Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: A.  (Læst 3955 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

lugovets

• Gæst
A.
« Dato: 17 Februar , 2009, 15:45 »
A.
« Senest Redigeret: 08 December , 2010, 18:49 Fra lugovets »

Offline Liv

• Bruger
Tja, jeg har tilbudt den lokale fjerkræklub, at lave en ny hjemmeside til dem, da den gamle ikke virker, men formanden for klubben var overhovedet ikke interesseret. Jeg prøvede, at forklarer ham, hvor vigtig hjemmesider er for unge mennesker i dag, da det er der, mange finder oplysninger om nye ting og interesser. Der er ikke mange, der søger i telefonbøger længere og heller ikke mange der har lyst til, at ringe til formanden for at få informationer om foreningen. Han sagde at de informationsdage de lavede på gågaderne i de nærmeste større byer gav megen information til lokal befolkningen, jeg var ikke helt enig i, at det var informativt nok. Jeg synes selv, at jeg var venlig og forsøgte ikke at lyde påståelig, men han var altså ikke interesseret.

Jeg har overvejet, at tage til klubbens generalforsamling, men ved ikke om jeg endnu engang har lyst til at tale for døve øre. Jeg er heller ikke sikker på, at de gamle medlemmer har lyst til at en ung dame kommer valsende og fortæller dem, hvor mange ting de kunne gøre anderledes.

Jeg har selv været formand i en anden forening, så jeg ved en del om foreningslivet og de problemer foreninger har i dag.

Måske ville demokratiet være bedre i fjerkræavlerforeningerne og klubberne, hvis ikke de var så bange for at gøre ting på en anden måde end "plejer"???
Venlig hilsen
Liv

Offline Nielsen

• Passiv bruger
Ja plejer er i nogle tilfælde mere end dræber end man umiddelbart skulle tro.

Der bør ske fornyelse med tiden, og især med det informationsnet som den yngre generation bruger i dag. Blandt andet mener jeg at DFFR klart kunne trænge til og overhale hele deres hjemmeside og gi den en ordentlig omgang fornyelse for det er da vist mange år siden det sidst er sket.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Ja da jeg besøgte den første gang tænkte jeg godt nok "hvad det her kan da ikke passe det må da ikke være den rigtige sidde når det (undskyld) er lavet på denne måde"...

Syntes de skulle gøre mere... Komme ud på folkeskoler eventuelt? Den vej ville mange børn få øjnene op for fjerkræ.. Ved at på vores skole kører de noget hvet eneste år hvor der kommer en masse dyr på skolen.. Der kunne der jo også være plads til 20-30 høns af forskellig slags :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Liv

• Bruger
Jeg tror også mange ikke tør gå ind i bestyrelsesarbejdet i DFfR og klubberne, fordi de ikke har en særlig stor viden om høns. Jeg ved fx ikke ret meget og ville kun kunne byde ind med viden om foreninger og foreningslivet samt viden om hjemmesider, og viden fra min gamle forening om hvordan vi fik medlemmer. Dette gør mig også usikker på om jeg virkelig har noget at byde på i klubben.

Jeg tror i alle tilfælde ikke, at jeg ville turde tage til DFfR's generalforsamling. Jeg er jo bare en grønskolling i hønseverdenen, som måtte aflive de 18 høns jeg havde mindre end 1 år efter jeg havde fået dem (det er mig med tråden om hønsetyfus), og har nu ikke har nogle høns, og ikke får mulighed for at avle høns de næste 2-3 år. (Må ikke holde hane det nye sted vi flytter hen). Og kan ikke lave være med at tænke, at når jeg ikke kan avle, så har jeg ikke noget at byde på i foreningen og klubberne. Jeg tror mange har det på den måde.

Jeg kontaktede heller ikke DFfR, da hønsene fik hønsetyfus, jeg skrev herinde på forum og fik hjælp her i stedet for. Jeg føler ikke nogen tilknytning til DFfR, selvom jeg er medlem. Det er faktisk lidt tankevækkende. Det burde jo ikke være sådan.
« Senest Redigeret: 19 Februar , 2009, 23:35 Fra Liv »
Venlig hilsen
Liv

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
Liv: Jeg synes det lyder som om du har rigtig meget at give til en fjerkræforening :) Du har en viden vedr høns og "systemet", når de bliver alvorligt syge, som mange andre ikke har. Derudover har du bibeholdt dit engagement, selvom du har fået et ordentligt hak i tuden og det lyder som om du har en god generel erfaring inden for foreningsarbejde. De er vist heldige at få dig, hvis de "magter" at se ud over deres egen næse. ::)

NB : Jeg skænker dig herved tre Fodbejerede Sabelpot når du må holde fjerkræ igen.

Det er sportsånd  :-* Sådan
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Lone Nielsen

• Passiv bruger
Har lige været en tur på DFFRs hjemmeside. Skal da ellers lige love for, at det er noget af en herreforening!

Liv: Kommer du ind øger du det kvindelige islæt i bestyrelse, underudvalg mm med 100%! Go for it! (Hvis altså du orker sådan en herreklub  ;D)
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

Offline Eva

• Passiv bruger
Når jeg læser denne debat komme jeg til at tænke på at en forening i foreningsdanmark ikke er stærkere end dens medlemmer er aktive. Foreninger er demokratiske, hvis medlemmerne engagerer sig og deltager aktivt.
Jeg er selv medlem, men fordi det grønne bladet aldrig er kommet til mig til tiden har jeg aldrig været til medlemsmøder. Nu har jeg kontaktet formanden og ved nu hvornår vi holder generalforsamling i Århus. Jeg har nærmest plaget om at blive medlem, citat fra mail til formanden:

Jeg vil så gerne være en del af lokalafdelingen.
Jeg er ny og har brug for hjælp og støtte til at komme rigtig igang.
Hvis jeg ikke var mig, havde jeg nok ikke betalt for et nyt år.

Det er da ærgeligt hvis nye medlemmer glider ud fordi de aldrig kommer ind i foreningen.
Måske er der flere som mig? eller er jeg måske den eneste posten svigter.
Men jeg VIL være medlem og VIL med til lokal møderne, og jeg VIL have mit blad til tiden.

Håber vi ses en dag til et møde i Vikærtoften.

Så min opfordring er KOM TIL DE GENERALFORSAMLINGER OG GØR DIN INDFLYDELSE GÆLDENDE.

Man behøver jo ikke være ekspert i fjerkræ.

Glæder mig til at høre om en måned om vi stadig er medlemmer ??? Eller har vores alternative forening på nettet.
Venlig hilsen
Eva

Offline marc

• Passiv bruger
Hej Liv !

Jeg tænker at foreningslivet i D.F.F.R. lige præcis har brug for én som dig ! Jeg kender selv alt for godt det vanskelige i at føle sig velkommen i en forening, boligforening, racehundeforening you name it..! Ofte føler man sig total ukunnig og nervøs ved at skulle eller turde stille op til den "hårde kerne" af gamle medlemmer der oser af selvforståelse og samhørighed..!
Man kommer ofte med andre forventninger og ønsker, som nyt medlem, der kan fornemmes uendeligt fjernt fra de gamle medlemmers, omend man må tænke;" jamen de gamle medlemmer har jo også været nye engang, så hvorfor føler jeg mig bare så kejtet og utilpas ?"
Og det er lige præcis der, hvor jeg ofte tror, at nye potentielle medlemmer holder sig meget langt væk ! Man får ofte fornemmelsen af at skulle forholde sig til en sovs af en masse uskrevne regler, hvor man ville ønske man kunne forsvinde - puf - hvis man kommer til at pippe bare en lille smule ved siden af.
Samtidig kan jeg kun være enig i, at internettet og hjemmesider selvfølgelig er vejen frem, hvis foreninger generelt ønsker at hverve nye medlemmer.
Jeg tror samtidig, at Dansk Fjerkræ Forum netop har en af sine styrker i, at der er plads til alle uanset erfaring, hvor jo netop udveksling af informationer mellem brugerne foregår på alle niveauer af kundskab og interesser indenfor samme emne. Man behøver ikke at skulle forholde sig til en kerne af noksagt og bedrevidende i angst for at blive set skævt til, blot fordi man er et alm. fejlbarligt menneske. I dette forum kan/tør man fortælle om sine uheldige erfaringer/oplevelser eller vidunderlige hønsehistorier, uden at skulle bruge krudt på at forstå et hemmeligt forenings kodeks, som man alligevel aldrig bliver rigtigt indviet i....!
1 Ohiki urdværg, 2 Luttehøns (dværg), En skotte (brindle)

Offline Børge Bech Jensen

• Chicken rules
  • Bruger
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Svar til Lugovets.

