Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Plads nok i hønsegården?  (Læst 3286 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
Plads nok i hønsegården?
« Dato: 22 April , 2013, 12:58 »
Kære kloge mennesker i dette forum.

Ny hønseejer med endnu et spørgsmål - jeg har købt et færdigt hønsehus med gård, og tre høns (Wyandotter ej dværg), og havde egentlig tænkt, at de nogle timer om dagen kunne gå frit rundt i haven som alligevel er hegnet ind for hunden. Hunden er en lille bomuldshund - han lærte hurtigt at hønsene ikke var hans, og at han ikke skulle jagte dem - det han så til gengæld ikke vil/kan lære er, at lade være med at rulle sig i hønselort. Han gør det mange gange dagligt, og det lugter jo forfærdeligt. Og hvis ikke jeg lige ser ham, så kan han nå at sprede det til sofa, gulvtæppe osv. I går vaskede jeg ham 4 gange - det afholdt ham ikke, og nu har han allerede rullet sig i hønselort første gang i dag. Det holder simpelthen ikke - så nu tænker jeg om der er plads nok i hønsegården til de tre høns? Og hvad kan jeg give dem at nippe i, så de har noget at give sig til? Græs, ukrudt, salat, frugt osv. er jo væk på ingen tid...
Jeg prøver lige om jeg kan vedhæfte et par billeder. På billedet af hønsehus og gård uden høns, er det lige samlet og ikke stille på sin plads, bare lige så i ikke tror den står ovenpå terrassesten - de har en blanding af løs jord og sten i gården og spåner og halm i hønsehuset og rederne.

Så spørgsmålet er, hvorvidt mine høns har plads nok, og hvordan jeg evt. kan aktivere dem?  :)
God dag :-)

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline JNTS

• Passiv bruger
Sv: Plads nok i hønsegården?
« Svar #1 Dato: 22 April , 2013, 13:03 »
Efter min mening er der bestemt ikke nok plads i hønsegården til 3 store høns, og slet ikke hvis de skal gå der hele tiden og ikke kommer ud   /d

Har I ikke et område I kan hegne ind hvor kun hønsene kan være så vovse ikke kan rulle sig i klatterne??
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
« Svar #2 Dato: 22 April , 2013, 13:31 »
Tak for svar - jo jeg har netop også tænkt på, om jeg evt. på en eller anden måde kan hegne lidt ind, hvor hunden så ikke har adgang - Men hus og gård er faktisk købt til at skulle kunne rumme 3 - 5 høns... og jeg har 3, så derfor tænkte jeg, om det var mig der var lidt for pjattet, når jeg synes der ikke er så meget plads...
Der er også plads under huset, hvor de også kan lide at gå - de lå derinde i dagstid de to dage i sidste uge, hvor det blæste så meget. Så havde jeg sat en kasse op for at give læ, da de var lige ved at blæse væk jo  8) Det er ikke nemt at lave læ i en hønsegård..

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 22 April , 2013, 14:05 »
Mange af de masse producerede hønsehuse der sælges i dag, kan rumme helt absurd mange høns ifølge sælger  /d

Så nej, jeg vil stadig ikke mene at gården kan huse 3 store høns døgnet rundt uden adgang til andre arealer.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 22 April , 2013, 14:50 »
Sådan et hus, har jeg og der har boet 4 seabrright ( på størrelse med solsorte) men kun i vinterperioden, ellers større gård, store høns, aldrig, så jeg synes ikke du er pjattet, du har bare set at de fylder mere end producenten mener de gør  /o
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline JeppeDahl

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 22 April , 2013, 21:38 »
I industrien heder det 4 m2 udeareal pr. høne for frilands og øko-høns...
Så ja i på længere sigt vil jeg også mene at det bliver for lidt.

Er hunde ikke netop et dyr man kan lære ting? - for du får næppe opdraget hønsene til at lade være at skide over det hele :)
0,3 St. sorte Australorps 0,1 Maran 0,1 Isa Warren, 3 kochin kyllinger fra september.
indtil videre...

Offline Bente E.

• Bruger
« Svar #6 Dato: 22 April , 2013, 21:43 »
Mit selvbyggede 'pallehus' med voliere til minder egentlig lidt om jeres i dimensionerne - her har jeg 5 æglæggere gående, men de er kun derinde om natten - dagen igennem går de i et område af haven som jeg har afspærret med et let hegn af plastbelagt kyllingetråd 75 cm på  jern-hegnspæle (Bauhaus) De 4 bliver inden for hegnet, den 5. tager sig visse friheder - men holder sig tæt på veninderne alligevel, så hun er altid i området. Den store løbegård er vel på 300 m2
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Karina M. Beck

• Passiv bruger
    • Mindset Coaching
« Svar #7 Dato: 22 April , 2013, 21:57 »
Uff jeg bliver ikke populær herhjemme - min mand synes det der med høns er noget værre unødvendigt noget, og han er faktisk mere tryg ved at spise æg han har købt, end dem jeg henter i hønsehuset.... ::)
Jeg fik ham dog overtalt, da jeg viste ham det fine hus med gård, hvor der var plads til de berømte 3 - 5 høns - det fylder jo ikke meget, og sviner ikke i et stort område.....
Nå, men det kommer nok til at kræve at hele herligheden flyttes til et andet sted, så det er nemt at hegne et område ind lige rundt om gården. Her skal de først ned af en terrasse inden de kommer til græsset.
Mht. opdragelse af hund - jo det er der nogen som siger, men det er som om han ikke fatter en meter, og i høj grad ikke kan se hvad problemet er, selvom han den ene gang efter den anden bliver slæbt ind under bruseren umiddelbart efter han har rullet sig - tænke der så var en mulighed for, at han kunne se sammenhængen mellem  rulle sig i hønselort og brusebad med sæbe - det lader det så dog ikke til  ;D
Mon jeg kan holde dem inde med et 80 cm højt hegn? Det er tunge Wyandotter, så jeg håber da det er begrænset, hvor højt og hvor meget de vil flyve  :P

0,2 Wyandotter sort
0,1 Wyandotter Blå
0,2 Voksne børn
1,0 Mand
1,0 Coton De Tulear
1,0 Norsk skovkat
0,1 Dansk Varmblodshest