Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: A.  (Læst 3948 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jens Christensen

• Passiv bruger
Jeg er også fuldstændig enig i, at vi skal gøre noget mere for at få fat i dem der har høns hjemme i haven. Det er jo ikke om det er udstillingsdyr, der er det afgørende for at kunne hygge sig i den lokale fjerkræklub. Når vi har lavet noget PR, enten ved det lokale storcenter eller på dyrskuer, så kommer der faktisk rigtig mange, som fortæller at de har en flok høns derhjemme, af ubestemmlig herkomst, og mange spørge om vi evt. kan henvise til nogle avler med racefjerkræ. Årsagen har tit lydt at de har være uheldige med nogle aflagte industrihøns, nå et lille sidespring :). Vi vil selvfølgelig hjertens gerne hjælpe dem, også uden at det er et krav de tegner et medlemsskab, for det er da trods alt første skridt på vejen, at de vil have racefjerkræ. For mange tror jeg det kan virke meget afskrækkende i starten at skulle tænke på at udstille deres høns, for som ny på et hønsemøde er det jo ofte vulapyk , når der bliver snakket farve, tegning, type osv. og man er ihvertfald selv overbevist om at ens egen høns bestemt ikke opfylder alle de krav. Men derfor kan man jo sagtens få en masse ud af, at være medlem i en lokal klub, og det kan jo være man selv får mod på at prøve og udstille med tiden. uanset hvor skidt det går, så får man jo sine dyr med hjem igen :).

Med hensyn til den efterlyste omstrukturering  af DFfR, så er der i dag blevet rundtsendt forslag til en ny struktur til alle kreds og klub formænd, så der er der helt sikkert også mulighed for at være med til at præge tingene på de kommende kreds generalforsamlinger. Samt at de vil blive annonceret 3 debat møder spredt rundt i landet i løbet af de næste par måneder.

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
Hej
Jeg har med stor interresse læst alle jeres indlæg.
Inden for hønseriet har jeg ikke ret stor erfaring, men med foreninger er det noget andet.
Jeg synes efter det i skriver så er der ved at ske det samme som der sker i mange andre foreninger de dræber sig selv.
Det er det samme som her der mangler friske nye kræfter og hvis der endelig kommer en er det som regel ikke nok mange gange kunne man have redet foreningen fra døden hvis man havde lavet et kup, men det er meget svært at samle folk nok til en helt ny ledelse.
Og det med at begynde kun at udgive bladet på nettet har jeg erfaring med fra et par fiskeklubber og de eksistere ikke mere ikke sagt at det vil ske her det håber jeg da ikke.
Mikkels ide synes jeg også er rigtig god eller lav en udstilling i et center.
Det kunne se ud som om den forening i skriver om har glemt sit formål,
da den jo nok blev dannet for at fremme race fjerkræ i Danmark.
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Bjarne Andersen

• Gæst

Jeg kontaktede Bjarne, som både er herinde, men også arbejder for DFfR. Det er faktisk lidt tankevækkende. Det burde jo ikke være sådan.

[/quote]

Jeg vil gerne korigere ovenstående.
Det er ikke DFfR jeg arbejder for men LDF som er Landsorganisationen Danske Fugleforeninger, der har med fuglehold at gøre. Jeg er Veterinær og Miljøkonsulent i LDF.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Når jeg læser denne debat komme jeg til at tænke på at en forening i foreningsdanmark ikke er stærkere end dens medlemmer er aktive. Foreninger er demokratiske, hvis medlemmerne engagerer sig og deltager aktivt

Skrev kylling længere oppe i tråden og det er så sandt som det er skrevet.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Liv

• Bruger
@ Bjarne

Det må du undskylde, jeg har forstået sammenhængen helt forkert, det er jeg ked af!
Venlig hilsen
Liv

Offline Liv

• Bruger
@ Bjarne

Nu har jeg slettet det fra mit indlæg.
Venlig hilsen
Liv

Bjarne Andersen

• Gæst
Jeg tror at jeg har svaret på hvordan foreningerne kommer videre.
Nu vil mange nok kalde det pral, men for mig er pral noget der ikke er realistisk og det er nedenstående beskrevt.

Jeg startede som formand i Hobro Fjerkræklub der bestod af 16 medlemmer og havde svært ved at få foreningen til at køre.
Jeg gik på biblioteket og lånte en bunke bøger om efiktiv forenings ledelse og fadt det bedste i disse bøger, som jeg ville afprøve i fjerkræklubben.
I starten var den ingen tvivl om at jeg blev betragetet som lidt gal, da jeg havde en ide om at gøre foreningen til en moderne og tidssvarede forening. En takegang der aldrig tidligere havde været realiseret i foreningen.
Det første var at jeg sendte et spørgeskema ud med for mange mærkelige spørgsmål som f.eks bryder sig ikke om formande, bryder sig ikke om enkelt bestyrelsesmedlemmer, ønsker om et klubblad, Samt diverse spørgsmål om hvorfor man ikke deltog aktiv i foreningen og meget andet. Udfra dette blev der lavet en statestik og svarene der var stillet simpel op så det kun var at krydse af ved ja nej ved ikke, Svar og ønsker blev opgraderet så de vigtigste kom øverst osv. Bestyrelsen blev bedt om at arbejde udfra denne statestik og hermed flertalet af medlemmernes ønsker. Samtidig blev alle muligheder for tilskud til foreningen brugt. På godt et år var vi gået fra 16 medlemmer og til ca, 60 medlemmer og med en god og andeledes udstilling end tidligere. Medlemstallet var støt stigende til der kom påbud om vaccination mod ND. Efterfølgende kunne vi kun samle 10-15 dyr til udstillingen mod tidligere ca. 80 dyr. Lille høsedag var der næsten ingen dyr til. Så det at samles om vores dyr var hermed slut og foreningen måtte lukke på trods af en særdeles god økonomi. Hobby markedet som foreningen fik op at stå med ca. 100 stande fra diverse hobby special foreninger og ca. 1000 besøgende årligt blev i kraft af vaccinations kravet af fjerkræ halveret, da haldelen bestod af racefjerkræ og hermed led et godt marked også døden nogle år efter da der kun var 20 stande og ca. knap 200 besøgende.

Samtidig var jeg formand i Hobro Fugleforening og brugte samme taktik her.
Det eneste håb man så i fugleforeningen var en sammenlægning med 2 andre foreninger, men da jeg havde været medlem af fugleforeningen  i ca. 20 år og de havde bedre økonomi og matriel end de 2 andre foreninger og disse ønskede aktiviteterne til deres forening gik jeg ind for at stoppe denne sammenlægning.
Da jeg startede havde der i en længere årrækket været ca. 40 medlemmer. Det første møde jeg holdt meldte jeg ud at vi på et år var over 100 medlemmer. manden er rablende gal var det tydeligt at der blev tænk af flere. Jeg  og min kone blev da også lovet en midag, hvor jeg selv måtte vælge retaurant hvis det lykkeds.
På et år gik vi fra ca. 40 medlemmer til 107 og vi havde 7 Norske medlemmer, et blad i farver, og foreningen udvidede til at dække hele kommunen, samt en rigtig god økonomi og et godt sammenhold.
Dsv, var der nogle gamle hoveder der samledes og udbredte løgene og diveres urigtige oplysninger om mig som person. En blærerøv som mig der troede kunne klare det hele skulle de nok få pillet ned. Det var sådan at der faktisk ikke var tid til selve foreningarbejdet på grund af andre ting der ikke vedrørte forenigen ve og vel. Derfor bestemte jeg at jeg kunne bruge noget mere fonuftigt at få tiden til at gå med og meddelte at jeg stoppede i utide da jeg ikke orkede mere. Nu side de med en bestyrelse hvor kun 2 personer er aktive. Formad er der slet ingen der vil være og medlemstallet er faldet til ca. 70 på et halv år. På nuværde tidspunkt sejler det hele i foreningen, da ingen vil eller tør sætte en dagsorden. jeg er stadig medlem af foreningen og taler med alle også de der var skyld i min afgang. Jeg havde en menig og de havde en menig og dtte kunne ikke forliges og derfor skiltes vi i forenings arbejde. Derfor kan man jo godt dele andre intresser. Der er ingen regler for hvad der er rigtig og forkert.

Ovennævte beskrivelse mener jeg fortæller lidt om at mulighederne er der når blot der er opbakning til det.
Det der er meget vigtigt er at være positiv og give udtryk for dette overfor medlemmerne.
Den evige jamren over hvor dårligt det går og hvad vi har at konkurere imod er blot med til at jage medlemmerne væk.
Hvem gider betale kontingent for at kommer og høre kun negative ting. De gamle og faste medlemmer behøve man ikke tage sig så meget af modsat de nye. Ofte er det nødvendigt at skrue bisen på for at de gamle ikke fryser de nye ud. Samtidig forstår de ikke hvorfor der ikke kommer flere til møderne. Hvem gide side alene en hel aften når de gamle sider i lukkede kliker og snakker om de nye medlemmer der endelig har taget mod til at komme til et møde.
Blot det at formanden til møder udstilling mm. går hen og giver folk hånd og byder dem velkommen, er meget fremende for foreningen.
Især menesker der første gang besøger en udstilling og måske har lidt høns i haven giver udtryk for at det var godtnok en hyggelig forening og en flink formand.
I mange foreninger er formandens ord lov og bliver håndhævet med hård hånd. Dette er den rigtige løsning hvis han ønsker selv at lave alt arbejdet. Nej kære venner en formands opgave er at uddeligere opgaverne og finde ansvarsbeviste personer til de forskellige udvalg, samt at give hånd på udstilling mm. og signaler at dette er en forening hvor det går rigtig god og alle er velkommen, samt at repræsentere foreningen ved forskellige lejligheder. Jo flere man får med i diverse udvalg jo bedre og jo flere er der hele tiden på vej op i foreningen og klar til at gå i bestyrelse. Jeg har hverken i fjerkræklubben eller fugleforeningen nogensinde manglet folk til de enkelte poster. Ofte har der været flere at vælge imellem.
Det at det ser spændende ud og der er nye tiltag og udfoprdringer gør at det ofte ikke er svært at finde nye til posterne.
Samtidig skal man kræse lidt for dem der gør en insats i forbindelse med udstilling mv. i form af lidt godt smørebrød, samt lidt at drikke så de ikke tøre helt ud.
Personligt har jeg prøvet at hjælpe til en udstilling i en anden forenig hvor vi fra kl 11.00 til kl. 18.00 ikke fik så meget som en sodavand. Næste gang kunnede rende mig noget så grusom.
I Hobro Fjerkræklub var der da jeg startede tradition for at folk selv havde mad med til midag og så måtte de køre hjem til aftensmaden med det resultat at man ikke så dem mere. Ofte var det kun et par stykker i bestyrelsen der deltog. Efter at der blev serveret lidt godt med passende mellemrum kom der udover hele bestyrelse og flere medlemmer og hjalp med udstillingen og det blev en af de pænest pyntede udstillinger. Vi har sågar også oplevet at folk der besøgte udstillingen om lørdagen også kom om søndagen da de syntes at det var så hyggeligt.

Et foreningsleder kursus af en person fra erhvervslivet der virkelig ved hvad det drejer sig om kunne af hovedforeningerne være en god investering. Hvis bestyrelserne i foreningerne gider deltage, da de ofte er meget klogere men det gpår ikke så godt

De 2 ting der for mig at ser er en hindring for fjerkræ er Vaccination og negative holdninger i foreningerne.

Der er ufattelig mange muligheder der kun ligger og venter på at foreningerne går i gang.
Nytænkning PR. Nytænkning PR. igen og igen er vejen frem.

Det vigtige er at man tro på sig selv og sine ider og får andre til det også.

Alle foreninger har en opbygnings face en kort stabil face og en ødelægelses face. Den sidte er ofte den sværeste at genemgå.

Man skal have en bestyrelse der har en mening om tingene og gerne lidt modsat en selv. De der sider og ingenting siger er ikke til meget gavn.

Hvis man går udfra mit moto nederst på siden er man godt i gang.

Nå det blev et lidt stort indlæg, men da det er et emne der intresere mig rigtig meget kunne det såmænd godt blive dobelt så stort, men der skal jo også være plads til andet.

« Senest Redigeret: 20 Februar , 2009, 00:52 Fra Bjarne Andersen »

Bjarne Andersen

• Gæst
@ Bjarne

Det må du undskylde, jeg har forstået sammenhængen helt forkert, det er jeg ked af!

Det skal du ikke undskylde, Det er ikke altid lige let med alle de forkortelser.
Venlig hilsen Bjarne.

Offline Thomas Poulsen

• Passiv bruger
Man skal netop komme til generalforsamlinger for at blive hørt! Man skal ikke bare komme med forslag til formanden, der er altid et punkt hvor der står ; indkommende forslag og et punkt der hedder event. ;) Man bliver ikke opsøgt af bestyrelser rundt om i landet, man skal selv få skoene på om komme til hønsemøder!

Udover det giver jeg Jens ret i alt hvad han skriver!

Til jer der er så negative om DFFR, så skriv det til det grønne blad, så fylder det også lidt mere :)

Venlig hilsen Thomas

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Negativitet, ja det er altid nemmest at side og øffe på sidelinie, bare se denne tråd, som giver et meget negativt syn på fjerkræ klubber, og det er til trods for at der findes mange velfungerende klubber rundt om i landet og en masser hjælpsomme mennesker, som frivilligt bruger megen tid af deres fritid på diverse arrangementer.

Der er mange andre ting end dårlig ledelse, som gør sig gældende og det er f.eks det som Bjarne skriver, kravet om vaccination, det var det føste gok fjerkræet mødte, her faldt mange fra, for det var for dyrt og besværligt og det til trods for at mange klubber nu arrangere vaccination samlesteder rundt omkring i landet til en fornuftig pris.

Næste gok kom  så i 2005 med den KÆMPE opblæsning af fugleinfluenzaen, det var året hvor vi alle var meget tæt på at dø !!!
Her forsvandt også en del avlere og især mange store racer fjerkræ forsvandt. Plus at de fleste skoler, ihvertfald her på Lolland nu takker nej til at der kommer fjerkræ på skolen.

Og ja så er gennemsnits alderen også lidt høj hos medlemmerne, så der er også den naturlige afgang.

Og tilsidst de stadig strammere regler for fjerkræ hold i byerne.

Så er spørgsmålet bare hvordan kommer der nye medlemmer til, som interessere sig for avl og udstilling af deres dyr??
Og specielt unge mennesker som har rigtig mange andre tilbud, som de kan gå til.

@ Liv
Der er ikke nogen som kræver at du har 25 års erfaring indenfor hønseavl, du skal bare møde op og have gå på mod, vi andre har også været grønne da vi startede.

« Senest Redigeret: 20 Februar , 2009, 09:17 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

byrstedfjer

• Gæst
ja min mening er at det største problem i DFFR lige nu er at man har svært ved at holde på nye medlemmer.jeg tro da at de folk med have høms er velkommen til at komme med noet NYT men at skrive det negative til det grønde blad lad være med det der er nok af det så det er ikke vejen fram.jeg syndes vi skal tænke mere på vorse høns om det er den ene eller anden slags og så få det positive frem så skal det nok smete af på vors forening

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
Ja, vejen frem er at skrive om alt det gode, sjove og hyggelige i det at have med racehøns at gøre og det er på alle niveuer, fra den seriøse avler og udstiller og til den som har en lille hyggelige flok havehøns, som bestemt også er racehøns.
Så folk bliver inspireret til selv at have høns og være med i et fællesskab.