Jeg er stadig ret ny indenfor hønsehold.
Kunne godt tænke mig at gøre lidt indenfor avl, men synes også samtidigt at det er et bøvlet system.
Samtidigt synes jeg det er lidt dyrt, med både medlemsskab af lokalforening og DfFR, hvilket jo er en nødvendighed for at måtte udstille og købe ringe.
Jeg ved godt, at LU koster meget at afholde, og at der hvor pengene kommer fra, er gennem medlemsbetaling til DfFR (Det regner jeg da med)
Fornemmer bare, at DfFR er et tungt apparat, det er dog ikke sikkert jeg har ret. Det virker bare sådan, at der netop burde komme lidt fornyelse og lidt mere lethed over toppen.
Selv specialklubberne halter flere steder, netop fordi de medier der bruges idg, internettet, ikke bkiver fulgt op med nyheder om, hvad der foregår, flere specialklubber har end ikke hjemmesider.

Nå, det var bare nogle betragtninger, set med mine øjne
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Jens Christensen

• Passiv bruger
Mit bidrag til emnet :)

Da jeg fik mine første høns, var det egentlig bare for at have dem for hyggen og æggens skyld, men efter et års tid kom jeg tilfældigvis i kontakt med en erfaren hønsemand, som synes jeg skulle overtage hans stamme af dværg wyandotter, fordi han skulle flytte. Så ville jeg jo selvfølgelig meldes ind i den lokale fjerkræklub, men fandt hurtig ud af, at jeg faktisk også skulle være medlem af DFfR, for ikke bare at være passiv medlem. Nå men jeg tog til nogle møder, så besøgte jeg et par af de gamle garvede medlemmer, og på den møde blev jeg præsenteret for rigtig mange hønsefolk. Så man bliver også nødt til selv at gører lidt for at komme med..

Til Liv

Selvfølgelig har foreningerne brug for nogen som dig, det er på den måde der kan komme nogle nye indput, som kan gavne foreningen, og jeg tror egentlig i mange foreninger de vil være himmelhenrykte for at få nogle nye krafter til. Jeg selv tog til generalforsamling i kredens den andet år jeg var medlem, blev valgt til bestyrelse, og blev formand med det samme, i en alder af 24 år og kun 2 års erfaring indenfor hønsehold. Og jeg har helt bestemt fået kæmpe opbakning, og fra de gamle garvede, så mit råd til dig, mød op til møderne og generalforsamlingen, og være ikke bange for at sige hvad du mener, det værste der kan ske er du bliver valt til noget :) :)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Hej Lugovets.

Det lyder rigtig godt :D... Ved at der er mange skoleinspektører der ville være meget åbne over for denne ide, ikke mindst på de skoler der ligger i de mindre byer og på landet, så det kunne være så fedt hvis der var nogle der kom forbi med høns ;)!

Hilsen Mikkel :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Liv

• Bruger
@Lugovets

Tak for tilbuddet om tre af dine høns, de er meget smukke, kunne godt blive bidt af en gal udstiller og avler med sådanne høns i hønsegården! Men lige nu er der ingen hønsehus eller hønsegård, hverken det nuværende sted vi bor (fødevarestyrelsen har endnu ikke genopbygget den gamle hønsegård og det indvendige af hønsehuset de rev ned i november) eller det nye sted vi skal bo, så nye høns har endnu lange udsigter, da vi først skal bygge et nyt anlæg op.

Dette er en meget spændende tråd! Jeg har netop i forbindelse med mit studie (lærerstuderende) skrevet en lang opgave om foreninger og foreningslivet i danmark, med baggrund i den forening jeg var med til at starte og hvor jeg var formand. Og nogle af de problematikker som du Lugovets beskriver er netop problematikker, som rigtig mange foreninger har i dag. Den fart mange mennesker har på deres hverdag i dag og den måde de lever deres liv på, harmonere ikke særligt godt med den "gamle" og traditionsfyldte måde at drive en forening på, den går stimpelthen for langsomt og komminikationen er mange gange ikke særlig god mellem bestyrelserne og de menige medlemmer. Og netop manglen på komminikation er én af de ting, der får mange til at gå ud af foreningerne igen.

Jeg bliver færdiguddannet til sommer og skal ud og arbejde. De første år som lærer er for det meste ret hårde, så ligefrem at gå efter en post i DFfR's bestyrelse er nok lidt mere end jeg kan overskue, men I har fået mig til at overveje generalforsamlingen i den lokale klub endnu engang, så nu er første skridt at finde ud af, hvor det grønne blad fra DFfR befinder sig, så jeg kan finde ud af, hvornår og hvor jeg skal møde op  ;)
Venlig hilsen
Liv

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
Jeg synes nu at mange foreninger er gode til at vise deres fugle frem, både til markedsdage og som her, hvor der udstilles høns i en genbrugsforrretning...
http://www.odderavis.dk/?artikelid=3160

Men her er der stor forskel mellem foreningerne, nogle er meget aktive, andre holder sig til deres årlige udstilling.

Nu hører vi igen at der er problemer med at medlemsbladet (det grønne blad) ikke kommer til tiden og så vil jeg da (igen) foreslå at det bliver lagt til download på hjemmesiden, så er man da uafhængig af posten. En mailliste, så der udsendes en mail når der kommer et nyt blad kan så følge med. Selvfølgelig har ikke alle medlemmer internet, men dem der har vil have stor glæde af dette. Endelig kan bladet uden udgift for foreningen også komme til en større kreds.

DFfR bør afgjort gøre noget mere for at få fat i havehønseholderne, som eksempler i denne tråd viser, så er det herfra at udstillerne kommer. Typisk så synes nye at de skal have høns og så kommer udstilling senere hen. Men jeg har hørt foreningsfolk sige at "havehøns kan vi ikke bruge til noget, det er jo ikke racehøns" og det er en arrogant og ødelæggende holdning. Det er den vej "fødekæden" er, så det er her at der bør sættes ind først og fremmest. Intet er mere vigtigt end at få flere til at holde høns, så skal udstillerne nok komme hen ad vejen. Der svigter mange lokale foreninger.

Jeg er meget imponeret af den måde som DOF (Dansk Ornitologisk Forening) har grebet tingene an. De er faktisk kun 13.000 medlemmer, men alligevel formår de at skabe stor opmærksomhed om deres ting. Hvis kirkeuglen er ved at forsvinde, eller der er set en ny amerikansk fugl i Esbjerg, så er det overalt. Men når der kommer en helt ny spændende race til Danmark (Serama eksempelvis) så er det stort set kun medlemmer her på forum der har hørt om det. Her kunne DFfR nok få en stor inspiration af.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen

Typisk så synes nye at de skal have høns og så kommer udstilling senere hen. Men jeg har hørt foreningsfolk sige at "havehøns kan vi ikke bruge til noget, det er jo ikke racehøns" og det er en arrogant og ødelæggende holdning.

Om havehøns er racehøns er da vist meget subjektivt så. Mine silker ER da racehøns, selvom deres vinger eller ben eller hvad ved jeg, måske ikke lige sidder der, hvor DFfR mener de skal sidde. Og under alle omstændigheder er jeg da glad for dem - og dette må da være et tungtvejende argument for, at der også er plads til "sådan nogen" som mig. Så kan jeg jo hen af vejen lære alt det teoretiske inden for racefjerkræs karakteristika. Eller hva'?

I min verden er det da bedre at få nogle engagerede folk på banen, og på den måde måske ruske lidt op i "trumme-rummen", der vist præger foreningen. (Shit, jeg håber bestemt ikke jeg har jokket nogen over tæerne. Det var ikke meningen.)

Hvad angår "det grønne blad" lyder det også som om noget fornyelse og frisk energi ville gøre gavn.

Alt dette er med al respekt skrevet uden større hønseerfaring og indsigt i omtalte forening, men som reaktion på en situation, der øjensynligt kan forbedres til havn for raceavlere OG alle os andre der "bare" har racehøns i haven.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)