Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Helt ny i faget  (Læst 12624 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nadia

• Passiv bruger
Helt ny i faget
« Dato: 19 Marts , 2013, 11:43 »
Jeg har haft mange forskellige dyr igennem tiden, herunder også forskellige fugle, men jeg har aldrig holdt høns.
Vi har besluttet os for at få høns på hyggebasis, og da vi bor i vilakvarter, vil vi kun have høner. Vi har heller ikke planer om kyllinger alligevel. Vi vil holde høns for hyggens skyld, og ikke mindst for æggenes skyld. Jeg har nogle startspørgsmål som jeg håber i vil hjælpe med:

Vi vil gerne holde en 5-6 høner, hvor stort skal hønsehus plus gård være?

Vi kunne godt tænke os at hønsene kan komme i haven også, men dette sker nok ikke hverdag. Er det vigtigt at hønsene har samme dagsrytme hver dag, eller kan man godt nøjes med at lade dem komme udenfor gården et par gange om ugen?

Vi vil gerne have silkehøns, måske dværg eller de store. Men da de jo ikke lægger helt så store æg, tænkte vi om det er muligt at have forskellige hønse racer sammen? Således man havde 5 silkehøns f.eks. og 1 enkelt Isa Brown, eller er det vigtigt at de høns der går sammen er samme race?

I selve æglægningskassen som skal sidde på enden af hønsehuset, har jeg forstået det sådan at man f.eks. kan dele denne op med skillevægge så der bliver flere små reder. Skal hønsene have én rede hver, eller hvordan?

På forhånd tak :)
Mvh Nadia

1 Bichon Frise
1 Chihuahua
1 akvarie med Taiwan bee rejer
1 utrolig tålmodig mand
Forhåbentlig snart en gruppe Orpingtons

Offline JNTS

• Passiv bruger
Sv: Helt ny i faget
« Svar #1 Dato: 19 Marts , 2013, 12:07 »
Sikke da en vidunderlig idé I har fået Nadia  :)

Vi er selv forholdsvis nye med høns, men har da nået at samle lidt erfaringer gennem det sidste års tid.

Hos os har vi lagt mærke til at de søger deres egen race, selvom de går i en blandet flok. Derfor er jeg stor fortaler for min. 2 af hver race.

I min optik kan hønsene ikke få nok plads, slet ikke hvis de kun skal gå i hønsegård :)
Mener der bliver sagt ca. 10 kvm. pr. høne for at holde en fornuftig hønsegård året rundt.
Et overdækket areal vil helt sikkert være et hit hos hønsene, især her om vinteren når sneen falder.

Hvis de finder ud af det er lækkert at komme i haven, så kan du godt regne med store protester de dage det ikke sker  ;)

Held og lykke med projektet  ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #2 Dato: 19 Marts , 2013, 13:17 »
Et legehus kunne f.eks være passende for 5-6 høner, og så skal de selvfølgelig have en pænt stor hønsegård. De behøver ikke komme ud i haven hver dag, men de skal være i deres hus og gård den første uges tid, så de ved hvor de hører til. Silkehøns er nok ikke det bedste valg hvis I ikke vil have hane og kyllinger. Silkehøns er nogle af de bedste skrukker der findes, så det vil blive et problem for jer. Når man ikke har hane, så kan høner af alle størrelser godt gå sammen. Men tag at vælge nogle racer der ikke skrukker. Dem er der masser af. Held og lykke med projektet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Nadia

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 19 Marts , 2013, 15:45 »
Mange tak for jeres svar!
Jeg vil jo også gerne have at hønsene har rigeligt plads, men havde dog ikke regnet med 10 kvm. per høne. Det er denne model vi havde tænkt os at bygge:

Dog vil vi lave det noget større, da jeg synes det ser ret lille ud. Det skal også være så højt at man kan stå oprejst der inde. Vi har en ganske stor grund med græs, ca. 400 kvm. og der kan de blive lukket ud, de fleste dage i ugen. Vi har en lille hund, og vi skal lige finde ud af hvad han siger til dem, inden vi kan beslutte om hønsene kan gå ude hver dag.

Vi havde virkelig sat forventningerne op med hensyn til silkehøns :( Når du skriver de skrukker, menes der så at de meget gerne vil ruge på æg? Og hvordan kan det gå hen og blive et problem fordi man ingen hane har? Hvis de ikke vil trives er vi selvfølgelig nødt til at se os om efter en anden race, for jeg tænker naboerne vil være pænt træt af en hane.

Mvh Nadia

1 Bichon Frise
1 Chihuahua
1 utrolig tålmodig mand

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 19 Marts , 2013, 15:55 »
Om høns skrukker eller ej, har intet at gøre med om der er en hane i hønsegården eller ej. Silkehøns skrukker oftest, når de har lagt, hvad de synes, er et passende antal æg, måske 10 eller 15. Så lægger de sig til at udruge æggene uanset om de er befrugtede eller ej.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Leif Tranum

• Bruger
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
« Svar #5 Dato: 19 Marts , 2013, 15:56 »
Problemet bliver,at når hønsene skrukker/vil ruge,lægger de ikke æg i længere tid.Et areal på 10 m2 pr. høne har jeg aldrig hørt skulle være nødvendig.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #6 Dato: 19 Marts , 2013, 15:58 »
Leif - hvis du kigger i gamle tråde hvor folk spørger til hvor meget plads i hønsegården hønsene skal have, skrives der at tommelfinger reglen er 10 kvm pr. stor høne hvis man vil holde græs i bunden året rundt... ikke noget jeg har fundet på ;)
Der var bla. en bruger der hed "rugemaskine" herinde som fik sindene i kog hos en del, fordi han ikke ville give hønsene særlig meget plads.

Et hus som det der er vist her, rummer ikke mange høns i min verden, slet ikke når hønsegården ikke er større.

Men smag og behag som jo er meget forskellig herinde ;)
« Senest Redigeret: 19 Marts , 2013, 16:09 Fra JNTS »
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Henriette Hall

• Bruger
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
« Svar #7 Dato: 19 Marts , 2013, 16:07 »
Det der hus er alt for lille til noget som helst fornuftigt hvis i spørger mig.... Især hvis hønsene ikke kan komme ud hver dag.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #8 Dato: 19 Marts , 2013, 16:19 »
Leif - hvis du kigger i gamle tråde hvor folk spørger til hvor meget plads i hønsegården hønsene skal have, skrives der at tommelfinger reglen er 10 kvm pr. stor høne hvis man vil holde græs i bunden året rundt... ikke noget jeg har fundet på ;)
Der var bla. en bruger der hed "rugemaskine" herinde som fik sindene i kog hos en del, fordi han ikke ville give hønsene særlig meget plads.

Et hus som det der er vist her, rummer ikke mange høns i min verden, slet ikke når hønsegården ikke er større.

Men smag og behag som jo er meget forskellig herinde ;)

Hvorfor vil du have græs i bunden hele året ? Jeg ville ikke bruge 100m2 til 10 høns men som du siger,er smag og behag forskellig.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #9 Dato: 19 Marts , 2013, 16:25 »
Selvfølgelig vil jeg da gerne have græs hos hønsene hele året, hvis de var forbeholdt en hønsegård, og måske kun kommer i haven et par gange om ugen  ???
Det er i min verden min pligt som dyre ejer at sørge for bedst mulige forhold for de dyr jeg har.... men som jeg hele tiden skriver, så er det smag og behag hvilke forhold man synes dyrene skal gå under ;)
Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Helle K.

• Administrator
« Svar #10 Dato: 19 Marts , 2013, 16:25 »
Det der hus er alt for lille til noget som helst fornuftigt hvis i spørger mig.... Især hvis hønsene ikke kan komme ud hver dag.

Enig
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Leif Tranum

• Bruger
« Svar #11 Dato: 19 Marts , 2013, 16:48 »
Selvfølgelig vil jeg da gerne have græs hos hønsene hele året, hvis de var forbeholdt en hønsegård, og måske kun kommer i haven et par gange om ugen  ???
Det er i min verden min pligt som dyre ejer at sørge for bedst mulige forhold for de dyr jeg har.... men som jeg hele tiden skriver, så er det smag og behag hvilke forhold man synes dyrene skal gå under ;)

Jeg er helt enig med dig hvis man har masser af plads.Hønsene vil få optimale forhold hos dig.
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Nadia

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 19 Marts , 2013, 17:20 »
Jeg er fuldstændig enig i at den hønsegård+hus på billedet er for lille, og netop derfor skriver jeg at vi vil bygge det større! :) Det var blot for at vise modellen. Vi kommer på ingen måde til at holde høns, hvis vi ikke har mulighed for at give dem den plads de kræver. Som sagt vil vi jo gerne lade dem bruge hele haven hver dag, men i weekenden hvor vi selv bruger haven, inklusiv hunden, kan det jo være de ikke kan være ude hele tiden, hvis hunden ikke kan lade dem være. Så vidt jeg ved er hønsegården på billedet 2 meter lang. Og vi har ihvertfald en 5-6 meter at gøre med. Så skal vi bare finde ud af hvad dybden skal være.

Det gør for os ikke noget at hønsene skulle stoppe med at lægge æg i en periode, så længe det ikke er direkte synd for hønsene at de skrukker og ikke har en hane! For vi vil trods alt helst holde silkehøns, men ikke for enhver pris.
« Senest Redigeret: 19 Marts , 2013, 17:47 Fra Nadia »
Mvh Nadia

1 Bichon Frise
1 Chihuahua
1 utrolig tålmodig mand

Offline JNTS

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 19 Marts , 2013, 17:55 »
Leif - hvis man ikke har pladsen til at holde høns under ordentlige forhold, så er min helt klare mening at så må man lade være - det er jo så heldigvis ikke tilfældet hos Nadia  /o

Nadia, vi har dværg silker og jeg kan så udemærket forstå I gerne vil have dem - der er noget af det hyggeligste at have gående i haven, men ja, de skrukker for et godt ord.
Indtil videre har jeg haft held til at afskrukke dem jeg ikke ønskede skulle være skruk.

Mange hilsner
Janni

Vildfarvede dværg Silker
Dværg Kochin

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #14 Dato: 19 Marts , 2013, 18:56 »
Hvis størrelsen på hønsene er silke i stor så vil jeg sige i skal have omkring 3 kvm hus og så maks 6 høner. Hvis i så har mulighed for at lave et stykke af gården overdækket er det rigtigt godt for så kan de altid hygge sig i tørvejr. Evt lave en gård på 10-15 kvm og overdække 1/3 af den. Så er det ikke så småt at de ikke kan gå og hygge sig men heller ikke så stort at det koster alverden at lave. Hvis i laver gården rovdyr sikker så behøver i ikke åbne og lukke for dem når de skal ud og ind. Mine huse står altid åbne så de selv kan bestemme deres rytme. Til 6 høns ville jeg lave 2 redekasser på ca 30*30*30 så kan de selv vælge rede. Hvis i vælger flere racer så gerne købe dem 2 og 2 bare så de ikke bliver mobbet af de andre  ;)
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor