Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Frosten bider Mikkel - Mikkel bider hønsene  (Læst 12400 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
Sv: Frosten bider Mikkel - Mikkel bider hønsene
« Svar #15 Dato: 16 Februar , 2009, 13:09 »
Har hørt om en der kom ud til sine høns og den eneste der var i live var ræv som lagde og sov, (den havde vist skab), så de kan finde på at slå det hele ihjel alligevel. :o
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 16 Februar , 2009, 14:59 »
Ræven dræber oftest kun 4-6 stk (ihvertfald her) og slæber dem så en efter en hjem eller hen til et sted hvor den kan grave dem ned ;)...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #17 Dato: 16 Februar , 2009, 16:16 »
Vi mistede 13 kyllinger på ca 4-5 mdr i sommers på en halv time og de var væk alle 13. men det var også da ræven havde unger. den har ihvertfald haft travlt. men kan det tænkes den har haft ungerne med, siden at der forsvandt så mange?
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 16 Februar , 2009, 16:27 »
Det kan det muligvis godt ja :)

Den har også taget kyllinger før her, men så har det været hønen og 2-5 kyllinger :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #19 Dato: 16 Februar , 2009, 17:06 »
Har hørt om en der kom ud til sine høns og den eneste der var i live var ræv som lagde og sov, (den havde vist skab), så de kan finde på at slå det hele ihjel alligevel. :o

Ja, men denne ræv gjorde det højst sansynligt fordi den havde skab. Skab påvirker det smittede dyr, så det opfører sig meget anderledes en sædvanligt. F.eks. ved at dræbe mere end det kan fortære over en periode, eller ved at angribe andre dyr eller mennesker. Denne adfærd er jo ikke naturlig for ræven. Naturen er jo så smart indrettet at dyrene via deres instikter opfører sig så hensigtsmæssigt i forhold til naturen at den ikke lider overlast.
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Tine R.

• Gæst
« Svar #20 Dato: 16 Februar , 2009, 18:26 »
altså snakker vi hundegalskab?? altså rabies??
for alm. skab, påvirker det hjernerne også?? undskyld jeg spørger dumt!!

Offline Louise S.

• Passiv bruger
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
« Svar #21 Dato: 16 Februar , 2009, 18:35 »
Tusind tak for sympatien, allesammen. I kan tro det varmer at der findes nogle derude, som ved hvordan det føles. Jeg kan sagtens slagte mine egne høns (eller rettere: bede den bedre halvdel om det), men det var ganske forfærdeligt at miste dem til ræven.

Det var ikke spor sjovt at rydde op efter massakren, jeg kunne se hvor hver enkelt dyr havde ladet livet og genkende dem på fjerene  <W Min dejlige hane - som kunne gale en hel time af gangen - har ikke givet op uden kamp. Halefjerene lå i den ene ende af hønsegården, men det var tydeligt at han var død i den anden ende. Selv kurven med æg kunne udløse en reaktion - det var jo pludselig "de stakkels forældreløse"  <W Skæbnens ironi ville at der lå en kylling (dog ikke egen avl) til optøning i køleskabet, det skulle have været søndagsmiddagen - men der var stor enighed om at spise rugbrødsmadder i stedet.

Heldigvis er der jo tre som overlevede, det er en stor trøst at der stadig er lidt liv i hønsegården. De tre damer kunne så ikke lige finde ud af at komme op i morges - der manglede åbenbart en hane til at jage dem ud af fjerene. Der skal nok komme en ny hane og nogle flere høns, det bliver bare ikke lige med det samme - det er jo en lidt uheldig årstid at miste sine høns. Og de overlevende høns er ikke mere forskrækkede, end at de har lagt to æg i dag. Livet går videre, hvis nogen skulle være i tvivl  :)

De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline lars beck

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 16 Februar , 2009, 19:47 »
Nej - der bliver ikke snakket om hundegalskab ;) - men derimod "skab" som er forårsaget af en hudmide - Sygdommen er let at kurere, hvis man da kan få det angrebne dyr vasket i en specialsæbe - hvilket jo volder en del problemer, når vi snakker ræve. ;D ;D

Ræven har en voldsom kløe og de klør faktisk sig selv til døde - forstået på den måde, at de ikke magter at jage. Irritationen over hudmiden bliver så stor at ræven mister sin naturlige opførsel - den søger gerne hen, hvor der er let tilgang af mad (hønsehuse ::)): Den ender med at være en ganske ynkelig skabning uden hår og med store sårskorper, som er bedst tjent med at blive skudt - dens lidelser er store! Men der er altså ikke tale om hundegalskab så man skal ikke være bange for sådan en ræv - finder man en skabsræv som er død, bør man grave den langt ned i jorden eller få den brændt - tag gummihandsker på, eller brug en pose og derved skulle der ikke opstå problemer. Hvis ens hund har været i kontakt med skabsræv, findes der divers midler i håndkøb til at vaske vuf i ;D.

Bare lige et lille indslag.

Mvh.

Lars
Lars

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #23 Dato: 16 Februar , 2009, 21:10 »
Hej Louise

Jeg føler med dig, jeg har selv været så dum eller glemsom sidste år og der mistede jeg mine "gamle" super gode Sumatra avlshøner, mine "gamle" Brahma avlshøner og mine "gamle" Jersey Kæmpe avlshøner. :o :'(

Så jeg ved lige nøjagtigt hvordan det føles. Plus man bliver sat tilbage i sin avl. Men det er kun mig selv jeg kan bebrejde. Øv øv og atter øv.

Og jo ræven slår det hele ihjel, henter så alt det den kan nå samme nat og henter så resten senere, og der ligger også fjer overalt.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #24 Dato: 16 Februar , 2009, 23:19 »
Det er godt nok noget af det sørgeligste jeg længe har læst :( Føler stærkt med dig :(

Og tror jeg vil ønske mig sådan en automatisk lukkedims til lemmen, for jeg kunne sagtens se mig selv ligefrem glemme at lukke :(

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #25 Dato: 17 Februar , 2009, 09:28 »
Ups   :o
Sorry jeg mislæste skab kontra hundegalskab.
My mistake  ::)
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline marc

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 17 Februar , 2009, 19:22 »
uuuh,  :ohvor lyder det rædsomt. Jeg gyser ved tanken din oplevelse puuha..! Håber du og de retserende høner kommer jer over oplevelsen meget snart og du må få nogle nye høns til at sætte live i hønsegården..

mvh Marc
1 Ohiki urdværg, 2 Luttehøns (dværg), En skotte (brindle)