Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Køb af maran  (Læst 12262 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
Køb af maran
« Dato: 28 Marts , 2013, 19:57 »
Jeg har ikke haft held med at få fat i de to stk maran jeg skal bruge herinde, derfor havde jeg bestilt to stk til afhentning på søndag ca 20 uger. Efterfølgende har jeg så læst, at andre der har fået fra Rosengårds friland, oplyser at disse høns er importeret fra Tyskland og at ægene ikke er så mørkebrune!?er der nogle der haren ide om hvor jeg kan få de længe ønskede maran med mørkebrune æg? Har kigget på Bangs, men der er vel også importeret, ellers er der vidst Hønsegården, er der andre? Mvh Marianne Hørmand

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Køb af maran
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2013, 20:10 »
Hej Marianne,

Der er rigtig stor rift om maraner, og de kan være svære at finde, især som voksne. Måske er det nemmere for dig at finde rugeæg eller kyllinger. Prøv opdrætterlisten på www.maranklub.dk. Jeg har efterhånden kun "gamle" høns og de giver efterhånden ikke ret mange æg, og hanernes tid som supervirile machohaner er også passé, så jeg kan desværre ikke hjælpe.

Jeg tror godt du kan regne med, at Bangs hønniker også stammer fra noget storindustri.

Held og lykke med at finde maraner, det er en dejlig høne.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline martin s j

• Passiv bruger
Sv: Køb af MAran
« Svar #2 Dato: 28 Marts , 2013, 22:10 »
hej vil du ikke prøve at sende et link af dem fra rosengaard friland, for hvis det er en maran jeg har købt der. som jeg er ret sikker på så er æggene ikke så mørke i farven desværre

1,1 moskusænder
1,0,4 blandningshøns
0,1 kobber maran
0,1 mørk sussex
0,2 lys sussex i stor
0,1 rhode islander
0,2 isa brown
1,3 mille fluer
0,1 dværg hollænder
ikke for mange efter besøg af Mikkel

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #3 Dato: 28 Marts , 2013, 22:27 »
Jeg kender ikke Rosengaard, men har tjekket deres hjemmeside, hvor jeg under Maran noterede mig følgende:

''Sorte, kobberfarvede eller gøgefarvede æglæggere.'' 'Æglæggere' var ikke med fede typer på hjemmesiden, det har jeg skrevet for at fokusere på 'modsætningsforholdet' som uddybet herefter.

Kombineret brug af beskrivelse af race og udtrykket 'æglæggere' skærer lidt i ørerne.

Naturligvis lægger racehøns æg, men de kan af den grund ikke betegnes som 'æglæggere'. 'Æglæggere' er industrihøns, af den ene eller anden type, som spytter ét æg ud dagligt, i 1-1½ år, for derefter at gå ned i produktion.

Industrihøns er ikke, og bliver aldrig, racehøns.

Det er lidt som at sammenligne maskinproducerede træmøbler (feks Ikea) med møbler fabrikeret 'efter mål' af en møbelsnedker.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ole Baun

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 28 Marts , 2013, 23:19 »
Hvis Rosengaarden sælger høns der lægger æg er der vel ikke noget i vejen for at de kalder dem for "æglæggere".

Hvis Ikea sælger et maskinproduceret træmøbel, så må de vel også godt kalde det "et møbel".

Hvor mange om gange om ugen skal jeg cykle for at jeg jeg må kalde mig cyklist?
Mvh Ole Baun

0,3 Isa Warren (hybrid)
0,2 sorte skovhøns (hybrid)
0,2 tværstribede skovhøns (hybrid)
0,4 sølvhalsede dværg italienere
1,10 lys sussex

Offline Christian Clement

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
« Svar #5 Dato: 28 Marts , 2013, 23:22 »
olebaun

FANTASTISK aggument /o

Offline Marianne Hørmand

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 28 Marts , 2013, 23:28 »
Tak for jeres kommentar. Har i nogen ideer til hvor jeg får race rene skønne maraner? Er der nogle der har prøvet at få fra Hønsegården ? I så fald er æggene derfra chokoladebrune, eller er der nogle der har et par stykker jeg må købe? Mvh Marianne  kvalitet fremfor kvantitet  :)

Offline Christian Clement

• Passiv bruger
  • bidt af en gal avler
« Svar #7 Dato: 28 Marts , 2013, 23:32 »
nu ved jeg ikke om maranerne er tænkt som have høns eller avlsdyr, men hvis du har lidt tålmodighed, må der komme nogle halv store kyllinger som "de rigetige avlere" har soteret fra, men derfor er de jo ganske udmærkede have høns, som ligger æg i den rigtige farve  /o

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #8 Dato: 28 Marts , 2013, 23:43 »
Jeg har maraner derfra, de lægger æg i alle brune farver. Fra brun til mørkebrun.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #9 Dato: 29 Marts , 2013, 00:17 »
Hvis Rosengaarden sælger høns der lægger æg er der vel ikke noget i vejen for at de kalder dem for "æglæggere".

Du har fuldstændig ret. De må som sådan kalde dem hvad de vil. Udtrykket 'æglæggere' bruges imidlertid mest om høns der er avlet specifikt til at give mange æg. Altså industrihøns.

Hvis Ikea sælger et maskinproduceret træmøbel, så må de vel også godt kalde det "et møbel".

Igen har du ret. Selvfølgelig er det et møbel.

Men lad være at kalde det særegent, eller specielt.

Hvor mange om gange om ugen skal jeg cykle for at jeg jeg må kalde mig cyklist?

Det er så svært at sige dig imod.  ;) Og det vil jeg så undlade.  Du er cyklist hvis du kan holde balancen på en cykel. Men derfra og til at betragte dig som cykelrytter er der dog nok et stykke vej.

Mit indlæg havde intet med snobberi eller lignende at gøre. Folk må købe/holde hvad de vil af høns og andre dyr. Alt hvad jeg ønskede at gøre opmærksom på var at der er forskel på racerene dyr og industridyr.

Prisen er også derefter.

Nu ser jeg ikke meget TV, men jeg har hørt at, der for ikke så længe siden var et program, hvor en landmand stod frem og udtrykte noget i retning af at 'forbrugerne efterspørger lort og derfor producerer vi lort'.

Men jeg håber da ikke standarden herinde skal være tilsvarende.

Jeg er principielt imod at gå efter laveste fællesnævner. Det er mit standpunkt, men jeg vil ikke tage afstand fra de som måtte tænke anderledes, blot føle med dem, når de 'ser lyset'.

God påske.
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #10 Dato: 29 Marts , 2013, 05:08 »
Hej igen Marianne,

Jeg tror du har fået lavet en dobbelpost, for jeg har også svaret dig på dit spørgsmål i en identisk tråd - har du set svaret det? :)

http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=31825.msg283871#msg283871
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline TosseTina

• Passiv bruger
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
« Svar #11 Dato: 29 Marts , 2013, 07:01 »

Mit indlæg havde intet med snobberi eller lignende at gøre. Folk må købe/holde hvad de vil af høns og andre dyr. Alt hvad jeg ønskede at gøre opmærksom på var at der er forskel på racerene dyr og industridyr.

Prisen er også derefter.

Nu ser jeg ikke meget TV, men jeg har hørt at, der for ikke så længe siden var et program, hvor en landmand stod frem og udtrykte noget i retning af at 'forbrugerne efterspørger lort og derfor producerer vi lort'.

Jeg tror bestemt heller ikke du er snobbet, men du kender til kvalitet. Os der er nybegyndere har ikke haft den glæde endnu. Vi er så barnligt lykkelige over, bare det at eje en høne. Jeg betragter heller ikke mig som snob, fordi at jeg gerne vil have en virkelig god rødvin. Man gider jo ikke spilde sit liv på dårlig kvalitet, når man først kender den gode. 

Men for at vende tilbage til det oprindelige spørgsmål, så må du vist nok væbne dig med en stor portion tålmodighed, hvis du vil have kvalitets maraner. Da jeg var på fjærkræ udstilling så jeg at mange af de udstillede maraner kunne købes. Men jeg kan forstå at  et flot udstillingsdyr slet ikke er ensbetydende med chokoladefarvede æg. Så det er bestemt ikke nemt. Men håber det lykkes for dig at finde det du søger.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Susanne

• Gæst
« Svar #12 Dato: 29 Marts , 2013, 07:56 »
Jeg håber, du finder en, der vil sælge dig et par maranhøner, men foråret er jo ikke den årstid med flest overskudsdyr.

Har du mulighed for at ruge æg ud selv eller kender du en med en rugemaskine?

Jeg har netop købt rugeæg i Tyskland - hos en, der gerne sælger og gerne sender til Danmark - hvis det har interesse, så skriv en pb, og jeg kan hjælpe dig med yderligere informationer :)

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 29 Marts , 2013, 10:50 »
Citér
'forbrugerne efterspørger lort og derfor producerer vi lort'

Det var Ole Thestrup i "Borgen". Så det var fiktion, men ikke desto mindre den triste virkelighed. Folk vil fx hellere tilbringe 7 dage i et turisthelvede sydpå og spise slam resten af året.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #14 Dato: 29 Marts , 2013, 20:38 »
Tak for den lille info Mikkel.

Da jeg som sagt ikke selv ser meget TV, havde jeg kun info om udtalelsen på anden hånd. Om den er fiktion eller virkelig, er den dog stadig meget rammende, som du også selv er inde på.
Mvh
Erik Andersen