Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: kan jeg tage mine kyllinger ud nu??  (Læst 1852 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
Sv: kan jeg tage mine kyllinger ud nu??
« Svar #15 Dato: 10 Marts , 2013, 13:30 »
Det var en fin oplysning, at fugt og varme er på plads så hurtigt. Men I har helt klart også vist omhu med at gøre det hurtigt, og det er nok vigtigt.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #16 Dato: 10 Marts , 2013, 16:41 »
hvilken fugtighed har i.. min king suro ligger på 75-80 i fugtighed nu under klækningen...og da vi i går tog kyllinger ud faldt den fra 80 til 70 men steg lynhurtig igen..der er dugdråber på gladset i rugemaskinen ....
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #17 Dato: 10 Marts , 2013, 16:46 »
Der er nok forskel på racer også, for mine høns bliver jo liggende til hun mener det er tid,,,, og de små skal jo kunne vente på at sidste mand er på banen, og der kan gå fra dag 19-20 - og helt til 23 hvis hun er tålmodig, og det betyder jo så at de hurtige har for små og underudviklede tarme, da de kun får det de har i blommesækken.
Jeg har en gang klækket landhøns, og de kom på dag 19-20 og de sprang lige i foderet, men det ser jeg aldrig en orpington kylling gøre, og når de kommer ud af maskinen med det samme de er tørre, så skal de hjælpes til mad og vand og guides, det sker ikke når de har været i rugemaskinen tre dage fra første til sidste kylling.

Jeg har hverken nævnt panik eller dødelighed, som en mulighed, kun konstateret at det man kan frygte ved at behandle kyllingerne forkert, ikke er aktuelt i mit hønsehold, jeg har jo netop kun min erfaring at dele ud af...

Og så er jeg ikke enig i, at fordi der er betalt for en kæmpe undersøgelse, så er den evig gyldig, det sker jo jævnligt at industriens undersøgelser viser sig at være fejlbehæftede, med kontrolgrupper og det hele,, og jeg tror heller ikke at alle de hønseavlere der har arbejdet med høns i hundrede år, ikke er en ligeså god undersøgelse, med racehøns og havehøns, bare går den jo ikke på industrihybrider og burhøns, og den sammenligning har de nok ikke gjort til deres kontrol gruppe...
Ammestuesnak i den forbindelse kan være ligeså god som en undersøgelse som den nævnte. Man skal jo også selv være kildekritisk.
Jeg mener faktisk slet ikke der er et reelt sammenlignings grundlag.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #18 Dato: 10 Marts , 2013, 20:59 »
Jeg har hverken nævnt panik eller ...

Jeg tager ansvaret for 'panikken', da jeg i svar #6 skrev 'Ingen grund til panik.'  ;D

Ammestuesnak i den forbindelse kan være ligeså god som en undersøgelse som den nævnte. Man skal jo også selv være kildekritisk.
Jeg mener faktisk slet ikke der er et reelt sammenlignings grundlag.

Jeg mener at det, at sammenligne industrikyllinger med racekyllinger, er lidt som at sammenligne æbler og pærer. Jeg er med på at der i begge tilfælde er tale om 'kyllinger', men den ene type er svært 'manipuleret' ift hvad naturen frembringer.
« Senest Redigeret: 10 Marts , 2013, 21:02 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #19 Dato: 10 Marts , 2013, 21:34 »
Ok pilegaarden. Fortæl os andre uvidende om hvad det er der har ændret sig ved industrikyllingernes fordøjelsessystem og udviklingen af dette?

Grundlæggende er de vel manipulerede på samme måde som racehøns. Så må konklusionen vel være at ingen kan lære noget som helst om kyllinger af andre, fordi de altid vil være genetisk forskellige, også inden for en bestemt race? Det er et tyndt argument.
« Senest Redigeret: 10 Marts , 2013, 21:37 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #20 Dato: 10 Marts , 2013, 21:54 »
Beklager Mikkel, men jeg kan ikke hjælpe dig her, da jeg ikke kender nok til industrikyllinger.
Jeg anser ikke dig/andre som uvidende eller mig selv som bedre vidende, men er blot observerende.

Jeg ved kun hvordan kyllinger af racehøns 'fungerer'. Og de har ikke brug for, og vil normalt ikke søge, optagning af føde de første 1-2 dage efter klækning.

Så de 'stakler' må jo så klare sig med et underudviklet tarmsystem, hvilket så iøvrigt synes at gå OK.  ;D ;D
Mvh
Erik Andersen

Offline vbruun

• Bruger
    • Egebjergvej 13
« Svar #21 Dato: 11 Marts , 2013, 07:44 »
Jeg ruger i to maskiner: En Rcom 20 og jeg tømmer maskinen (hurtigt) gerne med hjælp fra manden for at der hurtigt kan lukkes igen.Den tømmes for tørre kyllinger ca 3 gange i løbet af de par dage klækning står på.Den sidst klækkede bliver i maskinen for at kalde på de andre.Jeg tømmer maskinen fordi jeg synes det er synd for dem der er på vej ud.De klækkede bøvler MEGET rundt på dem.Det er ikke til hverken at se eller høre på.Jeg tager også tomme skaller væk da jeg har oplevet at en tom skal sætter sig fast omkring et æg som er språet og dermed lukker for det første hul.Der er ingen grund til kyllingen skal gå til på den måde.Min maskine er hurtigt oppe i fugt og temperatur igen.

Min hjemmelavede maskine (flamingokasse) takles på en anden måde.Kyllingerne får ikke lov at gå her så længe.De får ikke altid lov til at blive helt tørre.Grunden til dette er at de når de er ude af ægget har en mani med at bøvle med føleren til termostaten.Måske fordi den er sort og bevæger sig lidt ?? Nå men der sker det at termostaten går bananas og temperaturen ligeså.Det sidste nye er at jeg hæver føleren lidt og dropper at se mere på termometer ved den rugning for den vil ikke vise det samme lidt længere oppe.Bortset fra det er denne maskine blevet meget stabil fordi jeg efterhånden kender den.Men det har koster lang tid og mange notater.Muligvis også døde kyllinger.MEN..er de først ude af æg og maskinen så dør de sjældent her.Der står selvfølgelig foder og vand klar til dem.Min oplevelse er at krydsningskyllinger er mere vakse fra starten til at lære hvad det er.Brahma og wyandotter er ikke så interesseret i mad fra start.
Det korte af det lange..Jeg gør ikke helt som hønemor.Men får dog friske kyllinger.
Sidste rugning gav 18 kyllinger ud af 20 æg.Ruget og klækket i Rcom.Jeg er mere nervøs for næste hold.....

Ps. Jeg ruger ved 46% fugt og klækker ved 68%
« Senest Redigeret: 11 Marts , 2013, 07:46 Fra vbruun »
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 13 Marts , 2013, 18:41 »
jeg ruger ved 45% fugt og da de sdste klækkede var det ved 80 % fugt..disse æg er også vild tykskaldet så vi kan ikke lyse igennem dem
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #23 Dato: 13 Marts , 2013, 19:10 »
jeg har ruget på 35-40% fugt (lidt højere sidste år. 45-47%) klæknings resultatet er blevet det samme.

jeg klækker på 65-70% fugt.

kan dette ikke blive for meget ved eks 80%?
hvad jeg kan læse mig til kan man drukne kyllingerne i ægene ved for høj fugtighed.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 15 Marts , 2013, 12:15 »
jeg har rigtig svært ved at få maskinen længere ned..hor overvejet at prøve at tage vandet fra maskinen under klækning og så dagen inden de klækker oversprøjte æggene med en vandforstøver i stedet for
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #25 Dato: 16 Marts , 2013, 11:23 »
okay. jeg havde modsatte problem i år og svært ved at få fugten høj nok op.

måtte hælde vand ud i bunden på mine madam blå, da de to kar ikke var nok.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #26 Dato: 18 Marts , 2013, 09:56 »
jeg har haft rugemaskinen til at stå inde i stuen så børnene kunne følge med hold op det var jo mere spændene en tv :-)
vi slog æggene ud dem der aldrig klækkende og det var kyllinger i 2 æg og resten var ikke befrugtet.. så statur er der kom 9 kyllinger ud af 24 æg
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder