Der er nok forskel på racer også, for mine høns bliver jo liggende til hun mener det er tid,,,, og de små skal jo kunne vente på at sidste mand er på banen, og der kan gå fra dag 19-20 - og helt til 23 hvis hun er tålmodig, og det betyder jo så at de hurtige har for små og underudviklede tarme, da de kun får det de har i blommesækken.
Jeg har en gang klækket landhøns, og de kom på dag 19-20 og de sprang lige i foderet, men det ser jeg aldrig en orpington kylling gøre, og når de kommer ud af maskinen med det samme de er tørre, så skal de hjælpes til mad og vand og guides, det sker ikke når de har været i rugemaskinen tre dage fra første til sidste kylling.
Jeg har hverken nævnt panik eller dødelighed, som en mulighed, kun konstateret at det man kan frygte ved at behandle kyllingerne forkert, ikke er aktuelt i mit hønsehold, jeg har jo netop kun min erfaring at dele ud af...
Og så er jeg ikke enig i, at fordi der er betalt for en kæmpe undersøgelse, så er den evig gyldig, det sker jo jævnligt at industriens undersøgelser viser sig at være fejlbehæftede, med kontrolgrupper og det hele,, og jeg tror heller ikke at alle de hønseavlere der har arbejdet med høns i hundrede år, ikke er en ligeså god undersøgelse, med racehøns og havehøns, bare går den jo ikke på industrihybrider og burhøns, og den sammenligning har de nok ikke gjort til deres kontrol gruppe...
Ammestuesnak i den forbindelse kan være ligeså god som en undersøgelse som den nævnte. Man skal jo også selv være kildekritisk.
Jeg mener faktisk slet ikke der er et reelt sammenlignings grundlag.