Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Akut: råd søges, daggamle kyllinger  (Læst 5688 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #15 Dato: 29 Marts , 2013, 16:38 »
Æv, Tanja :(

Her er det lige omvendt. Ingen af Orpingtoner gider, at ligge sig (hvem skulle tro det). Jeg ville ellers gerne nå, at lave lidt Dværg Orpington så jeg måske kunne udstille til LU - men det tror jeg ikke, at jeg når.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #16 Dato: 01 April , 2013, 20:44 »
Sikke en ubehagelig oplevelse  :'( Jeg håber aldrig jeg kommer til at opleve det!

Min RIR skruk tager i mod daggamle kyllinger med glæde lige meget hvilket tidspunkt det er på dagen. Hun er straks klar med skruklyde og bliver dobbelt så bred /o  Men min arucanaskruk skal have et dask eller to af en fluesmækker, når hun får kyllinger, lige meget om hun ruger dem ud selv eller om hun får dem daggamle. Jeg giver hende et let dask i hovedet, når hun hakker ud efter de kyllinger, der kommer ud under maven på hende. Efter et par dask, hvor hun ser meget fortørnet ud, så besinder hun sig og tager derefter godt imod de små. Hun skal have de daggamle kyllinger om aftenen ellers bliver hun for aggressiv. Hvis hun ruger ud selv, så skal jeg være til stede om dagen, så jeg kan være over hende, når kyllingerne begynder at se ud i verden. Men ud over den bidske start, så er hun en super god skruk, der passer sine kyllinger i mere end 2 måneder, derfor får hun lov til at få kyllinger.
Venlig hilsen
Liv

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Akut: råd søges, daggamle kyllinger
« Svar #17 Dato: 01 April , 2013, 20:56 »
Ja, det var (endnu) en grim oplevelse. Det er mærkeligt, at det ikke er lykkedes at sammenføre kyllinger her.  :-\

De tilbageværende 13 kyllinger lever nu livet i to papkasser i mit kontor. Når det bliver varmt nok, skal de i kyllingehus, men jeg havde nu helst set, at skrukkerne tog imod deres kyllinger. De to, den hollandske dværg og araucanaen, er blevet afskrukkede - de fik babyer in real life, og fandt ud af, at dét absolut ikke var dem. Siden fredag morgen, har de soveet på pind, efter 40 dages skrukken :o.

Den sidste araucana skrukker stadig, men jeg prøver at afskrukke hende. I eftermiddag gik hun i en af de andres hønsegårde, helt for sig selv, og først ved mørkets frembrud kom hun tilbage til sit eget hus, hvor jeg havde lukket af for alle redekasser, og derved var der kun siddepinden tilbage til hende.

http://www.youtube.com/watch?v=l5ub2vtpSTA&feature=youtu.be
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"