Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: fisk og hvidløg  (Læst 12906 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bettina

• Bruger
fisk og hvidløg
« Dato: 11 Februar , 2009, 09:22 »
Nu fisker vi en del og det sker tit at vi enten koger nogen fisk til høns eller giver dem rå, kan de godt tåle dem rå? har været lidt forsigtig med det, og hvor meget og hvor tit kan de få det uden at æg kommer til at smage af det? Når jeg koger til dem kommer jeg hvidløg, ris, grøntsager, olie og lidt forskelligt i
Hvor meget hvidløg kan de tåle uden at æg kommer til at smage af det?
Jeg tror ikke et blødkogt æg som smager af hvidløg og fisk er særlig godt. :P
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
Sv: fisk og hvidløg
« Svar #1 Dato: 11 Februar , 2009, 09:47 »
Jeg ved ikke med fisk, men da jeg gav mine høns hvidløg blandet op med alt muligt andet så brugte jeg et helt hvidløg til 20 høns, og der var der ikke noget der gik i æggene ;)...
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #2 Dato: 11 Februar , 2009, 09:56 »
Hold da op, altså et stort hvidløg ikk? så kan jeg jo godt give meget mere endnu, har brugt en halv til 50 høns.  :D
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 Februar , 2009, 10:44 »
Ja jeg gav mine et helt stort hvidløg. Altså hvis jeg kunne slippe afsted med det uden at de gamle opdagede det ;D... Der var ca 11 høns der var i æglægning, så det passede sådan nogenlunde syntes jeg selv. De fik også et helt almindeligt løg hakket oven i ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline JanR

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 11 Februar , 2009, 11:10 »
Ja de elsker hvidløg.. Prøv og se hønseguf opskriften i rammen ude i venstre side. Men det er osse en stærk omgang det der så kommer ud i den anden ende ;D..

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #5 Dato: 11 Februar , 2009, 12:44 »
nå ja en stærk potion  :o Det må jeg da ha prøvet at lave til dem. Der findes virkelig ikke noget mere tilfredsstillende end at lave mad til sine høns, de spiser med glæde og god appetit hver gang, og det er rigtig guf hvis man har noget fisk eller kød i. Så er der gang i hønsegården.  ;D
Mvh Bettina.

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 11 Februar , 2009, 22:25 »
Når jeg laver blødfoder til min lille flok, maser jeg altid et enkelt eller to fed hvidløg i. Det gør jeg uanset om det er en lille eller stor portion blødfoder og jeg har da endnu ikke bemærket, at æggene tager smag af hvidløget  :)

Med hensyn til rå fisk - næh nu har jeg hørt det med.....sushi-høns  :D Aj, spøg til side - det ved jeg ikke om hønsene kan tåle, men jeg ville nok også være forsigtig - de kan jo godt blive slået i stykker de der små hønsemaver  <S
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2009, 08:35 »
Det kan godt være at jeg skal holde mig til at koge fisken :)
Mvh Bettina.

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 12 Februar , 2009, 15:31 »
Jeg har netop fået en gammel hønsebog, Fjerkræavl og Fjerkræhold fra 1952, udgivet af Det KGL. Danske Landhusholdningsselskab.
I den står der at kogt fiskeaffald er et udemærket foder til høns og kyllinger, det skal dog bruges i mindre mængder da det kan give afsmag i både kød og æg, fiskeensilage skulle også være godt...
"Fiskeensilage"  ??? der står ikke hvad det er, men kunne man forestille sig at man fyldte en beholder med fisk, lage låg på så det ikke fik luft under gæringen... Altså en slags Svensk "Sur-strømning"...
Hvis det lugter som Sur-strømning kan jeg ikke anbefale at bruge det, det STINKER simpelthen så fælt  :o at jeg ikke kan beskrive det, man skal vist være både fuld og Svensker for at spise det  ::)

Offline Annette S.

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 12 Februar , 2009, 15:33 »
 <H <H <H
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Bettina

• Bruger
« Svar #10 Dato: 12 Februar , 2009, 15:41 »
uha lyder ikke særlig godt.  <A Tror bare de får en god kogt ørred eller kogt sild af og til, selv om jeg nok får skæld ud af mange. Men spiser dem jo ikke selv, kan bare godt lide at fange dem.
Mvh Bettina.

Offline Allan Jørgensen

• Bruger
« Svar #11 Dato: 12 Februar , 2009, 15:48 »
Fandt lige denne på nettet

Fiskeensilage fremstilles ud fra hele friske fisk. Fiskene hakkes og tilsættes 3 procent myresyre, således at "pH" holdes konstant på ca. 3,8 procent Efter opvarmning til max. 60 °C fjernes det meste af fiskeolien ved centrifugering for det affedtede produkt (12/2). De to energirige produkter (17/3 og 11/25) filtreres og indholdet af olie og protein justeres til det ønskede indhold
Med venlig hilsen Allan

Høns for sjov er en alvorlig sag
Nuværende høns på matriklen alle i stor model:  2.12 La Bresse, 1.5 Dorking i sølv 1.2 Rustrød Welsumer,1.2, 0.3 Maran i div. farver

Offline Lene Kongstad

• Bruger
« Svar #12 Dato: 12 Februar , 2009, 16:21 »
ADDDDDRRRR.... <R <R <R <R
Det lyder godt nok fælt !

Offline Kurt Jensen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 12 Februar , 2009, 17:42 »
Jeg har netop fået en gammel hønsebog, Fjerkræavl og Fjerkræhold fra 1952, udgivet af Det KGL. Danske Landhusholdningsselskab.
I den står der at kogt fiskeaffald er et udemærket foder til høns og kyllinger, det skal dog bruges i mindre mængder da det kan give afsmag i både kød og æg, fiskeensilage skulle også være godt...
"Fiskeensilage"  ??? der står ikke hvad det er, men kunne man forestille sig at man fyldte en beholder med fisk, lage låg på så det ikke fik luft under gæringen... Altså en slags Svensk "Sur-strømning"...
Hvis det lugter som Sur-strømning kan jeg ikke anbefale at bruge det, det STINKER simpelthen så fælt  :o at jeg ikke kan beskrive det, man skal vist være både fuld og Svensker for at spise det  ::)

Ja det gør det vi brugte det til grise, man måtte ikke give grisene det 2 måneder før slagtning, for så smagte kødet af gammel fisk
Kurt Jensen

Faverolles
Wyandotter Dværg

Offline Christina

• Passiv bruger
  • Alle burde have en 2-årig...
« Svar #14 Dato: 17 Februar , 2009, 23:12 »
I naturen spiser fugle jo gerne rå fisk...måger f.eks. fanger dem i havet. Min logik siger mig at man derfor sagtens kan give dem rå fisk. Dog uden jeg ved det, men ville sagtens turde selv :)