Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Opstart af hønsehold i haven :-)  (Læst 2427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Opstart af hønsehold i haven :-)
« Svar #15 Dato: 24 Marts , 2013, 19:54 »
Hvad med store faveroller. De skrukker vist ikke og de har fjer på fusserne, så de skraber heller ikke hele haven op.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 24 Marts , 2013, 19:56 »
Faverolles skraber nu en pæn del skal jeg hilse og sige, fjer på fødderne eller ej ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Freya

• Passiv bruger
« Svar #17 Dato: 24 Marts , 2013, 20:20 »
Henriette -> Tak for forslaget  :-)  Jeg er bare faldet lidt for de tre racer - Orpington, Wyandotter og Australorps - ud fra hvad jeg kan læse mig frem til :-) Men derfor kan der jo sagtens være andre bud, der er lige så gode  :-)

Er min have for lille til at have høns i? - jf. MartinGreens indlæg  :-)

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 24 Marts , 2013, 20:31 »
Jeg ville vælge dværg høns hvis de skal gå frit i haven, selvfølgelig afhængig af hvor stor jeres have er :)

Men vi har 6 store hønse, heraf 4 faverolles, 1 brahma og 1 brahmablanding som har gået frit i haven hvilket bestemt kan ses i bedene og på græsset, dels hvad klatter angår men også hvor meget de skraber op.
De bede hvor jeg har træflis i er især gode at skrabe i mener de, med det resultat at al flisen ligger på græsplænen  *s

Det kommer naturligvis an på hvor "sart" man er, men min mand synes ikke det er lykken med store hønseklatter overalt i haven :)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #19 Dato: 24 Marts , 2013, 20:36 »
Henriette -> Tak for forslaget  :-)  Jeg er bare faldet lidt for de tre racer - Orpington, Wyandotter og Australorps - ud fra hvad jeg kan læse mig frem til :-) Men derfor kan der jo sagtens være andre bud, der er lige så gode  :-)

Er min have for lille til at have høns i? - jf. MartinGreens indlæg  :-)

Ja, til visse racer, såsom Danske Landhøns osv. som meget gerne vil have næsten frit udløb da de er meget fødesøgende selv.
Blandt de mere stille racer, kan du godt finde en race som kan trives i så lille en have når du kan nøjes med 4 høns.
NB: Som Martin rigtig nok anfører, så vær obs. på deres efterlandenskaber og deres "hærgen" i bede osv.

Offline Freya

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 24 Marts , 2013, 21:15 »
Ville det ikke være synd at holde dem heri: http://dyrenesnetsalg.dk/hoens-187/hoensehuse-188/hoensehus-stor-209-x-86-x-127-5465.html

- også selvom man vælger dværghøns?  :-)

Evt. kunne man supplere med at lukke hønsene ud i hele haven, når man var hjemme  :-)

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 24 Marts , 2013, 21:40 »
Der er jo altid muligheden med det første hus og så dværg orpingtoner istedet for store. Så vidt jeg ved flyver de heller ikke. Men der skal stadig helst være en overdækket plads til foder vand og sandbadning.
De ligger også rimelige æg ca 44g

Mine dværg wyandotter jeg havde sidste år kunne uden problemer tage et 160 cm højt hegn og gjorde det når der var noget spændende på den anden side.

Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 24 Marts , 2013, 21:49 »
Har du ikke dine Orpington mere, Janni?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Alfred Kirk

• Bruger
« Svar #23 Dato: 24 Marts , 2013, 22:11 »
Du er velkommen til at komme herud og se mine forhold til hønsene, der er kun 3 km.
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 24 Marts , 2013, 22:16 »
Og hvis du kigger ud til Alfred en tur så husk lige at kigge godt på hans maraner for de kunne også været et godt valg.  :)
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline karoline

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 24 Marts , 2013, 23:53 »
Jeg startede med et hus magen til det sidste du linker til. Og jeg kan på ingen måde anbefale det til nogen!
Mit blev utæt inden der var gået et år! Nu, efter 1½ år er det ved at falde fra hinanden...

Har du ikke mulighed for at bygge et hus selv?
Det kræver ikke det helt store. Ellers er et brugt legehus et glimrende alternativ.

Jeg er sikker på at du fortryder at starte ud med et af de færdigkøbte huse...

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #26 Dato: 25 Marts , 2013, 00:01 »
Mange af færdige huse er ikke til andet end undulater, eller høns af de helt små racer, altså på størrelse med solsorte,, Seabright og seramer mv.

De lidt større i brun vandfast plade, er udover at være dyre, også elendig kvalitet, så det er heller ikke anbefalelsesværdigt..
Hvis det skal være indenfor rimelighedens grænser, så er et legehus i god størrelse et meget bedre valg, og så kan man tilrette detaljerne,,, jeg er flyttet fra mit legehus, men der boede efter de 4 år mine børn brugte det, høns i 6 år, og de havde boet der endnu hvis altså jeg havde taget det med,, det skal ligesom alt mulig andet have lidt træbeskyttelse, og et søm i ny og næ, men det holder fint
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #27 Dato: 25 Marts , 2013, 05:34 »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #28 Dato: 25 Marts , 2013, 17:51 »
Huset er som sådan stort nok til at sove i, men hvis vi får længere perioder med sne, kan du få et problem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Freya

• Passiv bruger
« Svar #29 Dato: 26 Marts , 2013, 09:37 »
Tak for alle jeres svar - det er super dejligt at folk vil hjælpe  :-)

Jeg vælger at lave en lille overdækket gård til hønsene og så får de lov at gå i hele haven, når jeg er hjemme  :-)

Ville det være noget galt i at have både dværg og store racer sammen?
Jeg kan så godt li' at få et stort morgenæg om søndagen og det kan dværghønsene nok ikke levere ;-) Ellers kan jeg fint nøjes med mindre æg - bare der er nok af dem  :-)