Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: På marked i Frankrig...  (Læst 1278 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Solsort

• Passiv bruger
På marked i Frankrig...
« Dato: 04 April , 2013, 22:02 »
Sidste sommer var vi på marked i byen Soissons nord for Paris. Der var alle mulige former for dyr (blandt andet meget smukke bourgognekaniner og bronzekalkuner), men jeg lagde mærke til, at langt den overvejende del af hønsene var den pudsige race der ingen fjer har på halsen. Det var også disse høns vi så gå rundt i hønsegårdene, når vi kørte gennem de små byer.
Hvorfor mon netop den race er så populær dernede? Og har I set andre eksempler på, at man vælger andre racer i andre lande, så vil jeg vildt gerne høre om det.

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
Sv: På marked i Frankrig...
« Svar #1 Dato: 04 April , 2013, 22:45 »
Jeg har læst, at der er en del New Hampshire i Tyskland, fordi USA gav dem i Marshall-hjælp efter krigen.
Senere, da de stort set var forsvundet i USA og havde mistet deres gode produktionsegenskaber, begyndte man hente blodfornyelse i Tyskland.
« Senest Redigeret: 05 April , 2013, 08:07 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: På marked i Frankrig...
« Svar #2 Dato: 05 April , 2013, 07:30 »
Måske fordi at Nøgenhalsen er en meget robust og sund race af landhøne typen, som lægger godt med æg.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub