Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Er jeg blevet snydt?  (Læst 12742 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
Er jeg blevet snydt?
« Dato: 06 Maj , 2013, 10:30 »
Hej,
jeg vil lige høre jeres mening om dette problem.
Jeg købte 39 rugeæg for 390,- efter at have fundet rugeæggene i guloggratis.
Da vi lyste æggene, viste det sig at kun 3 af æggene var befrugtet. Jeg blev skuffet og ville gerne have en løsning på problemet. De tilbød derefter at sende en ny portion. Men efter en måned hvor de ændrede mening flere gange, ville de refundere 200,- De påstår de oplyste at befrugtningen var usikker, men det gjorde de imidlertid ikke. Jeg mener nu også, at rykker man en annonce ind om, at man sælger rugeæg, så skal man kunne stå inde for, at det rent faktisk er rugeæg.
Jeg prøvede at få dem til at argumentere for hvorfor det var rimeligt de skulle beholde mine penge, men endte med at få kastet diverse skældsord efter mig.
De siger nu de vil refundere 300,- hvilket jeg så også tvivler på, idet de har lovet forskellige ting løbende.
Men jeg kunne godt tænke mig at vide, hvad I herinde, finder rimeligt i sådan en sag?
Jeg mener selv jeg burde have alle mine penge retur, set i lyset af at så få var befrugtet, at jeg har kørt (langt) efter dem og har brugt plads i rugemaskinen.
Og hvad de så mener, ved jeg efterhånden ikke, eftersom jeg ikke ved om jeg får 0,- 200,- eller 300,- tilbage
« Senest Redigeret: 06 Maj , 2013, 10:33 Fra Nat_ja »
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Er jeg blevet snydt?
« Svar #1 Dato: 06 Maj , 2013, 10:32 »
Har dine æg været sendt med posten ?
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 06 Maj , 2013, 10:35 »
Hej :-)
Nej, vi hentede dem selv, da jeg har haft dårlig erfaring med at sende æg.
Vi hentede i øvrigt nogle andre æg et andet sted på turen, hvoraf 90% var befrugtet :-)
0,1 araucana, 0,1 maran, 0,1 kochin-silke blanding, 0,1 silke, 0,1 welsumer, 0,1 gul sussex, 0,1 orpington, 0,2 sabelpoot, 0,1 barnevelder, 0,0,14 faverolles, 0,0,4 australorps, 1,0 forlovet som ææælsker at bygge på mit hønsehus :-)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #3 Dato: 06 Maj , 2013, 10:43 »
Hej :-)
Nej, vi hentede dem selv, da jeg har haft dårlig erfaring med at sende æg.
Vi hentede i øvrigt nogle andre æg et andet sted på turen, hvoraf 90% var befrugtet :-)

Ja så kender du jo selv svaret, men det er frygtelig vanskeligt at bevise
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

thorleif

• Gæst
« Svar #4 Dato: 06 Maj , 2013, 10:54 »
Beklager, men moralen er: Koeb ALDRIG ruge-aeg ifra ukendte. Erfarne avlere haver gode systemer for at faa en hoej frugtbarhed. Selv saa selger og eksporterer jeg aeg Januar-April hvert aar, og jeg har altid meget hoej frugtbarhed, men det behoeves jo ogsaa naar de skal sendes langt. Men at koebe aeg ifra gratis-aviser og eBay, nej det vil jeg fraraade.

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 06 Maj , 2013, 13:18 »
Jeg snakkede med en dame i går der sælger rugeæg. Vi snakkede bare sådan løst og fast. Ruger nemlig æg ud for en kammerat hvor 12 ud af 13 æg er befrugtet. Ville lige høre om det var normalt. Det skulle efter det hun sagde være rigtig fint.
Hun sagde i samme omgang at når hun solgte rugeæg ville hun være meget ked af det hvis ikke minimum 2/3 var befrugtet og selvfølgelig gerne flere. Hun mente ikke man kunne tillade sig at sælge rugeæg hvis man ikke havde nogenlunde styr på befrugtningen. Det kan man jo i hvert fald ikke sige at sælger har haft i dit tilfælde Men det er jo selvfølgeligt svært at garantere noget man ikke kan se.
Derfor er det nok som andre skriver, en god ide, at købe af nogen man kender eller som andre kan sige god for.
Men hvis du kan få de 300 kr. tilbage så synes jeg da at du er sluppet billigt :o   
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Maj , 2013, 14:02 »
Jeg har købt rugeæg af tvivlsom avler, men hun oplyste at hun ikke vidste om de var befrugtet da det var første gang hun prøvede det. Jeg blev oplyst om dette inden keg købte  Jeg gav 50kr for 10 silke æg. De er alle befrugtet og afventer resultat og forventer kyllinger på fredag eller lørdag. Jeg synes ikke at de har behandlet dig retfærdigt og du burde have alle pengene retur for ulejligheden.

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #7 Dato: 06 Maj , 2013, 14:59 »
At købe rugeæg er jo som at købe katten i sækken. Lidt af et lotterispil og det er bedst hvis man kender sælger eller får vedkommende anbefalet. Eller tage chancen hvis det er nogle høns der ellers er svære at skaffe.

Men det lyder godt nok som om du er blevet snydt her.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Kathrine

• Bruger
« Svar #8 Dato: 06 Maj , 2013, 15:33 »
Det var da godt nok trist at høre. Lyder da lidt som om at sælger har haft hanen sendt på ferie... Håber at I finder en løsning :)

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #9 Dato: 06 Maj , 2013, 16:46 »
Det er netop der for jeg ikke sælge rugeæg, så hellere sælge 10 kyllinger og så ved folk hvad de får.

Jeg har i år døjet meget med dårlig befrugtning på alle stammerne og kan der for heller ikke være bekendt at tage penge for noget jeg ved måske ikke bliver til noget.

Så forære jeg heller dem æggen og fortæller at der ingen garanti for noget.

Tommy

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 06 Maj , 2013, 17:31 »
3 ud af 39 er nu ret sølle. /d /d Hvilke race var det ?

Jeg sælger heller ikke rugeæg, før jeg selv har ruget ud og ved at der er befrugtning på.

Men som Finn skriver, så er det et lotteri, for der kan gå 1000 ting galt før og under udrugningen.

Men man skulle da helst kunne stole på hinanden i handler.
« Senest Redigeret: 06 Maj , 2013, 17:41 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nat_ja

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 07 Maj , 2013, 23:06 »
Tak for alle jeres svar!  /o
Det er rart at vide, det ikke var mig som var gal på den.
Jeg vil helt sikkert tage mod jeres råd og for fremtiden kun handle med avlere, så jeg undgår så dårlige oplevelser i en ellers så dejlig hobby :-)

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #12 Dato: 07 Maj , 2013, 23:47 »
Jeg vil helt sikkert tage mod jeres råd og for fremtiden kun handle med avlere,

Jeg tror du kan føle dig rimelig sikker også ved handler med folk herinde. I hvert fald de mere aktive folk.
Ikke dermed sagt at mindre aktive folk er mindre ærlige, blot indikerende at de er mindre 'kendte' herinde, og derfor måske har mindre at tabe ved en dårlig handel. Uha, det er indimellem svært at udtrykke hvad man egentlig mener, uden at risikere at støde nogen.

Når det nu er sagt er det altid vigtigt at få en god og åben snak med sælgere om hvad det faktisk er de vil sælge. Så man ligesom kender præmisserne for den indgåede handel.

Som du kan se i andre svar, er der også folk herinde, der oplever dårlig befrugtning af æg. Men hvis det nu er udtrykt klart, inden en handel indgås, så er køber jo i hvert fald bekendt med risikoen.
Mvh
Erik Andersen

Offline Vivi G. Olesen

• Passiv bruger
  • Med skrald Å!
« Svar #13 Dato: 08 Maj , 2013, 07:06 »
Hvor er det ærgerligt for dig!

- mht. handlen så står du ret dårligt, du har købt privat og sælger har "handlet i god tro" - du har derfor ikke krav på at få penge retur - tag imod det du kan få, og/eller opfat det som dyre lærepenge....

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 Maj , 2013, 09:48 »
Det er absolut INGEN garanti at handle herinde med kendte som ukendte personer eller avler/ikke avler  - Og jeg er ikke den eneste ved jeg  /d

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin