hvis vejret ikke arter sig.

Hilsen
Peter

Offline Tina Portz

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 12 Maj , 2013, 19:10 »
Vi har netop færdiggjort vores "hønsehus" i en hesteboks, og jeg er bare super glad for at vi valgte den løsning. Der er rigtig god plads, dejligt højt til loftet (stalden overholdte ikke de nye krav til loftshøjde), man kan gå oprejst rundt derinde, så det er dejligt nemt med fodring og rengøring. Og hønsene har jo masser af plads. Vi har fået lukket de fleste sprækker, og fuger og isolerer når vinteren nærmer sig. Vi har så lavet tilhørende ude-hønsegård, som kyllingerne kan gå i, i fred for katten. Jeg vil prøve om jeg kan ligge billeder ind. Mvh Tina.
Orpington
1.0 Golden Retriver
2.1 Katte
1.0 Fjordhest
0.1 Islænder
2.4 Skotsk Højlænder
3.1 børn

Offline may-brit

• Bruger
« Svar #3 Dato: 12 Maj , 2013, 21:02 »
Jeg ville også vælge hesteboksen. Med hensyn til træk har jeg et nemt råd at videregive. Den pusse-nussede håndværkertype vil måske kalde det klamp, men jeg har benyttet det med stor succes. Dampspærreplastik. Det er plastik i ruller, der er temmelig tykt sammenlignet med for eksempel afdækningsplast til malerbrug. I mit gamle skur skulle jeg lave hønsehus, og der var STORE sprækker rundtomkring, idet det er lavet af et lag brædder. Jeg satte plast på indvendig side med min hæfteklammepistol og derefter nogle krydsfinerplader. På døren er der kun plast. Og det har fungeret super godt.
Man kan jo også sætte det på ydersiden af en hesteboks' vægge og lade være at sætte noget ovenpå, hvis man kan holde ud at se på det. I øvrigt bruger jeg samme vidunderlige materiale som foring i højbede, så jorden ikke tørrer ud så hurtigt og trærammerne ikke rådner så hurtigt...
0.1 silke, 0.1 blomsterhøns, 0.1 araucana, 0.1 "blomster-cana", 0.2 "sorte dværghøns", 1.2 børn

Offline TrineD

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 13 Maj , 2013, 21:59 »
Tak for jeres svar.
Der er vist ingen tvivl om det bliver hesteboksen der bliver "hønebo".

Jeg har inspiceret stalden og er kommet frem til at træk issuet kan løses vha. Lidt udskiftning af et par ruder og døren ind til selve stalden. Så kan den jo samtidig få en passende hønselem, den nye dør.

Mvh Trine