Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Helt ny i faget  (Læst 12615 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Helt ny i faget
« Svar #15 Dato: 19 Marts , 2013, 19:03 »
Silkehøns bliver noget bøvl for jer, og det er ikke særligt sundt for hønerne hvis de bliver skruk hele tiden, og ikke får mulighed for at holde skrukpause med kyllingepasning. De er godt nok søde og fine, men jeg tror I vil blive mere glade for nogle andre høns. Der er virkelig mange andre racer, og mange som ikke skrukker hele tiden. Mange holder silkehøns bare for at have dem til at ruge og passe kyllinger.
Det er synd for hønerne hvis de skal afskrukkes hele tiden, bare fordi I har set jer blinde på en race.
Og nej, jeg prøver ikke på at nedgøre jer, eller genere jer på nogen måde. Jeg vil bare helst have at I får en positiv oplevelse med hønsehold, og at jeres høns får det bedst mulige liv. Så det er bare for at hjælpe jer godt i gang.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 19 Marts , 2013, 19:34 »
Med hensyn til størrelse af hønsegård, kan man skele til lovgivningen på området hvis det var til erhverv.
Buræg = ingen udeareal
Skrabeæg =ingen udeareal
økologiske æg = 4 kvm/høne
Frilands æg = 4 kvm/høne

Jeg har selv ca. 5 kvm/høne,  og her er der græs i bunden det meste af året. Græsset er pt. meget slidt, men om en måneds tid vil det være i fuld vækst igen.

Hvis i beslutter jer for silkehøns kan man jo finde rugeæg som er befrugtet og ruge kyllinger ud. Disse kan sælges eller slagtes efter lyst.

Offline Karensminde

• Passiv bruger
  • Udstillinger: lokal 4, LU 2 og 1 dyrskue
« Svar #17 Dato: 19 Marts , 2013, 20:03 »
Silkehøns er den beste race man kan have, kan varmt anbefale dem :) i vil blive glade for dem ;) <P og de er utrolig tilidsfulde *p
Vh Simon :)
Jeg er avler sereriøst med:
Stor wyandot i Sølv sort/randet, tværsribet & guld sort/randet
Hollandske dværg ogko shamo i sort
Scahsen, cyaoga, og dansk and.
Cellegæs i brun
Danske gæs i gråbroget
Frankiske gæs i blå
Samt en masse fugle :D
Medlem af:
http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.vendsysselfjerkraeklub.dk/
http://www.hjfugl.dk/
http://www.123hjemmeside.dk/DGAK/
Specialklubben for hollandske dværg.

Offline tanjamaj

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 19 Marts , 2013, 22:22 »
Jeg startede sidste forår, med et hus i stil med det på billedet, bare en lidt større model. Og 1.3 dværg silkehøns. (1.0 hane og 0.3 høner)  :D
Jeg havde osse en lille rar hund, som jeg lige skulle se om han kunne enes med hønsene og det gik fint. ;)
De fik ca. 35 m2 hønsegård, lynhurtigt med net over pga rovfugle, der pludselig hang og savlede over nabotagene.  :o

Bor i parcelhus og har aldrig hørt nogen naboer sige andet end at det er hyggeligt med  hane i nærheden. Tror nok det osse er helt lovligt alle vegne, så længe han ikke lukkes ud før kl 8 i weekenden og 7 i hverdage.

Hvis i overvejer silker, vil jeg sige der skal være en hane og de skal have lov at ruge, når det er det de vil.
I kan så vælge de ikke skal ruge på alt for mange æg, så der ikke pludseligt er 40 høns i efteråret.
Derfor skal huset osse være større, et legehus eller skur, er som der er nævnt en langt bedre investering, det andet vil i nok fortryde før sommeren er ovre og til næste vinter endnu mere. Ingen høns kan tåle at sove i fugtigt miljø med træk.

Hvis i vil bygge huset selv, kunne i evt lave et hævet hus, ca. 50-60 cm. over jorden, som det på billedet men væsenligt større og isolere det, så en evt hane ikke kan høres ret meget før åbningstid. Købe 3 ruller voliere net og grave det godt ned i siderne + et overdækningsnet 5x10 m.  /o
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 19 Marts , 2013, 22:46 »
Hvis Intressen stadig er for Silkehøns  kan du måske snakke med LIS Pedersen som er medlem her (se under medlemmer)
hun har silkehøns samt en mere fra Randres
 og de kender måske fler
Så via denne vej bli klædt godt på  , evt få silker via den vej ???
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline Nadia

• Passiv bruger
« Svar #20 Dato: 20 Marts , 2013, 08:41 »
Tusinde tak for alle jeres rigtig gode råd!
Henriette - Jeg ved ikke helt hvor du har fra at vi har set os blinde på Silkehøns. Jeg synes netop jeg gør meget for at fortælle at hvis hønsene ikke trives uden en hane jamen så vælger vi en anden race.

Umiddelbart er jeg ikke glad for at skulle have kyllinger. Jo måske en enkelt gang, men jeg har ikke lyst til jævnligt at have det tror jeg, så derfor må vi jo nok vælge Silkehønsene fra. Omvendt har du selvfølgelig ret Niels, i at man jo "bare" kan sælge eller slagte det høns man så får i overskud. Måske jeg skal undersøge om det er lovligt at have en hane her.

Men, er der nogle gode æglæggere som ikke er skrukke og kan undvære en hane og at ruge æg ud?

I og med vi har så stor en grund, som hønsene forhåbentligt kan bruge dagligt, jamen så har vi mulighed for at give dem rigeligt med plads. Jeg vil kigge helt specifikt på, hvor meget plads vi kan lave huset og hønsegården på, også kan jeg jo lige smide målene her inde.
Mvh Nadia

1 Bichon Frise
1 Chihuahua
1 akvarie med Taiwan bee rejer
1 utrolig tålmodig mand
Forhåbentlig snart en gruppe Orpingtons

Offline Nadia

• Passiv bruger
« Svar #21 Dato: 20 Marts , 2013, 08:44 »
Ege - Super god ide. det vil jeg prøve :)
Mvh Nadia

1 Bichon Frise
1 Chihuahua
1 utrolig tålmodig mand

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #22 Dato: 20 Marts , 2013, 09:31 »
Hanen er god for flokstrukturen, men ikke nødvendig i et hønsehold. Men hvis man alligevel ikke vil ruge æg ud/bor i byområde hvor man ikke må holde hane, er det smartest at vælge racer som ikke skrukker så tit. Hønsene kan godt trives fint uden en hane. Det er selve evnen til at skrukke tit, der er uheldig i denne sammenhæng. I andre situationer er det jo superfint at have racer der er gode til at skrukke. Man skal jo tænke på både hønsenes natur og ens egne behov, og så se om man kan få det koordineret bedst muligt. Nogle af de racer som ikke skrukker (eller meget sjældent) er f.eks welsumer, new hampshire, rir og mange af de lette sydlandske racer. Jeg har ikke så meget tjek på dværgene, men prøv at læse i vores leksikon eller f.eks. Den store hønsebog af Jørgen Liljesøe.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Niels Kongsbak

• Passiv bruger
« Svar #23 Dato: 20 Marts , 2013, 10:37 »
Jeg kan ligge nogle æg af dværg italienere i rugemaskinen på lørdag. De ligger stabilt med æg året rundt - og de skrukker ikke. Sig til hvis du er interesseret. Vil dog tilføje at de er svære at gøre rigtigt tamme - de har sydlandsk temperament  ;D

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 20 Marts , 2013, 11:09 »
Hvad med dværg faverolles måske??  De store skrukker ikke så tit, men ved godt nok ikke lige hvordan det er med dværgene  :o
Anyway så er faverolles enormt tillidsfulde og nogle rigtige hyggetanter at have  :D

Har I tænkt på om racen skal være let eller tung? Med det mener jeg nogle racer er noget flyvske mens andre hellere bliver tættere  på jorden og kan holdes bag lavt hegn.
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Nadia

• Passiv bruger
« Svar #25 Dato: 20 Marts , 2013, 12:03 »
Vi har lånt en masse bøger på bibliotekket, bl.a. den store hønsebog, som jeg vil kigge i.
Nej italienere bliver det nok ikke, (ellers tak Niels :) ), men farverolles kunne sagtens være et godt bud.

Vi havde tænkt på en race, som ikke kunne flyve ud af haven, og bl.a. derfor var Silkehøns jo et godt bud.
Mvh Nadia

1 Bichon Frise
1 Chihuahua
1 utrolig tålmodig mand

Offline Ege

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 20 Marts , 2013, 14:40 »
Vi har dværg orpington som havehøns, de er helt tamme og gumpe tunge. Måde flyver ikke over havelågen. De er rigtig nuttede ala bowling  kugler med hjul under.desværre er farven på racen ikke særlig bred. Kocins har fler farve muligheder og de har fjer på fødderne og fødderne er korte . De skulle ikke skrabe ret meget i haven
dværg Orpington.   div farver,  Mookee duer, Hvide koikarper, 1 Dværg Scnauzher   og 1.0 ægtefælle 0.0 børn

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #27 Dato: 20 Marts , 2013, 14:56 »
Men kochin og orpington skrukker jo gerne, og så er de måske heller ikke det bedste valg
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin