Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: balancekunst  (Læst 6842 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pbv18

• Passiv bruger
balancekunst
« Dato: 27 Marts , 2013, 10:05 »
Hej.
Jeg har 3 dværg Orpington, som er godt et år gamle.
De sidste par dage er det som om en af dem ikke kan holde balancen, den falder hele tiden. Om det ene ben har den en blå ring, jeg synes ikke den er stram. Den har lidt IKKE ret meget hønselort siddende i fjerene på den ene side af kroppen. Hjælp hvad er der i vejen?
De er ellers 3 glade uadskillelige venner.

Offline Helle K.

• Administrator
Sv: balancekunst
« Svar #1 Dato: 27 Marts , 2013, 10:14 »
For en lille måned siden havde jeg en araucana, som pludselig ikke kunne holde balancen...eller det havde nok været undervejs i noget tid, uden jeg havde opdaget det.

Jeg læste og læste og studerede på nettet, og fandt frem til, at det kunne dreje sig om "stivsyge" som er svækkelse i muskler og led pga A og D vitaminmangel. Min aruacana havde i en stor del af vinteren nægtet at være ude pga kulde og sne, så det lød sandsynligt.

Jeg satte hende i behandling med ½ D vitaminpille hver anden dag - gemt i et blåbær ;) og så blev hun tvunget til at være ude i solen, når den en sjælden gang var fremme. Efter 7-8 dages behandling var den lille dames dinglesyge væk. Jeg fortsatte behandlingen i endnu en uges tid.

Hønen har ikke haft balanceproblemer siden - kort tid efter at min araucana blev "syg" hørte jeg om endnu et tilfælde i en anden hønsegård. Denne høne kom også i behandling med D vitamin og er så vidt jeg ved også rask igen.

Det kunne være en mulighed hos dig også, men hvis hønen IKKE spiser og drikker eller ellers opfører sig normalt bortset fra "dingleriet", så skal du nok finde årsagen et andet sted.
« Senest Redigeret: 27 Marts , 2013, 10:31 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline pbv18

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 27 Marts , 2013, 10:23 »
Tak Helle, det vil jeg prøve.
Mvh Susanne

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #3 Dato: 27 Marts , 2013, 10:27 »
Tak Helle, det vil jeg prøve.
Mvh Susanne

Det er jo ganske enkelt, hvis det er tilfældet også med din høne. Jeg havde aldrig hørt om, at vinteren kunne forårsage disse problemer hos nogle høns og jeg syntes, at mine høns fik rigeligt med vitaminer i deres kost.

Jeg håber, at det også vil virke for dig /o Husk at doseringen på ½ pille, hver anden dag helst kke må overskrides ret meget. *k
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline pbv18

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 27 Marts , 2013, 10:48 »
Hvor får jeg pillerne?

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 27 Marts , 2013, 10:50 »
På apoteket eller hos materialisten plejer de også at have dem :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #6 Dato: 27 Marts , 2013, 11:04 »
På apoteket eller hos materialisten plejer de også at have dem :)

Du kan sikkert også finde dem i Superbrugsen osv.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Daisy Cluck

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 27 Marts , 2013, 12:37 »
Hvis det forekommer at være besværligt med piller: Levertran i blødfoderet. Det gør ikke noget, at veninderne også får. Der er formodentligt en del både høns og mennesker, der i disse uger er lidt i underskud .

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 27 Marts , 2013, 13:08 »
Hvis det forekommer at være besværligt med piller: Levertran i blødfoderet. Det gør ikke noget, at veninderne også får. Der er formodentligt en del både høns og mennesker, der i disse uger er lidt i underskud .

Jeg er også fortsat med levertran til alle, men for at være sikker på at dingletøsen fik nok D vitamin i starten af behandlingen, så fik hun særskilt pilledosis
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #9 Dato: 27 Marts , 2013, 13:42 »
Jeg prøvede med ACD dråber til for tidligt fødte børn og spædbørn. Der var pipette i låget, så det var så nemt at dosere. Det hjalp gevaldigt på "dinglesyge" her :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Niels-Peter

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 31 Marts , 2013, 14:17 »
Det kan også være blodmider. Balanceproblemet kommer måske af at hønen mangler blod!

Blodmiderne angriber typisk om natten når de sidder på pinden, og er væk igen om morgen. Ofte har hønsene "faste pladser" om natten på pinden, derfor bliver det ofte den samme høne som blodmiderne besøger hver nat.

Blot en tanke.

Dværg orpington i farverne:
Sort, Sort/hvidplettet, Splash, Blå/randtegnede

Medlem af: DFfR, Amagerlands Fjerkræavlerforening, Landsklubben for Orpington

Offline Margit steenfeldt

• Passiv bruger
« Svar #11 Dato: 31 Marts , 2013, 16:05 »
Hej.
Jeg har 3 dværg Orpington, som er godt et år gamle.
De sidste par dage er det som om en af dem ikke kan holde balancen, den falder hele tiden. Om det ene ben har den en blå ring, jeg synes ikke den er stram. Den har lidt IKKE ret meget hønselort siddende i fjerene på den ene side af kroppen. Hjælp hvad er der i vejen?
De er ellers 3 glade uadskillelige venner.

Der kunne sagtens være tale om Mareks i dette tilfælde.

M.v.h.