Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kønsbestemmelse hos Maran oversigt  (Læst 16322 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
Kønsbestemmelse hos Maran oversigt
« Dato: 16 April , 2013, 19:27 »
Kunne i dygtige folk ikke hjælpe med at lave en liste over karakteristika ved kønsbestemmelse af marankyllinger ?

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
Sv: Kønsbestemmelse hos Maran oversigt
« Svar #1 Dato: 18 April , 2013, 08:47 »
Øv det var ærgerligt at der ikke er nogle der vil være med til at lave en liste, vi nybegyndere kunne have stor glæde af sådan en liste , så vi kan komme med vores bud om køn inden vi lægger FOTO på siden og lader jer bedømme.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #2 Dato: 18 April , 2013, 08:54 »
Selvfølgelig er der nogen, som vil svare, men tråden skal bare ses først og tiden også være til det, jeg selv er på stærk nedtrapning med Forum (sikkert en glædelig nyhed for nogen), idet jeg bruger alt for meget tid på det.

Kønsbestemmelse hos Maran er som kønsbestemmelse i alle andre racer.

Kig på hoveddelene, Maran har forholdvis store hoveddele med enkeltkam, så er de "nemmere" at se køn på tidligere. Endvidere er der andre træk, som kraftigere ben og spidse fjer i halsbehæng (hane), begyndende sadelbehæng (hane) og begyndende seglfjer (hane).

Så hanetræk vs. hønetræk = intuition. Og så er der lyden. Hanekyllinger lyder anerledes end hønekyllinger, når man snupper dem.

Og så er der lige den gråstribede varitet som er nemmest idet hanerne er lysere end hønerne. Og så er der noget med nogle pletter på hovedet, når de er daggamle.
« Senest Redigeret: 18 April , 2013, 08:57 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 18 April , 2013, 12:33 »
Tusinde tak Lene, havde ikke hørt den med lydende vs hane/høne mvh Marianne

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #4 Dato: 18 April , 2013, 12:50 »
Hvor om alting er så bliver det altid nemmere, jo mere erfaring man får.

Men prøv at lytte efter, næste gang du tager hanekyllinger eller hønekyllinger op.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #5 Dato: 18 April , 2013, 13:25 »
Hos de gråstribede har haner 1 plet i nakken, og høner 2 pletter. Det kan undertiden være svært og se om der er 2 pletter, men i en alder af ca 3uger kan man se forskel i farven, da haner bliver noget lysere end hønerne allerede i fjersætningen
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 18 April , 2013, 14:08 »
Hej jes er det kun hos de gråstribede at haner er lysere? :-)

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #7 Dato: 18 April , 2013, 15:00 »
lige af hvad jeg ved, med de farver der er i dk. jeg er ikke klar over hvordan de gråstribede-kobber er, men det kan lestat måske svare på. De burde også være kønsvisende.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Dorte K

• Moderator
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Kønsbestemmelse hos Maran oversigt
« Svar #8 Dato: 18 April , 2013, 18:01 »
De hvedefarvede er også kønsvisende meget tidligt.
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline Trines

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 20 April , 2013, 08:06 »
Selvfølgelig er der nogen, som vil svare, men tråden skal bare ses først og tiden også være til det, jeg selv er på stærk nedtrapning med Forum (sikkert en glædelig nyhed for nogen), idet jeg bruger alt for meget tid på det.

Kønsbestemmelse hos Maran er som kønsbestemmelse i alle andre racer.

Kig på hoveddelene, Maran har forholdvis store hoveddele med enkeltkam, så er de "nemmere" at se køn på tidligere. Endvidere er der andre træk, som kraftigere ben og spidse fjer i halsbehæng (hane), begyndende sadelbehæng (hane) og begyndende seglfjer (hane).

Så hanetræk vs. hønetræk = intuition. Og så er der lyden. Hanekyllinger lyder anerledes end hønekyllinger, når man snupper dem.

Og så er der lige den gråstribede varitet som er nemmest idet hanerne er lysere end hønerne. Og så er der noget med nogle pletter på hovedet, når de er daggamle.

Er der nogen der kan uddybe Hvordan jeg bruger kammen som kønsviser?
En dejlig flok havehøns i mange flotte farver og størrelser + en herlig fræk flok moskusænder.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #10 Dato: 20 April , 2013, 08:22 »
Hoveddelene på haner er kraftigere og hane præget. Dvs. kammen og hagelapper bliver større og mere røde hurtigere end på hønerne. Hovedet, især issen er også bredere.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 20 April , 2013, 08:27 »
Hvor tidligt kan man se forskel?

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #12 Dato: 20 April , 2013, 20:02 »
Jeg synes, man kan se på kammen ret tidligt om det er høner eller haner, hanerne får en kam, næsten som en lille krone, men hønerne stort set ikke har nogen kam på samme tidspunkt. Jeg kan ikke huske præcist hvor gamle de er, men skal prøve at kikke efter i år.
Noget andet er løbene, hanerne har ret kraftige løb, hvor hønernes er mere spinkle og elegante.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 24 April , 2013, 14:45 »
Jeg tror det er lykkes at bestemme køn på mine 4 kyllinger. To haner to høner. De er fra 15 april. Nogle interesseret i to haner ? :-)

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 24 April , 2013, 14:58 »
Løvrigt tusinde tak for fif til bestemmelse af køn, det er dejligt at få fif fra jer erfarne. :-)