Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan en kylling have hold i nakken?  (Læst 8833 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Vandhund

• Passiv bruger
Sv: Kan en kylling have hold i nakken?
« Svar #15 Dato: 30 Marts , 2013, 22:13 »
Jeg krydser fingre for at det bare er to enkeltstående tilfælde uden relation til hinanden overhovedet :)

Og ja, kattebakker og at flå harer skal undgås, jeg har heller ikke hørt om andet. :)

Jeg havde ikke checket på inkubationstid etc, men reagerede udelukkende ud fra din beskrivelse. Men det tyder på (med kyllingernes meget unge alder) at Mareks nok kan udelukkes.

Jeg ville ikke umiddelbart være bekymret for overførsel af sygdomme fra små kyllinger til gravide kvinder. Uden dog på nogen måde at være ekspert. Men jeg har aldrig hørt om advarsler/mistanker.

Som Ina skriver, kan kattebakker være en risikofaktor.

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 30 Marts , 2013, 22:14 »
Ja det hænder der bare falder en kylling om bliver bare lidt nervøs for vil jo ikke sælge syge dyr. :-[  Og du fik jo de største og fineste af dem i den gruppe så håber at det bliver ved den ene og håber også at du ikke mister flere af dine egne. Det er altid trist når det er de små der ikke klarer sig.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 30 Marts , 2013, 22:24 »
Ja det hænder der bare falder en kylling om bliver bare lidt nervøs for vil jo ikke sælge syge dyr. :-[  Og du fik jo de største og fineste af dem i den gruppe så håber at det bliver ved den ene og håber også at du ikke mister flere af dine egne. Det er altid trist når det er de små der ikke klarer sig.

Den var jo ikke mange dage gammel og de skyndte sig alle ind under varmelampen da de kom "hjem", så måske har det været lidt for koldt for den på turen. Eller også har de andre bare vadet hen over den mens den sov et par gange mere end den kunne klare.

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 30 Marts , 2013, 23:02 »
Ja der er mange muligheder. Men jeg krydser fingre for resten af dem :)
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 30 Marts , 2013, 23:07 »
Ja der er mange muligheder. Men jeg krydser fingre for resten af dem :)

Tak, så er vi to :)

Der er i øvrigt nogle af orpingtonerne der tror de er sangfugle.  :D de synger faktisk rigtig kønt, jeg troede kun at kyllinger kunne pippe.  :)

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 31 Marts , 2013, 08:49 »
Alle resterende kyllinger ser stadig friske og raske ud her til morgen, der er livlig aktivitet og ikke flere skæve halse :) jeg krydser fortsat fingre :)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #21 Dato: 31 Marts , 2013, 10:52 »
Alle resterende kyllinger ser stadig friske og raske ud her til morgen, der er livlig aktivitet og ikke flere skæve halse :) jeg krydser fortsat fingre :)
/o /o

Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Vandhund

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 01 April , 2013, 18:54 »
Æv, nu røg der endnu en. Det går lynhurtigt. For en time siden havde alle det tilsyneladende fint og nu har vi lige fundet "promsesse Jasmin" liggende helt slatten og gispende efter vejret.
Kan det være noget de spiser? (Starterfoder og undulatblanding, og så går de på sådan noget fuglesand, som de vel også får lidt i munden af, når de snupper foderet)

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #23 Dato: 02 April , 2013, 11:38 »
Sand og varmelampe er en dårlige kombination, da sandet bliver ufattelig varmt, under en varmelampe... det er næppe det der tager livet af dine kyllinger.

Jeg spørger lige igen til dine børn,,, det er fint de kæler med de små, men de er altså ret skrøbelige, og kan ikke tåle at blive klemt overhovedet, så alt efter deres alder, skal der være opsyn med det.. børn gør jo ikke de små noget af ondskab, men deres kærlighed kan være overvældende.

Har du tjekket de små for klatter i rumpen ? hvis der sidder en prop, så de ikke kan skide, så dør de ret hurtigt.
De må naturligvis heller ikke have tynd mave, men du giver dem jo netop oliefrø, sammen med startfoderet, så det burde ikke være årsagen, men nu lister jeg bare det de kan udsættes for med dødelig udgang.

Har de tynd mave en efter en, kan de have cocidiose, som er en smittende tarmvirus, og som ofte ender med dødsfald, det er dog muligt at give dem noget for det.

Nu kan jeg ikke lige finde på mere, det er der måske andre der kan...
Jeg tror jeg ville tage den sidst afdøde til dyrlæge, for at finde ud af om der skulle være noget smitte i dine kyllinger, så du kan gøre noget for at modvirke det.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn