For en lille måned siden havde jeg en araucana, som pludselig ikke kunne holde balancen...eller det havde nok været undervejs i noget tid, uden jeg havde opdaget det.
Jeg læste og læste og studerede på nettet, og fandt frem til, at det kunne dreje sig om "stivsyge" som er svækkelse i muskler og led pga A og D vitaminmangel. Min aruacana havde i en stor del af vinteren nægtet at være ude pga kulde og sne, så det lød sandsynligt.
Jeg satte hende i behandling med ½ D vitaminpille hver anden dag - gemt i et blåbær

og så blev hun tvunget til at være ude i solen, når den en sjælden gang var fremme. Efter 7-8 dages behandling var den lille dames dinglesyge væk. Jeg fortsatte behandlingen i endnu en uges tid.
Hønen har ikke haft balanceproblemer siden - kort tid efter at min araucana blev "syg" hørte jeg om endnu et tilfælde i en anden hønsegård. Denne høne kom også i behandling med D vitamin og er så vidt jeg ved også rask igen.
Det kunne være en mulighed hos dig også, men hvis hønen IKKE spiser og drikker eller ellers opfører sig normalt bortset fra "dingleriet", så skal du nok finde årsagen et andet sted.