Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns og Økonomi  (Læst 6931 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Annemarie2013

• Passiv bruger
Høns og Økonomi
« Dato: 11 April , 2013, 10:57 »
Hej Alle
Jeg og min mand snakker meget om at vi skal have høns. Selv er jeg vokset op med hønsegård,, men hvordan er det lige med økonomien og hønsehold? Vi regner med et lille hold høns, ca. 5 -6 stykker som start. Hønsehus og gård er ikke problemet, det er mere hvad der skal på bordet hver måned.
mvh
Annemarie
1.6 New Hampshire
0.3 Wyandotter, 1 sort, 2 guld sortrandede.
1.0 Shæfer/rotweilerblanding
0.1 bengal, sølv
1.0 husbond
0.1 barn

Offline JNTS

• Passiv bruger
Sv: Høns og Økonomi
« Svar #1 Dato: 11 April , 2013, 11:04 »
Velkommen Annemarie og sikke da en fremragende idé I har fået  /o

Både min mand og jeg synes høns er rørende billige at have og må indrømme jeg spørger nærmest ikke til hvad tingene koster.

Mit bud vil være maks et par hundrede kroner hver måned, nok endda højt sat, hvis vi udelukkende taler foder.

Selv bruger vi mere, da vi bl.a. har varme til nogen af dem, varmeplader til deres vand om vinteren, lys i husene, for ikke at tale om indkøb af diverse lækkerier til dem hver måned :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #2 Dato: 11 April , 2013, 12:08 »
Jaaa, høns i haven er det allerbedste i hele verden /o.

Jeg prøver at holde regnskab i år. Jeg har 35 høns i øjeblikket (alt for mange, jeg begyndte for tre år siden med 10 kyllinger, og se nu hvad der er sket! Tre hønshuse, kyllinger, haner, høner... <G ).

I år har jeg brugt 1731 kroner alt i alt, og det er inkl. alt, også nyindkøbte kyllinger og div. tilbehør.

Jeg har købt foder i år for i alt 1100 kr, hvilket giver ca. 370 kr. pr. måned (til 35 høns). Det vil ca. give 63 kr. ved 6 høns i haven i foder pr. måned. (hvis jeg har regnet rigtigt, matematik er ikke min stærkeste side). Dertil skal du regne med lidt omkostninger til strøelse og diverse ting og sager.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 11 April , 2013, 12:53 »
Jeg vil mene, at det kan lade sig gøre at have overskud på sine høns. Men det kræver stor disciplin med indtægter og udgifter. Der er ikke nogen øvre grænse for hvad et æg kan ende med at koste.

Men det bliver ikke til noget stort beløb man kan tjene med 5-6 høns. Og timeløn skal man ikke regne med. Især ikke hvis man sammenligner med hvad man skulle give for de billigste alternativer (buræg og slagtekyllinger fra supermarkedet).
Og selv hvis du sammenligner med æg fra skrabehøns er der ikke meget at komme efter.

Hvis det skal være billigst muligt, så kunne det se sådan ud:
- Køb 5-6 æglægningshybrider (isa´er, lohmann, hellevad). De kan ca. det samme, så vælg billigste/nærmeste forhandler.
- Skift hønerne ud efter et eller to år. Med mindre de fortsat ligger mange æg.
- Giv dem hvede eller byg købt hos en landmand og de billigste æglægningspiller du kan finde.
- Giv dem adgang til madrester, haven eller græsafklip og andet gratis foder.
- Lav et eller flere hold slagtehybrider i løbet af sommerhalvåret som fodres med start-/voksefoder og senere også lidt korn og græsafklip (eller fri adgang til haven).
- Find evt et alternativ til æglægningspiller, startfoder og voksefoder. Jeg bruger selv noget til kalve, og jeg ved andre bruger noget til svin.
- Sælg evt. overskud af æg til kolleger eller brug det som billig værtindegave eller lignende.

En alternativ løsning kunne være kombinationshøns, hvor du bruger den samme race til æg og slagtning. Men jeg tror ikke det rent økonomisk kan konkurrere med den anden løsning. Racehøns giver dog bedre mulighed for at man laver sine egne kyllinger, og sælger rugeæg og kyllinger til andre. Men det bliver hurtigt et meget stort arbejde og ret beskedne indtægter.

Så min konklusion er: hønsehold kan være en meget billig hobby og/eller billig adgang til et bedre produkt end det supermarkederne kan tilbyde. Men det kræver, at man bruger lidt tid på at finde det billigeste foder, og ikke falder for fristelsen til at give høns menneskemad, hente kyllinger i den anden ende af landet og alt muligt andet der ødelægger økonomien.
« Senest Redigeret: 11 April , 2013, 13:11 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #4 Dato: 11 April , 2013, 13:31 »
Jeg vil mene, at det kan lade sig gøre at have overskud på sine høns. Men det kræver stor disciplin med indtægter og udgifter. Der er ikke nogen øvre grænse for hvad et æg kan ende med at koste.

Men det bliver ikke til noget stort beløb man kan tjene med 5-6 høns. Og timeløn skal man ikke regne med. Især ikke hvis man sammenligner med hvad man skulle give for de billigste alternativer (buræg og slagtekyllinger fra supermarkedet).
Og selv hvis du sammenligner med æg fra skrabehøns er der ikke meget at komme efter.

Hvis det skal være billigst muligt, så kunne det se sådan ud:
- Køb 5-6 æglægningshybrider (isa´er, lohmann, hellevad). De kan ca. det samme, så vælg billigste/nærmeste forhandler.
- Skift hønerne ud efter et eller to år. Med mindre de fortsat ligger mange æg.
- Giv dem hvede eller byg købt hos en landmand og de billigste æglægningspiller du kan finde.
- Giv dem adgang til madrester, haven eller græsafklip og andet gratis foder.
- Lav et eller flere hold slagtehybrider i løbet af sommerhalvåret som fodres med start-/voksefoder og senere også lidt korn og græsafklip (eller fri adgang til haven).
- Find evt et alternativ til æglægningspiller, startfoder og voksefoder. Jeg bruger selv noget til kalve, og jeg ved andre bruger noget til svin.
- Sælg evt. overskud af æg til kolleger eller brug det som billig værtindegave eller lignende.

En alternativ løsning kunne være kombinationshøns, hvor du bruger den samme race til æg og slagtning. Men jeg tror ikke det rent økonomisk kan konkurrere med den anden løsning. Racehøns giver dog bedre mulighed for at man laver sine egne kyllinger, og sælger rugeæg og kyllinger til andre. Men det bliver hurtigt et meget stort arbejde og ret beskedne indtægter.

Så min konklusion er: hønsehold kan være en meget billig hobby og/eller billig adgang til et bedre produkt end det supermarkederne kan tilbyde. Men det kræver, at man bruger lidt tid på at finde det billigeste foder, og ikke falder for fristelsen til at give høns menneskemad, hente kyllinger i den anden ende af landet og alt muligt andet der ødelægger økonomien.

Husk lige at det iflg, loven er forbudt at sælge eller bortgive æg, hverken til familie venner eller naboer
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline cmilton

• Passiv bruger
  • Be Happy :D
« Svar #5 Dato: 11 April , 2013, 13:43 »
Husk lige at det iflg, loven er forbudt at sælge eller bortgive æg, hverken til familie venner eller naboer

Men man kan jo ikke gøre for at folk selv ta'r  ;)  :angel:
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 11 April , 2013, 13:44 »
Nej, det er fuldt lovligt når det er æg fra hybrider, som kommer fra et godkendt rugeri og man tilmelder sig chr. og sender æg ind til salmonella kontrol 3 gange om året.

Endvidere skal man gå i petitesser så er det heller ikke ligegyldigt hvilke hybrider det er. Lohmann er den som lægger flest æg og æder mindst foder.
« Senest Redigeret: 11 April , 2013, 13:47 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 11 April , 2013, 13:53 »
Jeg deltager ikke i den der strategi (med at gøre mest muligt opmærksom på at det er ulovligt, i et forsøg på rejse modstand mod loven).

Men man kan jo melde mig, hvis man synes, jeg gør noget forkert.

Myndighederne er jo nogle gange nødt til at lave lidt firkantede love, så ingen kan klage over forskelsbehandling. Men samtidig har man et redskab til at ramme nogle af dem der gør noget man opfatter som særligt negativt.

Hvem har fx reelt hørt om nogen der fik problemer, fordi de solgte æg fra en flok på 5-6 høns? Jeg tvivler på at dette er et reelt problem, så der er ingen grund til at fremmane spøgelser.
« Senest Redigeret: 11 April , 2013, 14:04 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline cmilton

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 11 April , 2013, 13:58 »
@Hanemikkel - Gir dig helt ret :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 11 April , 2013, 14:03 »
Hvem har fx reelt hørt om nogen der fik problemer, fordi de solgte æg fra en flok på 5-6 høns? Jeg tvivler på at dette er et reelt problem, så der er ingen grund til at fremmane spøgelser.
Det er der desværre en på Lolland der har fået :(. Men du har ret. Der bliver solgt sorte æg over hele landet, selvfølgelig gør der det, og det vil fødevarestyrelsen åbenbart heller have end registrerede stalddørssælgere :blank:.
http://folketidende.dk/artikel/h%C3%B8ns-skal-p%C3%A5-papir
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline cmilton

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 11 April , 2013, 14:04 »
Det er simpelthen flueknepperi af værste skuffe !! Hvor f#@den er vi på vej hen... Synes sku det er sørgeligt !
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Miss Christina

• Gæst
« Svar #11 Dato: 11 April , 2013, 14:21 »
Tanja

nu er den stakkels mand jo ikke den eneste han er bare  en der har stået frem...

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #12 Dato: 11 April , 2013, 15:20 »
Ja, for der er flere som ikke har ønsket at stå frem. Jeg har kendskab til 4-5 stykker.

Men det er også rigtigt at FVST sagtens kunne give flere bøder ud hvis de ville...

Men lad os da bare allesammen rende rundt og være småkriminelle for at myndighederne kan knalde nogen der laver noget særligt negativt...

Nej, det er jo derfor der skal være en bagatelgrænse, ligesom der er i alle andre lande.

Iøvrigt kan myndighederne nu sagtens være efter dem som laver noget griseri, også hvis der er en bagatelgrænse, så det er slet ikke noget argument.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Miss Christina

• Gæst
« Svar #13 Dato: 11 April , 2013, 15:28 »
Ja, for der er flere som ikke har ønsket at stå frem. Jeg har kendskab til 4-5 stykker.

Men det er også rigtigt at FVST sagtens kunne give flere bøder ud hvis de ville...

Men lad os da bare allesammen rende rundt og være småkriminelle for at myndighederne kan knalde nogen der laver noget særligt negativt...

Nej, det er jo derfor der skal være en bagatelgrænse, ligesom der er i alle andre lande.

Iøvrigt kan myndighederne nu sagtens være efter dem som laver noget griseri, også hvis der er en bagatelgrænse, så det er slet ikke noget argument.

/o

Offline Paw Hansen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 11 April , 2013, 16:28 »
Jeg har selv pt. 4 orpintonger (de er i hvert fald køb som det, så det kalder jeg dem). Desværre er der lige røget en i svinget /d. Rent økonomisk er jeg sikker på at jeg bruger en del mindre penge på fodder til disse 4, end hvis jeg skulle købe mine æg som skrabeæg eller økoæg.
Men hvis jeg skulle gøre det op i indkøb af høns, (gav 150kr. stykket og sådanne kan sikkert på flere måder anskaffes billigere eller dyrere), samt opførelse af gård samt hegn til haven. Ja så er jeg ikke sikker på at jeg nogensinde får overskud :). Men det var heller aldrig planen at det skulle være en forretning. Men penge til månedligt fodder kontra besparelse af æg er der et lille plus og så er der så meget andet positivt ved et lille hønsehold /o
0.1 gul Orpington 0,2 Brahma 1,0 la bresse 0,2 australorps. katte:-) 0,1 dattier samt en kone der mener, at det med de høns er ved at tage overhånd:-)...