Der er på enhver generalforsamling et punkt som hedder indkommende forslag og som navnet antyder så kan alle medlemmer sender forslag ind, som vil blive taget op, drøftet og på demokratisk vis stemt om på generalforsamlingen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

byrstedfjer

• Gæst
jeg ville være ked af at skule undvære kresen man kunde måske sammenlige nogle af dem jeg tro at det er kres og kluber der gør det største arbejde lokalt.det  det er ikke hodeforening vi ser mest til på landet der imod gør kres og klubbers bestyrlse meget og der bliver prøvet meget nyt noget er godt og andet er skit men vi høre kun om det dårlig og hvis det er for at spare de få kroner kresen får så lad kondigenten stige det er jo i bund og grund økonomi der er det største problem ikke der er jo kun os selv til at betale for vores hobby

Bjarne Andersen

• Gæst
Hvis medlemmerne ikke kommer til os må vi komme til dem via. lokale blade mm. og af den vej skabe interesse.
Op til en generalforsamling hvor der er poster der skal besættes mener jeg at det er bestyrelsens ansvar at forsøge at finde nogle emner til disse poster på forhånd og hvis det ikke lykkes må de i sidste ende findes på generalforsamlingen

Der skrives at vaccination ikke er det store problem
Det var vaccinationskravet der tog livet af Hobro Fjerkræklub og vores hobby marked og ikke fugleinfluenza. Det alle der stoppede meddelte var at det måske ikke blev så dyrt at vacinere men man gad ikke bøvlet og så det som ganske unødvendig.
Man kan så kalde dem for ikke rigtige fjerkræfolk, men det er trods alt dem der er på vej op. og at undlade at vurdere hvilke problemer mange på disse får på længere sigt, mener jeg ikke er uansvarligt.

Vaccinationskravet var også grunden til at jeg selv stoppede efter at have opdrættet høns i flere år. Hvis jeg havde kunnet se at vi havde et problem med ND. i racefjerkræ havde jeg fortsat uanset vaccination. I forbindelse med de mange udbrud der var af ND da det kørte på sit højeste skulle der kun være 3 stk. ikke erhvervsmædsigt fjerkræ der var smittet, resten var udsætter høns fra hønserier.

Samtidig havde jeg fugle som jeg også har haft i mange år og disse må ikke samles med andre fugle hvis der er vacineret fjerkræ på grunden, på grund af fødevarestyrelsens mistanke om smitte fare. Derfor valgte jeg hønsene fra til fordel for fuglene.

Omkring udstilling i Tyskland.
Det er jo ikke alle men nok kun et fåtal der udstiller i tyskland. De der udstiller lidt for hyggens skyld tror jeg for det meste udstiller lokalt i Danmark.
Hvis vaccination var blevet frivilig havde den enkelte fjerkræavler haft et valget. Det der så kunne give problemmer er at man ikke må samle vaccineret og uvacineret fjerkræ.
Jeg har også meget svært ved at se begrundelsen for vaccination af hobby fjerkræ. Jeg mener aldrig at ND. har været et problem i Racefjerkræ eller krydsningshøns fra racefjerkræ.
Før vaccinationskravet startede undersøgte jeg en del omkring dette og det blev fra flere sider påstået at ikke erhvervsmædsigt fjerkræ havde et naturligt imunforsvar mod sygdommen, da langt det meste ikke erhvervsmædsigt fjerkræ i Danmark havde været smittet på et eller andet tidspunkt og dannet imunforsvar mod sygdommen, men da der ikke var tilslutning fra udstillings folkene til at få dette undersøgt blev det ikke til mere og nu hvor vi vacinere er det for sent.
Jeg fik for et par år siden tropeduer og vagtler fritaget for vaccination. Efter vaccinations kravet trådte i kraft forsvandt de helt fra vore udstillinger og fuglemarkeder. Efter at de er blevet fritaget er de kommet tilbage i stor stil.
Fugleinfluenza.
Jeg tror de fleste fjerkræfolk har haft en realistisk holdning til dette og set nødvendigheden i de tiltag regionerne laver i forbindelse med et udbrud. Der hvor problemmerne er, er de udeforstående der via. medierne har fået indtrykket af at det er noget meget farligt der kan udryde alle menesker på jorden. En forestiling der ikke svare til virkeligheden endnu, men noget der er pustet op af pressen og medicinalindustrien da det drejer sig om penge og mange penge.

Jeg blev i sin tid kontaktet af TV 2 nyhederne der ville lave et indslag om fugleinfluenza. Det jeg blev bedt om at fortælle var hvor frygtlige konsekvenser det kunne have for menesker. Men da jeg havde en anden holdning til dette kom jeg op og skændes med den pågældende jounalist der trode han kunne påtvinge mig en holdning.
Den med fugleinfluenza hænger også stadig lidt i de komunale regulativer, men hysteriet er heldivis ved at dø ud til fordel for en mere realistisk holdning til tingene.

Jeg vil næsten æde min gamle hat på at hvis vaccinations kravet forsvinder køre det igen og der er mulighed for at få nye med. Det der også er farlig for os i øjebikket er de komunale regulativer, men da de ikke er forsøgt ændret tidligere i større stil, mener jeg at vi har en mulighed her, da kommunerne ofte er meget i vildrede om hvad det er de har med at gøre.

Omkring alderen i foreningerne.
Dette ser jeg ikke som et problem når blot der er løbende en tilgang af 40-50 årige opdrættere. Vel det er altid godt at have nogle unge menesker med, men det vil kræve en helt anden stil i foreningerne for at de gider komme da de ofte lever i en anden verden hvor tingen går hurtig.
Her tænker jeg på tilbudet om en hjemmeside til en forening som på en pæn måde afslog dette. Så vil man da ikke udvikle sig. Noget sådan er begyndelsen til ende på en forening.

Forenings struktur.
Det er rigtigt at det er lidt besværligt hvis man skal have noget med på repræsentantskabsmødet i DFfR da foreningerne sender forslag til kredsen og denne vurdere om det er noget der skal med på repræsentatskabsmødet. Jeg vil godt se hvor langt et forslag om f.eks. at nedlæge den pågældende kreds kommer.

I LDF har vi en helt anden foreningsstruktur. Foreningerne kan selv vælge om de vil være medlem eller ej. De der er medlem får foreningen og deres medlemmer en gratis fællesforsikring der dækker alt der har med foreningen at gøre. Tilsluttede foreninger og deres medlemmer har gratis adgang til oplysninger og hjælp fra diverse konsulenter og udvalg. Dommer honoraer mm. er væsentlig billigere når man er medlem. Der betales af de tilsluttede foreninger 100 kr. om året pr. medlem. Foreningerne har direkte indflydelse på repræsentantskabs møde, da de har ret til at sende et bestemt antal delegerede i forhold til foreningen størrelse.
Forenings strukturen i LDF har egentlig aldrig rigtig været til diskution udover de enkeltstående forslag der vil dukke op i nu og næ

byrstedfjer

• Gæst
ja du har nok ret.men man kunde jo halvere kredsene og så lad klubber slå sig sammen som de har lyst og så må de få indflydels efter størlse der sider jo folk rundt om i landet der har brugt meget tid på ders klub eller kres hvor det køre fint . jeg tro måske det var beder hodebestyrlsen så sig om efter nogle at slå sig sammen med det kunde være duer,kaniner og fugle så ville vi da kunde få et fint blad og måske en landsudstiling der kunde træke andre ind os selv og der ville være til at betale hal leje og det er jo ikke kun os med høns der har det svært det er ikke smart ud af til at arbejde med hobby dyr men det kan jo vende i morgen også ville det være godt med de lokale folk til at tage imod nye for det er jo ikke det hodebestyrlsen gør mest i