Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hønsehus til nybegynder  (Læst 12978 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Hotcut

• Passiv bruger
Hønsehus til nybegynder
« Dato: 22 April , 2013, 14:01 »
Hej gruppe,

Vi er faldet for tanken om at holde høns - friske æg om morgenen, og hyggelige høns i haven. Dét er da landsbylivet :)

Vores tanke er, at have et lille hønsehus med en lille gård til - her kan de hygge som om natten. Om dagen vil de så blive lukket ud i haven, og kan hygge sig i de fleste dagtimer - lidt afhængigt af hvordan de opfører sig, er de måske inde i deres indhegning i de timer vi er på arbejde, men ellers frit i haven. Vi tænker en 3-4 høns.

Vi tænker på enten at købe noget færdigt, eller at bygge selv. Hvis vi skulle købe færdigt, er det noget henad denne type:
http://www.xn--hnsegrden-92a8r.dk/wp-content/uploads/honsehus-stor.jpg
koster omkring 2500.

Jeg har læst omkring ræve-sikring, så er ikke bekymret for dét. Det jeg dog er i tvivl om, er hvordan selve huset skal se ud indvendigt - hvor store skal redekasserne være, hvordan med deres "sovepind" og tilhørende "toilet"?
Har i billeder eller tegninger i eventuelt kan dele - og kan det overhovedet betale sig (økonomisk) kontra at købe et færdigt?

På forhånd tak :-)

En forhåbentligt kommende hønse-ejer.
Casper
Maran: 0.4.0
Isa Brown: 0.2.0
Vildtfarvede silker: 0.0.4

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
Sv: Hønsehus til nybegynder
« Svar #1 Dato: 22 April , 2013, 14:08 »
Sådan et startede vi med sidste forår, det er meget utæt, hønsene får træk og det kan de ikke tåle.
Når døren står åben til huset, er der meget nemt adgang til vand og foder for fx gråspurve, i starten virker det ikke som det store problem, men i løbet af nogle måneder havde vi 50+ der kom og spiste og drak, udover det er ret uøkonomisk, kan det osse betyde at hønsene får fuglemider, orm og andet mindre rart.
Jeg vil klart fraråde det, et færdigt legehus, hævet fra jorden, tætnet osv vil i sikkert blive mere tilfredse med. ;)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 April , 2013, 14:11 »
Hej Tanjamaj,

Tak for input omkring kvaliteten af den nævnte type hønsehus - ret væsentligt :)
Hvis vi køber et legehus (eller bygger selv) står spørgsmålet stadig - hvordan skal det indrettes så de bliver gladest?

Tak :)
Casper

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 April , 2013, 14:15 »
Det billigste er at lave noget selv med meget billige materialer. Men man kan hurtigt bruge meget tid på at bygge og finde materialer.

Genveje kan være brugte hønsehuse, legehuse, hundehuse, skurvogne, læskure, brændeskure osv som man så kan lave lidt om på.

Redekasser kan man købe færdige eller lave selv. Man regner vist med ca. 40x40x40 cm til de største høns.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 22 April , 2013, 14:18 »
De bliver gladest/sundest hvis de har
- god plads,
- en pind at sidde på i passende højde,
- redekasser,
- god ventilation,
- læ for sne/regn/vind og
- lys i dagtimerne.

Har I prøvet at kigge hvad der er af bøger på biblioteket? Flere af dem har tegninger til huse.

Og hvis I gerne vil have de næste 6 måneder til at gå, så kigger I bare på dette link:
http://www.backyardchickens.com/atype/2/Coops
« Senest Redigeret: 22 April , 2013, 14:24 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 April , 2013, 14:28 »
Hej,

Tak for mere info - er ret spændt på det her :)
Jeg vil tage fat i bibliotek, og læse videre op på nettet ang. bygning af selv deres lille hus.

Sidste ting.
Kan man lade dem gå ude i haven om dagen (selvfølgelig indhegnet så de ikke kan hoppe over og hilser på naboen), selv når man ikke er hjemme (på arbejde ex), og så bare lukke dem inde i deres lille hus om natten? Er det i så fald overhovedet nødvendigt at give dem en decideret hønsegård, eller vil det stadig være praktisk at kunne lukke dem kun halvt ude?

Det nemmeste ville jo være at købe et legehus, indrette det, og så give dem alle 800m2 at boltre sig på i dagens løb.

Man kan læse sig til meget, men nogle gange er det svært at få de små ting med uden lige at spørge folk der ved noget om det :)

Tak!

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #6 Dato: 22 April , 2013, 14:33 »
Jeg har i mange år haft legehus som hønsehus, og det har fungeret fint og været godt brugt af unger en årrække for så at blive hønsehus i adskillige år derefter,,,
i øjeblikket er der dejlige legehuse til 2495 i byggemarked, og det er nemt at samle, ser hyggeligt ud, og er nemt at tillægge en hønsegård, der kan værepraktisk hvis man ikke er hjemme...

Her har de voksne høns, frit udløb til hele molevitten fra stalden, men det kan være irriterende hvis de begynder at lægge æg på deres egne favorit pladser i haven, så er det lidt praktisk at kunne holde dem i hønsegård nogle dage  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 22 April , 2013, 14:37 »
Vores gik frit i haven altid, men havde en hønsegård som de var i, hvis vi havde gæster med hunde der ikke var vant til høns.

Nu har vi dog 3 haner, så nu er de nødt til at komme i haven på skift.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 22 April , 2013, 15:14 »
Jeg tror planen bliver en mindre hønsegård som de forhåbentligt ikke skal bruge for tit, samt haven til resten af tiden.
Om det bliver byg-selv eller legehus vil tiden vise - men tror ikke vi går efter de færdigkøbte, sådan som jeres feedback her på siden lyder.

Tak for hjælpen!

Offline aniacatha

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 22 April , 2013, 19:36 »
Jeg har fået bygget et superfint hønsehus, efter alle kunstens regler, rotte-ræve-minksikker, foderrum osv osv. MEN prisen røg i den grad op i luftlag jeg ikke havde troet - over 10.000 - og det er ikke helt færdigt endnu - Hønsepaladset er kendt af alle i området! Og ja fint og funktionelt

Havde jeg vist at prisen kom så højt på vores palads, havde jeg købt det legehus XL har til 2500kr, olieret og malet det, lavet en hønsetrappe, brugt vinduet som hønselem, og så indrettet med redekasse, spise og drikkeområde, sovepinde og skidebrædt. Lavet en passende lukket og sikret hønsegård når hønsene er alene hjemme. Der er lille veranda som kunne bruges til foder i lukkede tønder osv.

Prisen ville formentlig ikke komme over 4000 i alt og være både sødt og ret praktisk.

Vi har lige købt det førnævnte legehus til børnene, endnu ikke samlet, så jeg er dog ikke bekendt med kvaliteten af det, men forventer at det er fint.

Pøj pøj med projektet, det er super skøn hobby med havehøns :)
1,2 Brahma, 0,3 Maran, 0,2 Sorte skovhøns, 0,2øko industrihøns på pension, 0,1 skrabehøne på pension, 0,1 Isa Warren, 0,3 Grønlæggere. Og nu skal der vist ikke flere til...tøhø!
1,2 Børn fra 2009-2010-2012 - så der er liv i huset
0,1 Islandsk hest. 1,1 Alaskan Malamute. 0,1 Huskat. 1,0 Dværgvædder kanin. ?,?fisk.
1,0 Tålmodig og meget fingersnild bedre halvdel

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 22 April , 2013, 22:00 »
Bente E. satte et link ind i et indlæg under medlemspræsentation for nyligt. Et link til en beskrivelse af et flot hønsehus hun byggede.

http://www.bee-in-tulip.dk/bentes_honsehus.pdf
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #11 Dato: 22 April , 2013, 23:18 »
Sidste ting.
Kan man lade dem gå ude i haven om dagen (selvfølgelig indhegnet så de ikke kan hoppe over og hilser på naboen), selv når man ikke er hjemme (på arbejde ex), og så bare lukke dem inde i deres lille hus om natten?

Det vil man sikkert kunne gøre visse steder i DK, men by-rævene opfører sig anderledes end de 'vilde' ræve, så svaret må nok være NEJ.
Mvh
Erik Andersen

Offline Hotcut

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 23 April , 2013, 08:34 »
Hej,

Flot gennemgang fra Bente E - spændende :)
Jeg er godt i gang med byggeriet - vi bruger en del af et lille skur vi har i forvejen, så de får omkring 4m2 indendørs. Udendørs får de en mindre gård, 4mx0,7m til nødsituationer - ikke en stor gård, men større end dem man alligevel køber. De får også lidt overdækket plads i gården. Er sand det bedste underlag i gården?

Vi bor i en landsby med masser af skov omkring, så det er nok ikke "rigtige" byræve vi har - men vil da være ked af det hvis vi mister en af vores høns til den. Så det skal overvejes om vi tør lade dem være ude om dagen mens vi ikke er hjemme. Håber det kan lade sig gøre, så vi kan få glade frie høns.

Tak for al jeres hjælp - hvis vejret tillader det om eftermiddagen, håber jeg at kunne lave indflytning her i weekenden.

Caser

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 23 April , 2013, 09:46 »
Hotcut, det er en afvejning af fordele og ulemper. Man må gøre op med sig selv, hvor højt man vil prioritere sikkerhed i forhold til andre hensyn.

Jeg tager helt klart nogle chancer i forhold til ræve og andre rovdyr. Det går sikkert galt en dag, men hellere det, end at mine dyr skal sidde i et lille trist bur med net, strøm, fliser og pigtråd på alle sider døgnet rundt.

Har eller har haft: