Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: HVorfor får jeg ingen æg?  (Læst 8824 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Tine R.

• Gæst
HVorfor får jeg ingen æg?
« Dato: 06 Februar , 2009, 17:11 »
Hejsa.
som tidligere skrevet, er jeg nybegynder i hønsefaget. Jeg fik i december 3 silkehøner og en hane. Jeg fik fast fra dag 1 , 1 æg. Jeg ved godt at høns først begynder at lægge æg når de når en hvis alder. men ifølge sælger har alle 3 lagt æg. Jeg har læst mig til hvad lys og foder kan have af indflydelse også, så jeg ved en smule om det også. Jeg ved også godt at silkehøner ikke er de største æg producenter, men har alligevel fået den opfattelse, at de lægger regelmæssigt?

Som skrevet har jeg indtil mandag fast modtaget mindst 1 æg. de seneste 14 dage har der været 2 æg ca 3 gange. og jeg vil egentlig bare sikre mig, at jeg ikke gør noget forkert. Jeg mener, hvorfor kommer der et enkelt engang i mellem, med så store tidsforskelle? siden mandag har jeg slet ikke modtaget et eneste?

jeg gør følgende: Åbner og tænder lys om morgenen kl. 7-7.30 cirka. kl. 17 til 20.30 er der auto-lys. Jeg fodre med alm. æglægnings.piller altså, alm. hønsepiller. derudover giver jeg skaller, hvede, solsikkekerner, majs, forskelligt grønt, brød og lidt rosiner engang i mellem. De æder godt, og har enormt stor kråser hver aften jeg putter dem i seng.
Det skal ikke forstås som om jeg er utilfreds med at jeg ingen æg modtager. For det er dyrene jeg er interesseret i. men.. der er vel ikke noget galt? jeg kan ikke lade være med at tænke om de måske skulle have orm??

håber ikke mit indlæg er for rodet.. ellers er i selvfølgelig velkommen til at spørge...

Offline Lisbeth Kristine

• Passiv bruger
Sv: HVorfor får jeg ingen æg?
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2009, 17:14 »
Hvis høns bliver for fede ligger de ingen æg....Kan det være det?
Venlig Hilsen
Lisbeth

Tine R.

• Gæst
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2009, 17:33 »
hmmm.. jeg syntes ikke de virker fede.. måske nærmere tværtimod.. syntes de alle 4 har et meget tydeligt brystben.. ved ikke rigtigt om det høre til racen?

Offline Egon

• Bruger
    • Egonnyt
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2009, 17:53 »
Er de gået i fældning  ??? Hvis de er i gang med at skifte fjer, som 3 af mine landhøns/lutter er, så stopper æglægningen også. Det er ganske normalt!
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,2 dværg sussex i 2 farver - og en guldfasan hane.  www.egonnyt.dk

Offline Finn Jensen

• Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
    • Dansk Fjerkræ Forum
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2009, 18:00 »
Det kan også være alder, for jo ældre høns bliver, jo færre æg lægger de. Har de ring på, så kan du se hvor gamle de er. Har de ingen, så kan du -måske- ud fra længden på hanens sporer gætte på alderen.

Nu er det begyndt at blive lysere, så de skulle, hvis de ikke er for gamle/fede/? gerne begynde at lægge æg regelmæssigt
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Stinne

• Passiv bruger
  • Sidste skud på stammen
« Svar #5 Dato: 06 Februar , 2009, 22:00 »
Lige en indskydelse: Hvor gammel er skal en høne ca være før den går i "overgangsalderen"  ;) - altså stopper med at lægge æg?
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Mikkel Schmidt

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 06 Februar , 2009, 22:48 »
De høner jeg har haft der virkelig er blevet gamle og døde af alderdom eller hvad man siger har lagt æg indtil de døde. Med undtagelse af få dage før. Til sidst lagde de bare kun 1-4 æg på 10 dage :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Tine R.

• Gæst
« Svar #7 Dato: 07 Februar , 2009, 11:52 »
Først vil jeg lige sige tusind tak for de mange gode svar. der er ting helt sikkert ting jeg ikke havde tænkt på.... nu har vi lige været nede og tjekket alder, for de har ring på. den ene høne er 2,3 år og de andre 2 er 1,3 år. så de skulle da gerne have en god alder?? eller hvad?? der ligger ingen fjer eller dun dernede.. så tror desværre heller ikke det er fældning. nu fik jeg jo også chancen for at mærke dem godt efter, og jeg syntes de virker ret tynde. det er selvfølgelig svært for mig at sige, fordi jeg ikke har holdt en høne sådan rigtig i mange år, men min mor mærkede også på dem dengang da jeg fik dem, og hun sagde med det samme at hun syntes de virkede tynde. planen var jo så at jeg ville give dem noget ekstra fedende foder, altså majsen og hveden, men.. syntes ikke det virker. men måske skal silkehøns være sådan lidt pindede i det? jeg mener, det er jo ikke ligefrem en kødhøne..

jeg syntes bare heller ikke de virker syge. de spiser som sagt godt. ser sunde og flotte ud i fjer og øjne. er sociale og nysgerrige, har normal gødning osv.. det er et rigtig hønsemysterie. måske hun bare solgte dem fordi det var de dårligste æglæggere??

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #8 Dato: 07 Februar , 2009, 12:08 »
Nej men det er stadig vinter og Silkehøns er i forvejen ikke de største æglæggere.

Men de skal da nok begynde igen, medmindre de ikke sig skruk - for det er de gode til.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline lysbeth

• Bruger
« Svar #9 Dato: 07 Februar , 2009, 23:04 »
Har du fået testet om dine høns har orm eller andre indvoldsparasitter? En mild infektion er ikke nødvendigvis synlig i starten men kan komme til udtryk gennem fx nedsat æglægning. Hønsene kan evt langsomt svækkes så du først senere ser synlige tegn på selve dyrene. Din dyrlæge kan teste en gødningsprøve; han skal kigge efter både orm og coccidier. Min dyrlæge tager ca. 250,- kr for ydelsen.
Alternativt kan de udeblevne æg skyldes at det er blevet koldere i vejret. Hønsene skal have et vist overskud for at kunne producere æg. Hvis det er koldt går al deres energi udelukkende til at hodle varmen. Men indrømmet, SÅ kold vinter har vi ikke haft endnu.
Mine høns har selv haft ægge-pause i et par måneder men er nyligt så småt startet igen. Jeg har dog ikke kunstigt lys på dem.

Tine R.

• Gæst
« Svar #10 Dato: 07 Februar , 2009, 23:19 »
endnu engang tak til jer alle. det er sørme rart at få så mange gode råd. det sætter jeg stor pris på. til min stor overraskelse, var der 2 æg i eftermiddags. det er helt vildt. jeg tror jeg vil holde godt øje med dem, og så lige give det lidt mere tid. og hvis jeg får den mindste mistanke om der skulle være orm eller andet, så gør jeg det med dyrlægen. og får dem tjekket. tusind tak for jeres gode svar..