Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Opstart af hønsehold i haven :-)  (Læst 2426 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Freya

• Passiv bruger
Opstart af hønsehold i haven :-)
« Dato: 24 Marts , 2013, 15:05 »
Hej med jer  :-)

Jeg har efter noget tid besluttet mig for at anskaffe nogle høns til min have.
Min have er ca. 55 m2 stor og er sikret med hegn på 110 cm med maskestr. på 10x10 cm overalt samt hæk mod naboen, der er ca. 1,5 m høj.
Jeg regner med, at hønsene skal have et hus, hvor de kan sove og lægge æg og ellers vil de få hele haven til rådighed.

Mit spørgsmål er nu:

1. Hvor stort skal huset være til 3-4 høns? Vil jeg kunne bruge dette her: http://dyrenesnetsalg.dk/hoens-187/hoensehuse-188/hoensehus-i-trae-149x79x79-cm-5463.html
2. Er det en god idé at lade hønsene have adgang til hele haven eller skal jeg lave en indhegning til dem?
3. Hvilken race skal jeg vælge? (Jeg vil gerne have nogle, der lægger mange store æg og de skal helst være meget rolige, så de ikke flyver væk)

Vil blive glad, hvis der var nogle erfarne folk, der ville komme med et kvalificeret bud  :-)

Miss Christina

• Gæst
Sv: Opstart af hønsehold i haven :-)
« Svar #1 Dato: 24 Marts , 2013, 15:13 »
for det første vil du blive ked af det hus
det holder ikke særligt godt+det er for småt
bliver hurtigt utæt

det ville sikkert være fint til 2 til 3 stk Dværg Høns

men ikke de store de kan ikke være der
de fleste "store" racer kan "dårligt" nok stå oprejst plads til at strække sig på kniber også

hønsefeber smitter læs bare en del tråde om det  ;D

Offline jes.l.h

• Global Moderator
« Svar #2 Dato: 24 Marts , 2013, 15:21 »
jeg har et kyllingehus/skrukhus i ca den størrelse, og det ville jeg være ked af og holde mine dværgmaran i. Tror du ville være bedre stillet med et legehus eller ihvertfald noget der er lidt større. Om det vil være en god ide og lade hønsene være i hele haven, kommer lidt an på hvad du ellers har i haven. bud på race er lidt svær og komme med uden og vide lidt om havd du ellers ønsker. Hvilken farve, form,  skal de selv kunne ruge, skal det være med eller uden fjer på fødderne. Maran i både stor og dværg er altid et godt valg  ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Freya

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 24 Marts , 2013, 15:52 »
Tak for jeres svar indtil videre :-)

Jeg har selv kigget lidt på Wyandot, Australorps og Orpington.
Hvad siger I til disse racer?

Jeg troede ellers, det ville være en ok størrelse for hønsene at sove i, når de havde hele haven resten af dagen?
Min have består kun af fliser, græs og bede med flis, så hønsene kan være overalt  :-)

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 24 Marts , 2013, 16:01 »
Hvis de skal have 3 stjernet forhold skal store høns gerne have 1 kvm gulv per dyr for når det nu er vinter så bliver de inde i deres hus meget af tiden.
I mine stammerum på ca 4 kvm har jeg maks 6 dyr.

Kan kun komme med rosende ord om orpingtoner men de giver ikke æg hver dag. Når de giver flest får du nok ca 4-5 æg om ugen per dyr.

Kender du nogen i nærheden af hvor du bor der har høns? Så kan du jo besøge dem og se hvordan deres forhold er.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #5 Dato: 24 Marts , 2013, 16:39 »
@Gitte - sådan et hus bor mine "gamle" høns i på 5. år. De har et stort hus ved siden af, men de VIL sove i det lille hus. På et tidspunkt var de 6 store høner derinde om natten ...vel at mærke frivilligt. 5 andre høns har så valgt at sove i det store hus.

Huset står i en overdækket hønsegård og det har nu holdt i næsten 5 år og ser ud som nyt, men det har så heller ikke været udsat for regn og rusk.

Hvis dine udeforhold er i orden, og der findes overdækning, hvor de kan finde ly om dagen og ellers har adgang til hele haven, så er huset fint til 3-4 høns.

En fordel ved huset er, at du faktisk kan gøre det hovedrent hver dag på 5 min. hvis du vil - af med taget og ud med de 4 gulvbrædder - tør dem af ..og vupti..rent hus til nyt sengetøj.

jeg har desuden aldrig haft utøj ved mine høns, måske fordi huset er så nemt at gøre helt rent.
« Senest Redigeret: 24 Marts , 2013, 16:43 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Freya

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 24 Marts , 2013, 16:45 »
Dejligt at høre, at du har haft succes med huset, Helle  :-)
Hvilke høns bor i huset hos dig?  :-)

Jeg har et par store buske og nogle høje træer samt havemøbler, så der burde være mulighed for lidt læ til dem  :-)

Går dine også i haven hele dagen uden at flyve væk?  :-)

Jeg er godt nok meget i tvivl om, hvilken race jeg skal vælge. Det skal jo også gerne være nogle, der kan anskaffes inden for rimelig afstand og tid, så de skal nok ikke være alt for sjældne  :-)

Offline nygaard

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 24 Marts , 2013, 16:55 »
Jeg har stor orpington, og er utrolig glad for den race. De er super rolige, og følger mig overalt i haven. ;D
Mine har haven de går i, de er tunge, så de flyver ingen steder.
1.1 store gule orpingtoner
1.3. guldvildfarvede dværg silkehøns
0.2 sorte dværg silkehøns
2.0 hunde
1.0 kaniner
3 dejlige børn: teenagepige på 13 år, og to drenge på 7 og 9 år

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #8 Dato: 24 Marts , 2013, 16:56 »
i det lille hus bor der Isa Brown og Faverolles.

Mine høns har adgang til en stor have hele dagen igennem, men de har altså også en overdækket gård, som de helst vil være i, når det regner og blæser. De kunne aldrig drømme om at flyve væk - de fleste kunne sikkert godt. Jeg er meget, meget glad for mine hybrider - både som charmerende individer og som æglæggere. De er forholdsvis lette høns, og nogle har sikkert dårlige erfaringer med at holde dem inden for deres bestemte område. Jeg har så også en kæmpe stor faverolles, som man nok vil sige, hører til en race, som IKKE flyver over hegn på 1,10 m. men jeg kender da ét medlem her på forum, hvis faverolles planker den ind til naboen. Mine araucanaer er jeg sikker på sagtens kunne flyve over hækken på 2 m., hvis de blev skræmte, men de bliver altså også hjemme.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Freya

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 24 Marts , 2013, 17:01 »
nygaard -> Jeg synes også, Orpington ser fornuftig ud ift. mit behov. Jeg frygter bare lidt, at de er svære at få fat på  :-)

Helle K. -> Så vil du godt mene, at man kunne bruge huset til 3-4 store høns - fx Orpington, Wyandotter eller Australorps?  :-)

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 24 Marts , 2013, 18:26 »

Helle K. -> Så vil du godt mene, at man kunne bruge huset til 3-4 store høns - fx Orpington, Wyandotter eller Australorps?  :-)

Altså mig bekendt, så er Orpington noget større, end både Wyandotter og Australops, så ikke mere end tre af dem.

Men vil du have det hus, så skal du altså have et overdækket område, hvor de kan søge ly for vejr og vind og hvor mad og vand kan stå - huset er KUN til at sove og lægge æg i ...og så lige til et middagshvil i fred, hvis man vil
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #11 Dato: 24 Marts , 2013, 18:56 »
@ Gitte.  Hvis du evt. laver nogle m2 uden for selve huset med klare plastplader, som ikke behøver være ret højt oppe, så har hønsene også dette område når vejret er dårligt.
På denne måde kan du sagten have 4 store Orpington høns. Godtnok er Orpington store, men de befinder sig udmærket selvom pladsen ikke indbyder til hurtig løb, for det gider Orpington ikke :)

Derudover kan jeg som andre i tråden også fremhæver, kun bemærke at Orpington er ekstrem rolig/tam og kontakt søgende. Dertil kommer at den absolut ikke flyver over hegnet som du har om haven. Dog skal du huske ikke at købe kyllinger, da de smutter gennem 10x10 cm masker  ;)

Offline Freya

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 24 Marts , 2013, 19:36 »
Rudy -> Super idé med en lille overdækket terrasse til hønsene - det vil jeg lige kigge på  :-)  Du kender vel ikke nogen i Herning/Holstebro området, der har Orpington til salg?  :-)

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #13 Dato: 24 Marts , 2013, 19:41 »
Rudy -> Super idé med en lille overdækket terrasse til hønsene - det vil jeg lige kigge på  :-)  Du kender vel ikke nogen i Herning/Holstebro området, der har Orpington til salg?  :-)

Det er lige netop den sværeste årstid at opdrive racehøns. Vi avlere/opdrættere har kun lige netop beholdt de dyr som skal udgøre avls-stammerne til produktion af sommerens kyllinger.
Jeg kender ikke lige nogen der pt. har høns, og jeg har også selv først til sommer :)

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 24 Marts , 2013, 19:52 »
Jeg er personligt også meget glad for Orpington. Men i sådan en lille have, vil der nok ikke gå længe, før der ligger kæmpe lorte over det hele og, jeg synes også de skraber en del. Men det er bare min erfaring/holdning.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.