Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: skuffet...4 ud af 72  (Læst 6859 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

• Passiv bruger
Sv: skuffet...4 ud af 72
« Svar #15 Dato: 04 April , 2013, 07:48 »
72 æg er også en stor samling rugeæg. Måske der kun er 1 hane til for mange høns. Vil også sige det er meget dårligt resultat. Som sælger af rugeæg har man vel også lidt en forpligtigelse i at undersøge eller selv ruge æg ud inden de sælges..selvfølgelig kan man ikke være helt sikker på at alle æg er befrugtede..men 4 ud af 72,,så skal man vist stoppe salget et stykke tid  ;)
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Metmus

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 04 April , 2013, 08:53 »
Altså jeg tænker bare..man kigger vel på sine høns ind i mellem og ser vel.til tider, at hanen springer på og ellers kan man måske høre det, hvis vinduet er åbent eller man går udenfor, det er jo ikke alle madamer, der er lige tilfredse!! Selv et år, hvor jeg havde en noget tungere og lettere selektiv hane, var der mellem 65 og 85% befrugtning..og her troede jeg det ville være lig nul! Så jo..måske er sælger ikke helt klar over det, meeen...???? o_O
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline hønehuset

• Bruger
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
« Svar #17 Dato: 04 April , 2013, 10:09 »
Tja , det lyder da lidt underligt hvis ikke sælger selv har ruget og ved hvad befrugtningsprocenten er.
Så med mindre aftalen ligger i at teste æggene til billig-chance-pris, så ville jeg da også have en flov smag over den befrugtningsprocent.
Vi købte sidste år billige- testæg, men var jo klar over der ikke var nogen garanti, det gik alligevel fint, og sælger, var glad for at kende befrugtningsprocenten.
72 æg kan jo sagtens samles på 14 dage fra f.eks. 7 høns til 1 god hane, og det burde det være ok.

Ved du om han selv har haft kyller i år, eller hvor mange høner der går ved hver hane?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder

O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Christian Clement

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
« Svar #18 Dato: 04 April , 2013, 11:13 »
jeg ved at det er sussex i 4 farver, så det er ikke kun EN doven hane hvis det er.

da jeg har haft sussex som dreng, er min egen erfaring at de fleste sussx haner er ret aktive omkring deres damer, så jeg sys det er noget mærkeligt noget  ???

Offline kristiank

• Bruger
« Svar #19 Dato: 04 April , 2013, 19:01 »
mette en dygtig hane ser man sjældent træde hønsene, tror nu æggene har fået frost, på et tidspunkt, det er jo altid faren ved at købe rugeæg derfor de oss er billiger end daggamle kyllinger

Offline Danny Westh

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 04 April , 2013, 21:28 »
Okay, hvis det er fra 4 forskellige stammer så tror jeg også mere på at der er sket "et eller andet" med æggene.
Men vi kan jo alle sidde og gætte uden at få svaret.

Du kunne jo spørge sælger hvordan æggene er indsamlet. Hvor gamle de er og hvordan de har været opbevaret efter indsamling.
Så bliver du måske klogere.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #21 Dato: 05 April , 2013, 07:40 »
Under en udrugning kan der gå mange ting galt, og med dyr går det heller íkke altid som planlagt.

Men det lyder lidt mystisk når det skulle være æg fra 4 forskellige stammer og at de alle (næsten) så var blanke (ubefrugtet).

Men måske har de fået frost, måske har de været for gamle, måske har befrugtningen været for svag (dårlig pleje af forældre dyrene eller indavl), Måske har de slet ikke været befrugtet (dårlige haner evt. indavl), måske er de ødelagt af transporten, måske er der sket noget under udrugningen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub