Hvis Rosengaarden sælger høns der lægger æg er der vel ikke noget i vejen for at de kalder dem for "æglæggere".
Du har fuldstændig ret. De må som sådan kalde dem hvad de vil. Udtrykket 'æglæggere' bruges imidlertid mest om høns der er avlet specifikt til at give mange æg. Altså industrihøns.
Hvis Ikea sælger et maskinproduceret træmøbel, så må de vel også godt kalde det "et møbel".
Igen har du ret. Selvfølgelig er det et møbel.
Men lad være at kalde det særegent, eller specielt.
Hvor mange om gange om ugen skal jeg cykle for at jeg jeg må kalde mig cyklist?
Det er så svært at sige dig imod.

Og det vil jeg så undlade. Du er cyklist hvis du kan holde balancen på en cykel. Men derfra og til at betragte dig som cykelrytter er der dog nok et stykke vej.
Mit indlæg havde intet med snobberi eller lignende at gøre. Folk må købe/holde hvad de vil af høns og andre dyr. Alt hvad jeg ønskede at gøre opmærksom på var at der er forskel på racerene dyr og industridyr.
Prisen er også derefter.
Nu ser jeg ikke meget TV, men jeg har hørt at, der for ikke så længe siden var et program, hvor en landmand stod frem og udtrykte noget i retning af at 'forbrugerne efterspørger lort og derfor producerer vi lort'.
Men jeg håber da ikke standarden herinde skal være tilsvarende.
Jeg er principielt imod at gå efter
laveste fællesnævner. Det er mit standpunkt, men jeg vil ikke tage afstand fra de som måtte tænke anderledes, blot føle med dem, når de 'ser lyset'.
God påske.