Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvor jeg dog hader burhønsehold!!  (Læst 7904 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Tine R.

• Gæst
hvor jeg dog hader burhønsehold!!
« Dato: 08 Februar , 2009, 10:11 »
Idag havde min mand glemt at lukke hønsene ud, inden han tog på arbejde. Jeg er en af de heldige som sover længe om søndagen, så lykkelig uvidene om mine indespærrede høns,  sover jeg til kl. 10.. jeg står op, og ser solen skinner fra en næsten skyfri himmel. en fantastisk dag kan man straks mærke. Af en eller anden årsag, vil jeg lige tjekke at de er ude og nyde solen, men nej, ak oh ve, han har glemt at åbne for lemmen. Jeg åbner, og straks prøver 4 silker på at mase sig ud gennem en lille hønselem, på samme tid. Det så altså sjovt ud... men de komme alle helskinnede ud, og var bare så glade, hanen startede selvfølgelig skraks med at gale, og hønsene fandt den ene lille ting efter den anden. det var så dejligt at se. men samtidig, blev jeg lidt vemodig. for mine tanker fløj hen på de stakkels dyr som sidder i bure i en halvmørk sal hele deres liv. Den skrækkelige udsendelse her den anden dag. Jeg kan jo se hvor meget mine høns elsker at komme ud, og se himlen, og være, ja næsten frie! og så har man den dyremishandling kørende, godt gemt væk, i store haller, som ingen rigtig ser. føj.. det burde forbydes!

Det var bare det jeg ville sige!

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvor jeg dog hader burhønsehold!!
« Svar #1 Dato: 08 Februar , 2009, 10:13 »
Opfordring til alle forbrugere - boycot buræg !!
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Tine R.

• Gæst
« Svar #2 Dato: 08 Februar , 2009, 10:20 »
HØRT HØRT!! jeg stod i supermarkedet her den anden dag, og skulle købe æg. de havde kun buræg tilbage. Jeg spørger om de ikke har nogle frilands?? og ekspedienten siger "nej, desværre. men der er buræg, kan de ikke bruges?" NEJ DET KAN DE GODT NOK IKKE!! og så fik det stakkels menneske lige en opsang om hvorfor buræg ikke kan bruges!!! (stakkels menneske, men han skal bare vide hvad han støtter ved at købe sådan noget L...!)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 08 Februar , 2009, 11:00 »
Ja de skal boycottes! Min mor, undskyld, men den spade havde glemt at være ved naboen efter æg til at bage kage af, og da hun så fandt ud af at de ingen havde købte hun sørme en "fin" æggebakke med 10 stk BURÆG! Det opdagede jeg så først 1 time før gæsterne kom, så havde ikke andet valg end at lave kage af disse æg.... desværre, men hun fik sig ski også en opsang om at så skulle hun hellere have ladet være med at købe æg, eller være kørt i en anden butik!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Vinni Knudsen

• Passiv bruger
  • Wyandot fan
« Svar #4 Dato: 08 Februar , 2009, 11:20 »
Jeg er helt enig. Aldrig mere buræg. Og da slet ikke når man har prøvet sin helt egne frisk lagte æg med orange blomme, og en smag der siger spar to  :D Glæden ved at se de små "hønner" trisse rundt kan ikke gøres op i penge  ::)
Hilsen Vinni

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #5 Dato: 08 Februar , 2009, 11:23 »
Problemet er også at du rent faktisk ikke kan vide hvilke æg du køber, når du køber retter/kager/? hvor der indgår æg i. Her står ikke om det er æg fra burhøns, fritgående høns eller hvor de kommer fra. Der står kun at der indgår æg og så er forbrugeren (igen) på herrens mark..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #6 Dato: 08 Februar , 2009, 11:45 »
ikke at jeg skal forsvare burhønseægproducenter, men jeg har hørt at skrabehøns faktisk har langt ringere vilkår, da de er i så store flokke at det i høj grad strider imod deres natur, resultat: de hakker hinanden og er evigt stressede. Og så har di jo alle fået klippet næb :( jeg har selv en hybrid med for kort overnæb, og har sq ondt af den, tror nu nok den har affundet sig med sin skæbne.

Næææ det er ikke nemt at være dyrevenlig forbruger i denne verden.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #7 Dato: 08 Februar , 2009, 11:59 »
Burhøns er også næbtrimmede og de piller også hinanden. Og de er garanteret også stressede af at bo sammen med 5 andre på meget lille plads, plus stressede af de andre som bor ved siden af, ovenover, nedenunder.

Det mest rigtige er nok at købe økologiske æg. Hvis ikke vi laver dem selv, som vi på Forum gør.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #8 Dato: 08 Februar , 2009, 12:31 »
Jeg har netop tænkt på det samme med produkter lavet af kyllinge/hønsekød, der kan man jo heller ikke vide, hvordan kødet er?
Efterhånden synes jeg det hele er så klamt indenfor fødevareindustrien, vi hører den ene rædselshistorie efter den anden, for nogen tid siden, var det om diverse marinerede kødprodukter, lige nu er det så kyllingekødet, så var der hindbærene fra Polen osv. osv.
At de fleste kyllinger og høns lever en kummerlig tilværelse, kan vist ingen være i tvivl om! Og ja, den med skrabeæg er desværre heller ikke god nok, for ja, godt nok kan dyrene skrabe, men alt andet strider mod den naturlige hønes adfærd.
Når jeg er ude at handle, kan jeg heller ikke lade være med at kommentere de andre kunders valg af æg. Jeg gør det som oftest på den måde, at jeg højlydt kommenterer, dem, der har købt økologiske æg, og så udbreder mig om hvor skrækkeligt burhønsene har det, og hvor godt der er, at se nogen, der købe "de rigtige" æg
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 08 Februar , 2009, 12:52 »
Den metode bruger jeg altid med at kommentere højlydt :D... Det virker godt, men folk syntes bare af og til at jeg har en skrue løs :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Eva

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 08 Februar , 2009, 13:04 »
Man kan nok som en tommelfinger regl regne med at alle kager og færdigretter der indeholder æg er fra burhønseæg. Hvis de ikke var det ville det stå på emballagen. Som en forklaring på den noget højere pris.
Jeg tænker bare ikke så meget over det når det er kager og færdigretter.
Men må give ret i at det snart ikke er til at holde ud som der svines med vores mad.
Vi vildledes mere end vi vejledes. De færreste har tid til at nærlæse deklarationer på indkøbsturen. Men meget tyder på at det bør vi. Ligesom vi bør vide noget om dyrevælfær når vi står med et produkt i butikken.
Venner det bedste vi kan gøre er at købe så meget økologisk som vi har råd til.
Hurra for hjemmelavet kyllingekød og æg.
Venlig hilsen
Eva

Offline mutti

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 08 Februar , 2009, 13:40 »
Opfordring til alle forbrugere - boycot buræg !!

den er jeg helt med på.Kan altså heller ikke tåle tanken om de små indespærede dyr,og jeg er bare så lykkelig når jeg ser mine egne små kornfede høns løbe rundt ude i min mudrede hønsegård og skrabe rundt i jorden
Helle Signe Jacobsen

<P
34 Isa Waren
1.10 dværg opington
7 dværg wyandotter
2 dværg kochin
1 Børge hest og 1 Gaffemis
2

Offline Magnus

• Bruger
  • magnusfundal@gmail.com
« Svar #12 Dato: 08 Februar , 2009, 14:34 »
Det med den mudrede hønsegård er nu ikke det mest tiltalende i verden. Men medmindre man - som Jørgen Liljensøe anbefaler - har gruslagt og overdækket hønsegård som man rengører hvert andet øjeblik, så er det næppe så nemt at undgå, navnlig ikke her i vinterkulden.

Apropos klippet næp, så overfaldt vores store sølvhalsede hane mig den anden dag (møgdyr), og jeg kom desværre til at forsvare mig med et spark i hovedet. Bagefter blødte han en smule fra næbbet, og det ser måske ud til, at han mangler den yderste spids af overnæbbet. Ups.  :-[
Matematiklærer på gymnasieniveau. Tidligere ivrig avler af danske Dværglandhøns og entusiast omkring hønsegenetik. Beboende i økofællesskabet Karise Permatopia.

Tine R.

• Gæst
« Svar #13 Dato: 08 Februar , 2009, 14:42 »
Det med den mudrede hønsegård er nu ikke det mest tiltalende i verden. Men medmindre man - som Jørgen Liljensøe anbefaler - har gruslagt og overdækket hønsegård som man rengører hvert andet øjeblik, så er det næppe så nemt at undgå, navnlig ikke her i vinterkulden.

Apropos klippet næp, så overfaldt vores store sølvhalsede hane mig den anden dag (møgdyr), og jeg kom desværre til at forsvare mig med et spark i hovedet. Bagefter blødte han en smule fra næbbet, og det ser måske ud til, at han mangler den yderste spids af overnæbbet. Ups.  :-

[
Ligefrem overfaldet?? det lyder ikke rart. jeg er glad for jeg har en lille bitte en, og ikke sådan en stor killer-hane i haven.. :o

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 08 Februar , 2009, 14:43 »
JA - boycot burhønseæg!

Magnus - nej det var ikek så smart, men det er jo hvad der kan ske. Så kunne han jo have ladet være med at overfalde dig. Men kedeligt det er det da.
« Senest Redigeret: 08 Februar , 2009, 21:29 Fra Lisbeth Kristine »
Venlig Hilsen
Lisbeth