Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Akut: råd søges, daggamle kyllinger  (Læst 5689 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Dato: 29 Marts , 2013, 06:16 »
Så står jeg igen i samme situation. Er jeg pylret og blander mig for meget, eller er jeg uheldig?

Jeg har tre skrukker der har ligget længe. Den ene i tre uger, de to andre i over en måned. Der er ikke kommet noget ud af deres æg.

I går hentede jeg nyklækkede kyllinger. Helt nyklækkede, den ene var våd endnu. Da mørket faldt på fordelte jeg kyllinger under de tre skrukker. En af dem, en araucana, hakkede kyllingerne i det øjeblik jeg gik ud af døren, trods mørket. Jeg kunne høre, at hun buldrede bankede på siden af redekassen, og derfor gik jeg ind igen, og fandt skrukken i gang med at hakke alt hvad der rørte sig under hende. Hun stod nærmest på tæer for at komme til de pippende væsner under hende. Jeg tog straks kyllingerne fra hende.

Videre til de to næste skrukker: En araucana og en hollandsk dværg der bor for sig selv, er vokset op sammen og er uadskillige. De har sammen ligget på æg i over en måned. Dem de selv rugede på blev ikke til noget. Jeg puttede alle 12 kyllinger ind under dem. Araucanaen spredte vingerne ud og tog imod, mens dværgen hvæste og spruttede, men når kyllingen var UNDER hende var det fint. Jeg gik i seng.

Her til morgen: Kyllingerne må godt være UNDER skrukkerne, men titter de hovederne frem bliver de hakket og gennet tilbage under fjerdragten. Dværgen er værst. Hun vil gerne have kyllingerne under hende, men hvis de titter frem og kigger efter den mad jeg havde med ud, bliver hun meget aggresiv. Hvæser, sprutter og hakker hårdt - fjendsk.

Araucanaen synes lidt mere blid, men stadig, hvis en kylling kigger ud og gerne vil have mad, så hakker hun ud efter dem, og får dem ind under sig igen.

Mest af alt er det som om, at dværgen helst vil ligge i ske med sin slyngveninde. Hun er jo så lille, så hun kravler selv ind under araucanaen og ligger der og putter som en anden kylling.

-----------------

Hvad skal jeg gøre?! Skal jeg blande mig udenom? Skal jeg fjerne kyllingerne? Jeg har i skrivende stund, fjernet dværgen, og sat hende ud i hønsegården, hvilket hun er stærkt utilfreds med. Hun vil ind til sin veninde.

De ældste kyllinger er snart 1½ døgn gamle og skal have mad og vand nu! Jeg er nødt til at finde ud af, hvad jeg skal gøre.

Jeg har prøvet sammenføring af kyllinger med skrukker nogle gange efterhånden, og det er endnu ikke lykkedes, så jeg er vitterlig i tvivl om jeg er uheldig eller om jeg slet og ret blander mig for meget.

Til info: Sidste år fandt jeg fire kyllinger hakket sønder og sammen i en stor blodig klump under en skruk, som havde fået kyllinger i løbet af aftenes mørke, og hvor jeg var taget på arbejde næste morgen. Et uhyggeligt syn at komme hjem til. Derfor er jeg sikkert ekstra på vagt... :o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #1 Dato: 29 Marts , 2013, 06:23 »
Æv altså :-\ :'(

Jeg har jo absolut ingen erfaring på området men tænker - kan det være fordi kyllerne efter skrukkernes mening ikke er gamle nok til at komme ud og få mad? - de to fik jo først kyllerne i aftes, så de tror vel, at de alle er helt nye endnu.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2013, 06:27 »
Æv altså :-\ :'(

Jeg har jo absolut ingen erfaring på området men tænker - kan det være fordi kyllerne efter skrukkernes mening ikke er gamle nok til at komme ud og få mad? - de to fik jo først kyllerne i aftes, så de tror vel, at de alle er helt nye endnu.
Jeg ved det ikke, men jeg savner under alle omstændigheder skrukkernes kalden på deres kyllinger. De skrukker der selv ruger kyllinger ud, klukker beroligende til deres kyllinger. Det sker ikke her. De frembringer skruklyde, men ikke deciderede kald efter kyllingerne. Når kyllingerne kigger ud, "knurrer de" og giver lyde fra sig, som når de fx ser en rovfugl, samtidig med at fjerdragen bliver rejst helt op til maksimum?! :o
« Senest Redigeret: 29 Marts , 2013, 06:32 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2013, 06:45 »
Uh ha - der vågner nok snart nogle erfarne folk, som kan komme med lidt råd.

Indtil da - er det da positivt, at kyllerne må være under skørterne
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Enevoldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2013, 07:24 »
Jeg har kun prøvet at tilføre kyllinger under en skruk 1 gang - og her gik det heldigvis godt.

Jeg havde 2 skrukker - den ene fik 2 kyllinger, den anden ingen. Så dagen efter fik jeg fat i 6 kyllinger, som var 1 dag ældre end mine egne. Da det var blevet mørkt, byttede jeg æggene ud med kyllingerne, så skrukkerne havde 4 hver. Her blev skrukkerne tydeligvis meget glade for det. De kom med tilfreds-lyde lige med det samme. Her var aldrig nogen problemer.

Jeg syntes ikke umiddelbart at det lyder som om du gør noget forkert. Har dine skrukker haft kyllinger før?? Ikke at det behøver at betyde noget - her havde den ene prøvet det før den anden var første gang.

Jeg tror jeg ville flytte ind hos skrukkerne og holde øje - og hvis de bliver ved med at hakke så ville jeg fjerne kyllingerne. Måske ikke alle egner sig til at have kyllinger, selv om de skrukker helt vildt???

Ønsker rigtig held og lykke med det.  *k *b
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2013, 07:30 »

Jeg tror jeg ville flytte ind hos skrukkerne og holde øje - og hvis de bliver ved med at hakke så ville jeg fjerne kyllingerne. Måske ikke alle egner sig til at have kyllinger, selv om de skrukker helt vildt???

Ønsker rigtig held og lykke med det.  *k *b

Ja - det er sørme en skam, at dramaet udspiller sig i det lille bitte hus, hvor du ikke kan være, ellers tror jeg også, at det ville være en rigtig god ide at tilbringe hele dagen derinde hos de besværlige mødre.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2013, 07:43 »
Jeg har kun prøvet at tilføre kyllinger under en skruk 1 gang - og her gik det heldigvis godt.
Jeg havde 2 skrukker - den ene fik 2 kyllinger, den anden ingen. Så dagen efter fik jeg fat i 6 kyllinger, som var 1 dag ældre end mine egne. Da det var blevet mørkt, byttede jeg æggene ud med kyllingerne, så skrukkerne havde 4 hver. Her blev skrukkerne tydeligvis meget glade for det. De kom med tilfreds-lyde lige med det samme. Her var aldrig nogen problemer.
Jeg syntes ikke umiddelbart at det lyder som om du gør noget forkert. Har dine skrukker haft kyllinger før?? Ikke at det behøver at betyde noget - her havde den ene prøvet det før den anden var første gang.
Jeg tror jeg ville flytte ind hos skrukkerne og holde øje - og hvis de bliver ved med at hakke så ville jeg fjerne kyllingerne. Måske ikke alle egner sig til at have kyllinger, selv om de skrukker helt vildt???
Ønsker rigtig held og lykke med det.  *k *b
Tusind tak for svar. Det er begge førstegangsmødre. Jeg går lige ud og kigger til dem igen. Dværgen er jo pt. forvist til hønsegården, men det går jo heller ikke i længden. 12 + 4 kyllinger indendøre var blot absolut IKKE en del af planen. Det er jo for skrukkernes skyld, at jeg har fundet kyllinger til dem, så de måtte da gerne tage imod dem :-\. Nej, jeg tror heller ikke, at alle skrukkende høns er egnede mødre. Den mest stabile og trofaste skruk her, er en hvid blandingshøne fra 2009, men hun har ikke lagt sig endnu, i år, så hun kan ikke hjælpe mig. Typisk at stå i sådan en situaion når man har hele 5 skrukhøns der ligger og hvæser i kasserne rundt omkring :o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 113
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #7 Dato: 29 Marts , 2013, 07:56 »
Du kunne jo give Enøre en chance med blot et par stykker, så hun ikke bliver bange.

Hvis uheldet er ude, og du skal have kyllerne ind, så kunne det måske alligevel være rart, hvis et par stykker gik hos en skruk - går det ikke...jamen så er der jo ikke noget mistet og du er hjemme til at holde øje, så så hun ikke hakker den ihjel.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Susanne

  • Gæst
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #8 Dato: 29 Marts , 2013, 08:10 »
Pyh, den er svær. Jeg har haft en silkehønseskruk, som hakkede de to første kyllinger, der kom ud af æggene ihjel - men hun tog sig kærligt af resten.

Hvad kan du gøre??

Når skrukken ligger for fast på kyllingerne kan det (måske) hjælpe at gøre hende opmærksom på skålen med mad. Sætte den hen foran hende og prikke op og ned i den med pegefingeren (som et næb). Hvis det vækker hendes interesse, rør hun på sig, og måske vækker det trangen til at vise kyllingerne tilrette.

Ellers: Flyt lidt frem og tilbage med skålen - bliv ved med at prikke i den - drys evt lidt ud lige foran hende.

Nogen gange skal skrukken lige have tid til at komme ud af rugetrancen.

Jeg håber, der snart sker noget - og lad os følge med her  *k *k *k

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2013, 09:27 »
Tak Susanne for svar.

Det gik ikke. Fandens også, undskyld mig. Jeg gik ud for 15 minutter siden. Hvad så jeg. Tre kyllinger hakket ihjel til ukendelighed. Blod i hele hønsehuset, kyllinger uden hoveder :'( :o >:( :'(. En maran og to dotter gik der til. Resten er nu installeret i samme kasse som de 1 uge gamle ISAer. Det var absolut ikke en del af planen.

Slut med skrukhøns fra nu af. Jeg har prøvet så mange gange nu, og kun de kyllinger der klækkes under de stabile skrukker har jeg haft held med. Jeg har lyst til at bande meget højt og meget længe lige nu. ØV!!!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Enevoldsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
  • Op og ned er lige langt, men ikke lige hurtigt!
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #10 Dato: 29 Marts , 2013, 09:29 »
 :( Øv hvor trist.

Godt du har fjernet resten af kyllerne.

 *b Trøstekram herfra.
❤  Marianne  ❤

En blandet landhandel af høns og haner.
3,1 katte
2,2 hunde + evt. plejehund
1,1 børn
1,2 børnebørn  og (0,1 † mistet d.4. nov. 2011 uge 30. Mormor til en engel.) 
1,0 mand

Offline KRISTINA

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #11 Dato: 29 Marts , 2013, 09:37 »
Øv, hvor er det bare ærgeligt. Håber ikke du har mistet modet.
1.3 sort/sølv dobbeltrandet barnevelder, 3 isbukke og 1 dejlige grå schæfer.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #12 Dato: 29 Marts , 2013, 09:41 »
årh Tanja
Du har ikke gjort noget forkert, men jeg er slet ikke tilhænger af at høns ruger sammen, selvom jeg godt ved at det går fint andre steder....
Ud med de tossede madammer, luk dem ude af huset.
Sæt dem gerne i et lille hus en ad gangen, ingen mad ingen vand to døgn, så er de som nye igen.
Kyllingerne må du have under varmelampe,,, og det er ærgerligt.
Nu er det jo dig der klare alle udfordringer for dine høns, og måske forventer de også at du lige tager dig af det de ikke selv lig har tid til... det ser ud til at de små kom imellem dem....

Sådan nogle umulige skrukker, findes rundt omkring, men de behøver jo ikke bo hos dig alle sammen  <:

Prøv at have en skruk der har ligget fast i redekassen 1 uge 14 dage på kunstige æg... flyt hende så til et andet sted ALENE med kunstige æg, læg rigtige æg under hende hvis hun bliver liggene et døgn,,,, derefter lader du hende selv ruge æggene ud....

Jeg ignorerer de skrukker der ligger i bunke, som ikke skal have kyllinger,, jeg afskrukker ikke, men smider dem ud hver dag så de æder og drikker, og så må de selv om resten.

Jeg har et par sikre skrukker, og det er dem der får kyllingerne her, resten må undvære
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #13 Dato: 29 Marts , 2013, 09:42 »
Ikke alle som vil være mødre er egnede til det desværre. Jeg havde sidste år nogle Brahmaer som ikke kunne/ville afskrukkes, den ene tog fint imod de nye kyllinger fra rugemaskinen, 2 andre skulle ihvertfald ikke nyde noget og hakkede kyllingerne, når de stak hovederne frem,. Den ene som ikke skulle nyde noget, rugede dog senere på året æg ud selv og passede disse (Engelske Araucana kyllinger) til punkt og prikke.

Naturen er lunefuld og måske blander vi os for meget. Jeg ville ikke selv give æg til skruk, hvis det eneste formål var at jeg synes det er synd at de skal opleve at få kyllinger-

Så Tanja jeg ved ikke hvad der sker hos dig. Men jeg undre mig over at du ikke har befrugtede æg selv, for du har da en del haner eller ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #14 Dato: 29 Marts , 2013, 10:58 »
 *t til dig, Tanja...sikke noget møg. Kunne der være nogen i nærheden af dig, som har mulighed for at låne dig en venlig skrukmutter? Jeg har selv haft held af at hente en skruk i en kattetransportkasse og give hende kyllinger der.