Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: skuffet...4 ud af 72  (Læst 6864 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Christian Clement

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
skuffet...4 ud af 72
« Dato: 03 April , 2013, 21:12 »
hej
jeg har lige lyst mine sussex æg, kun 4 ud af 72 var der liv i :'( jeg har med vilje trukket det til dag tolv i maskinen, da jeg er lidt usikker i det med at lyse æg, det er indkøbte æg, de 4 æg med gang var efter min vudering, i fin udvikling.

nu melder spørgsmålet sig om jeg har gjort noget forkert i min rugning

jeg ruger ved 37.8 grader og med en luft fugtighed omkring de 40%

Offline karoline

• Passiv bruger
Sv: skuffet...4 ud af 72
« Svar #1 Dato: 03 April , 2013, 21:17 »
Øv for et skuffende resultat :(

For mig lyder det som om du har gjort det som du skulle.....det er vidst hanen der ikke har gjort sit arbejde godt nok!

Jeg ville melde tilbage til sælger, når nu resultatet er SÅ dårligt. Måske kan i finde en ok løsning??
Sælger har sikkert solgt æggene i god tro, så det er nok rart nok for ham/hende at vide hvor dårlig befrugtning der er, så h*n ikke sælger til andre.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
« Svar #2 Dato: 03 April , 2013, 21:20 »
vi har skrevet til ham, for jeg sys også jeg har gjordt som jeg skulle
og indtil det modsatte er bevidst tror jeg da på at sælger har gjordt sit bedste
« Senest Redigeret: 03 April , 2013, 21:24 Fra Christian Clement »

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #3 Dato: 03 April , 2013, 21:26 »
Er du helt sikker på de er tomme, der ingen mørke skygger?

Jeg ruger de første 18 døgn ved 37,5 grader og 55% fugt. På 18. døgnet ligger de stille uden at blive vendt, og jeg hæver temp. til 37,7 og fugt til 65-70 % Det har indtil nu givet fine resultater.

Hvis det er æg der har været under transport, skal de stå stille 2 døgn uden at blive vendt, da kimet kan løsne sig under transporten.

En anden ting kan være æggene ikke har været indsamlet og/eller opbevaret ordenligt mht. rummets temp. og om de har været vippet 2 gange dagligt, eller er for gamle?

Har du tjekket dit termometer og fugtmåler ikke holder påske ferie?

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Rixen

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 03 April , 2013, 21:32 »
Syntes at de vil være nemt at se. Hvis æggene er ubefrugtede, vil der jo kun være den runde skygge af blommen. Har der været befrugtning og foster er dødt vil der være antydning af streger, som regel runde ringe. Er æggene befrugtede vil der være "spindelvæv" i ægget..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
« Svar #5 Dato: 03 April , 2013, 21:33 »
æggene stod i 36 timer inden de kom i maskinen, for vi var ikke hjemme, jeg har lært at de skal stå i 24timer, så jeg sys jo 36 måtte være ekstra godt :)

jeg har kaliberet min rugemaskine efter et gammeldages kviksølvs termometer
min fugtighed har jeg ikke stillet på, da jeg har ruget i en meget simpel rugemaskine som dreng, og der var der ingen fugtighedsmåler, så det har jeg ikke taget så nøje

jeg er sikker på de er tomme, der er ingen "spindelvæv" eller plætter

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 03 April , 2013, 21:59 »
Selvom at æggene har været lidt for gamle, ligget i køleskab uden at være vendt, påbegyndt rugning lige efter transport og rugning er forgået ved eks. 39 grader så ville der stadigvæk have været udvikling i mange af æggene.

Når resultatet er som det er så har æggene enten fået frost, (hvilket er usandsynligt at de alle, pånær 4, skulle have fået) eller også har de været ubefrugtede.
Ja, de kan selvfølgelig også være 3 måneder gamle men det er forhåbentlig ikke en mulighed...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #7 Dato: 03 April , 2013, 22:04 »
Ja, det lyder bestemt til de desværre er tomme :-[

Jeg kender ikke kviksølvstermometerets nøjagtighed, så det må jeg være svar skyldig.

Vi bruger det klasiske fra America, og da jeg for sjov tjekkede efter på et andet nyere termometer med indbygget fugtmåler viste det sig, det var klogt. Nu har vi 2 tjekopper ,et til hver kasse.
Mht. til fugten er der vist en del der tørruger, med fine resultater (ca. 40% de første 18 døgn) og så hæve fugten. Men det vigtigste er at følge luftlommen i ægget udvikler som den skal.
De sidste 3 døgn, må man jo ikke åbne og kigge, så her ville jeg ikke have nerver til ikke at kunne måle fugten da en for lav % kan give klæbekyller og for høj drukner dem i ægget, men det er jo en smagssag :angel:

Hvor fejlen ligger, er nok svært at afgøre, og også hvilke betingelser i har aftalt inden handlen, men jeg håber i finder en fornuftigt løsning ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 03 April , 2013, 22:29 »
Jeg tror fejlen ligger i æggeavleren.. For som Danny skriver, så uanset hvordan de er blevet behandlet, så bør der på dag 12 have været én eller anden form for liv, selvom det måske aldrig bliver til en kylling, hvis de da altså har været befrugtet!! Også selvom de har været dårligt befrugtet!! Men de er jo total ubefrugtede...jeg ville blive stjernetosset, hvis det var mig o_O
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 03 April , 2013, 22:34 »
Da æggene er samlet for ca. 2 - 3 uger siden, var det en meget kold periode. Jeg tror de muligvis har fået frost inden de er kommet ind.

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
« Svar #10 Dato: 03 April , 2013, 22:41 »
metmus
jeg vil da gerne indrømme at jeg var pisse skuffet/sur, men jeg vil ikke beskylde nogen for noget
så jeg har sendt sælger en mail, så må jeg jo lige vente på hans reagtion, inden jeg dømmer nogen

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 03 April , 2013, 22:41 »
Måske frost ja, menvi ved jo ikke, hvordan moderdyrene har gået..måske indenfor i en stor stald? Og så.har det jo været knap så koldt...hmm...?!?
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 03 April , 2013, 22:46 »
Jamen selvfølgelig..jeg tænkte heller ikke at møgsvine ham, jeg tænkte mere møgsur som.i at kaste kopper ned i fliserne!! For det er da den mest elendige omgang æg (om det er hans eller din egen skyld, hvilket jeg jo ikke tror), og jeg synes bare, det er SÅ synd for dig, for man bliver bare sååå skuffet :-(:-(:-( Uanset hvad der skyldes det dårlige resultat!
Mette

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 03 April , 2013, 22:54 »
Tag det lige roligt. Det er jo ikke sikkert at sælger har været klar over problemet.

Jeg har samlet æg ind siden midt i januar. Jeg samler kun 1 gang om dagen, når jeg lukker for dyrene. Mine hønsehuse er ikke isoleret. Alligevel har der været omkring 95% befrugtning.
Det er værre hvis de ligger i huset hele natten, tror jeg.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 03 April , 2013, 23:26 »
Jeg er enig. Det lyder mest som om hanen har sjoflet med jobbet.

Og det er sælger jo så ikke herre over, så h*n har sikkert været i god tro.

Forklar det stille og roligt til sælger og foreslå evt en ny portion æg af en eller anden størrelse/mængde, og meget gerne fra høns der har gået med en mindre doven/dårlig hane, hvis muligt. Ellers får du jo nok blot en gentagelse med meget ringe befrugtning.
Mvh
Erik Andersen