Jeg startede sidste forår, med et hus i stil med det på billedet, bare en lidt større model. Og 1.3 dværg silkehøns. (1.0 hane og 0.3 høner)

Jeg havde osse en lille rar hund, som jeg lige skulle se om han kunne enes med hønsene og det gik fint.

De fik ca. 35 m2 hønsegård, lynhurtigt med net over pga rovfugle, der pludselig hang og savlede over nabotagene.

Bor i parcelhus og har aldrig hørt nogen naboer sige andet end at det er hyggeligt med hane i nærheden. Tror nok det osse er helt lovligt alle vegne, så længe han ikke lukkes ud før kl 8 i weekenden og 7 i hverdage.
Hvis i overvejer silker, vil jeg sige der skal være en hane og de skal have lov at ruge, når det er det de vil.
I kan så vælge de ikke skal ruge på alt for mange æg, så der ikke pludseligt er 40 høns i efteråret.
Derfor skal huset osse være større, et legehus eller skur, er som der er nævnt en langt bedre investering, det andet vil i nok fortryde før sommeren er ovre og til næste vinter endnu mere. Ingen høns kan tåle at sove i fugtigt miljø med træk.
Hvis i vil bygge huset selv, kunne i evt lave et hævet hus, ca. 50-60 cm. over jorden, som det på billedet men væsenligt større og isolere det, så en evt hane ikke kan høres ret meget før åbningstid. Købe 3 ruller voliere net og grave det godt ned i siderne + et overdækningsnet 5x10 m.