Jeg har haft mange forskellige dyr igennem tiden, herunder også forskellige fugle, men jeg har aldrig holdt høns.
Vi har besluttet os for at få høns på hyggebasis, og da vi bor i vilakvarter, vil vi kun have høner. Vi har heller ikke planer om kyllinger alligevel. Vi vil holde høns for hyggens skyld, og ikke mindst for æggenes skyld. Jeg har nogle startspørgsmål som jeg håber i vil hjælpe med:
Vi vil gerne holde en 5-6 høner, hvor stort skal hønsehus plus gård være?
Vi kunne godt tænke os at hønsene kan komme i haven også, men dette sker nok ikke hverdag. Er det vigtigt at hønsene har samme dagsrytme hver dag, eller kan man godt nøjes med at lade dem komme udenfor gården et par gange om ugen?
Vi vil gerne have silkehøns, måske dværg eller de store. Men da de jo ikke lægger helt så store æg, tænkte vi om det er muligt at have forskellige hønse racer sammen? Således man havde 5 silkehøns f.eks. og 1 enkelt Isa Brown, eller er det vigtigt at de høns der går sammen er samme race?
I selve æglægningskassen som skal sidde på enden af hønsehuset, har jeg forstået det sådan at man f.eks. kan dele denne op med skillevægge så der bliver flere små reder. Skal hønsene have én rede hver, eller hvordan?
På forhånd tak