Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: kan jeg tage mine kyllinger ud nu??  (Læst 1847 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
kan jeg tage mine kyllinger ud nu??
« Dato: 09 Marts , 2013, 17:48 »
hej
i går klækkede der 2 kyllinger i dag, er der kommet en mere og kan se der er hul på to æg mere (i dag er først dag 21 i rugemaskinen) nu er mit spørgsmål...kan jeg åben rugemaskinen og tage de 3 tørre kyllinger ud og over i en varme kasse uden der sker noget med de 2 der er på vej ud af æggene????? HJÆLP ruger i en king suro med 24 æg... dette er anden gang vi prøver så håber på flere kyllinger
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #1 Dato: 09 Marts , 2013, 18:15 »
Tillykke! Bare det var mig :0). Undlad endeligt at åbne, det påvirker fugtigheden for meget! Man kan hurtigt miste fugtigheden, hvorved de kyllinger der ikke er klækket kan mistes, hvis hinderne tørrer ind. Lad vær og nyd bare at se på kyllingerne gennem låget.
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline ina.....

• Moderator
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: kan jeg tage mine kyllinger ud nu??
« Svar #2 Dato: 09 Marts , 2013, 19:55 »
Der er ingen grund til at tage kyllinger ud af rugemaskinen, de kan gå der i tre dage, og bliver kun friskere af det.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 09 Marts , 2013, 19:58 »
tak for svar... de får lov at være der i til i morgen...der er lige kommet en lille kylle mere ud af ægget...bliver aldrig træt af at sidde og kigge på den rugemaskine
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Dorte K

• Passiv bruger
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
« Svar #4 Dato: 09 Marts , 2013, 20:14 »
:0) :>
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2013, 21:55 »
Helt ligegyldigt er det nu ikke om kyllingerne kommer til at sidde tre dage i maskinen. Følgende er fra en artikel på landbrugsinfo.dk:

Det er essentielt for udviklingen af kyllingernes fordøjelseskanal, at de hurtigt får tildelt foder. Tidlig adgang til foder stimulerer udviklingen af tyndtarmen samt tyndtarmens evne til at optage næringsstoffer. Udviklingen af tyndtarmen sker relativt hurtigt i kyllingens første leveuge. I den første uge udvikles nogle små udposninger (kaldet "villi") i tyndtarmen. Disse udposninger øger tarmens areal, og dermed absorptionsevnen. Tidlig fodring er essentiel for udviklingen af disse udposninger. Ved sen adgang til foder bliver disse udposninger både tyndere og kortere. Forskellen er permanent og ses selv, når kyllingerne bliver seks uger gamle (II). Det har altså betydning for stort set hele kyllingens levetid, når fodringen startes for sent. Af samme grund bør restriktiv fodring ikke praktiseres før kyllingerne er minimum 7 dage gamle. Nedsat vækst på grund af manglende foder i den første leveuge kan nemlig ikke indhentes ved kompensatorisk vækst (III).

I forsøg med fodring af kyllinger så snart de er klækket har det vist sig at kyllingerne kommer hurtigt i gang, og bliver større end kyllinger som først fodres efter 24 og 36 timer (IV, V). Det er imidlertid ikke muligt at fodre kyllingerne i klækkebakkerne på rugeriet. Under praktiske forhold kan kyllingerne derfor først tildeles foder, når de er læsset ud af kasserne hos producenten, og de kan da også sagtens klare sig på resterne af blommesækken indtil ankomsten i kyllingehuset. Derefter kan der dog ikke være tvivl om, at kyllingerne hurtigst muligt skal tildeles foder.

Så de er muligvis friskere. Men de vil også blive mindre end de ellers ville have været.
« Senest Redigeret: 09 Marts , 2013, 21:57 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline pilegaarden

• Passiv bruger
  • Erik
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2013, 23:10 »
Nyklækkede kyllinger har 'madpakke' til ihvertfald 2 dage. Så ingen grund til panik.

'Industrien' gør meget for at optimere udbyttet, men jeg er ikke sikker på at den gør det for hønsenes bedste.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2013, 23:16 »
Jeg har absolut ingen små dyr, og i de år jeg har ruget kyllinger, har jeg punkt 1 måske mistet 5. Mine høns er stærke og sunde, og har ingen ernæringsfejl.
Jeg har til gengæld set masser af nyklækkede kyllinger der absolut ikke er fødesøgende eller er til at formå at spise, da de formentlig er mætte af deres blommesæk.
De er til gengæld fødesøgende og friske når de har fået lov at sidde et par dage i maskinen.
Jeg er nok ikke den eneste der gør sådan, jeg har jo ikke selv opfundet metoden, men lyttet og lært og gjort mine egne erfaringer hen ad vejen
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2013, 23:45 »
Der er ingen som skaber panik eller påstår at kyllingerne dør af at blive i maskinen. Så hvorfor nævne det?

Og nej, industrien gør ikke noget for kyllingernes skyld. MEN, den har den fordel, at den i højere grad baserer sig på videnskabelige undersøgelser og forsøg i stor skala med kontrolgrupper. Hermed kan den fx se om de sunde og stærke kyllinger kunne være blevet til lidt større sunde og stærke kyllinger, hvis de var kommet ud noget før.

Derfor slipper industrien også for megen af den ammestuesnak og de modsatrettede råd fra diverse hobbyfolk, som vi andre på godt og ondt må leve med.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #9 Dato: 09 Marts , 2013, 23:51 »
Jeg vil gerne have mig frabedt at få mit hønsehold sammenlignet med industrien, uanset hvor mange undersøgelser de har betalt for, og uanset disse undersøgelsers validitet.
Nu har industrien jo ingen små kyllinger på friland i rumpen på en skruk, sådan som det foregår her, når de er ude af maskinen og ude i det virkelige liv i mors skørter, og de har næppe heller betalt for nogen undersøgelse der kan bekræfte, eller afkræfte hvilke dyr der er sundest.
Venlig Hilsen INA

Offline hanemikkel

• Passiv bruger
« Svar #10 Dato: 09 Marts , 2013, 23:56 »
Nu handler det jo om noget så basalt, som hvordan fordøjelsesorganerne udvikles på en kylling. Der er ingen grund til at tro, at der skulle være nævneværdig forskel.
Hvorfor ikke bare indrømme, at du ikke aner om dine kyllinger ville være større, hvis du ikke lod dem sidde tre dage i maskinen? Og så naturligt er dit høneshold vel heller ikke, hvis kyllingerne kommer fra maskinen.
Har eller har haft:

Offline ina.....

• Moderator
« Svar #11 Dato: 10 Marts , 2013, 00:04 »
Nu kender du jo ikke til mine høns, og jeg har aldrig sagt at det er naturligt udover at mine kyllinger i det omfang det er muligt går med en skruk, også selvom de er kommet fra rugemaskinen.
Jeg vil sige det på den måde, at hvis mine orpington bliver større, så tror jeg de overskrider standarden, hvis der er et overmål
Og nej jeg aner da ikke om deres tarmsystem ville blive større hvis jeg tog dem ud af maskinen, men jeg ved at de ikke æder af egen drift de første dage, ligesom hønen heller ikke letter rumpetten fra reden og viser ungerne mad de første dage, men du kan jo spørge hende om hun ved at hendes afkom ikke får store tarme af ikke at få mad,,, vi kan ikke under nogen omstændigheder overgå hønen, og hvis hun ruger fem, og jeg kommer med ti, så kan jeg efter de ti sekunder det tager dem at blande sig, ikke mere se hvem der er hvem, men jeg har ikke vejet dem.
Dog har jeg jo ikke indsigt til at modsige industrien, men det ser heller ikke ud til at være nødvendigt
« Senest Redigeret: 10 Marts , 2013, 00:06 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA

Offline Stella Reece

• Passiv bruger
« Svar #12 Dato: 10 Marts , 2013, 10:40 »
Hanemikkel siger jo bare, at kyllinger trives bedre, hvis de får mad indenfor de første dage, og at der er mange udokumenterede "opskrifter" ( i nogle tilfælde = ammestuesnak) i hobbyvirksomhed. Begge dele er naturligt nok, og vil vi da ikke alle gerne gøre tingene så godt som muligt? Og som vores viden rækker til?
Hønemoder tager også kyllinger ud meget tidligt på lune sommerdage - hvis hun altså ikke skal tage hensyn til endnu uklækkede æg. På et tidspunkt lader hun uklækkede æg være uklækkede, for nu SKAL de klækkede ud at have mad. Ventetiden er da en afvejning mellem 2 modsat rettede hensyn - og den sidst klækkede kommer ud til maden, så snart den er tør, heldige asen.....
Men hun bliver ikke her på matriklen liggende på en flok færdigklækkede kyllinger i flere dage....Og kyllinger her  på matriklen spiser undulatblanding, fra dag 1 ude med hønemoder. Måske ikke så meget den første dag som senere ? - det ved jeg virkeligt ikke . Men de spiser, og det er jo iflg undersøgelsen det, der er væsentligt.
Jeg må jo erkende, at jeg så tråden tidligere og tænkte, åh nej, det er ikke det bedste for de kyllinger. Imidlertid har jeg ingen forstand på rugemaskiner og fugtighedsgrader, og så holdt jeg min mund, for hønemoder ville også have ventet et par dage på de sidste. Jeg har undret mig over at så kortvarigt et fugtighedstab skulle have stor betydning, men som sagt - jeg vedgår ikke at have forstand på det.
Men Ina, der kommer så mange følelser ind i det, fordi vi er glade for vore dyr. Og så er det, at du får skrevet, at dine dyr ikke har en overdødelighed, selv om ingen har skrevet om overdødelighed, og ikke vil have dine dyr sammenlignet med industri, selv om ingen har gjort det. Og det er så her, vi alle skal trække vejret dybt og tælle til 10 og prøve at forstå, hvad det egentligt er, den anden prøver at sige.
Artiklen hjælper jo faktisk ikke industrien ejheller, for som der står for neden i den, er det ikke praktisk muligt for industrien p.t. at fodre indenfor det første døgn, som det ville være ideelt, selv om de så nu véd, at kyllingerne så ville trives bedre.
Der er mange helt udokumenterede ting på Forum. Det skal der også være plads til, det er netop hobbyfolk og sjældent forskere, der deltager i Forum. Men der skal også være plads til det dokumenterede !
Det er jo ikke kun i hønseverdenen vi lever med det udokumenterede. Vores opførsel i et køkken hviler også på overleveringer og traditioner, og kan måske uden helt så mange følelser bruges til at illustrere, hvad jeg mener. Hvor mange følger ikke stadigt opskriften på Drømmekage fra Brovst ? Men hvis man rører alle ingredienser til dejen sammen i en skål og putter det i ovnen, bliver resultatet det samme. Hvor mange rører smør & sukker hvidt derefter 1 æg i ad gangen, til en kage ? Alle ingredienser i en skål, rør rundt & put det i ovnen.....( smørret skal muligvis have et øjeblik på varmen eller i mikrobølgeovnen, hvis man ikke - som jeg- blot bytter den ud med olie og accepterer en lidt anderledes smag). Hvor mange steger ikke en steg på rist over vand? Det er mange år siden husholdningsrådet viste, at stegen ikke bliver hverken mere eller mindre saftig af det. Talrige lande har da heller ikke den tradition- og får fine stege. Hvor mange folder ikke forsigtigt fyld og piskede æggehvider sammen til fromage? Igen har husholdningsrådet for længst vist, at piskeriset giver lige så luftigt et resultat ( hvis man altså ikke står og pisker også efter, at det er blandet). Hvor mange dækker ikke kartoflerne helt med vand og betaler elregningen for det ? et tætsluttende låg eg meget mindre vand kan gøre det - damp er 100 grader, lige som kogende vand.
Men foreslår man folk, at gøre disse ting, er svaret jo, at deres kager bliver luftigere, stegene saftigere etc. ved at gøre som de gør. Det er først i testsituationen, at folk ikke kan finde forskellen. Og det er der, det "korrekte" svar er.
Så jo, der er "ammestuehistorier" - mange endda, både på Forum & i resten af vores liv. Vi skal forholde os til, at de er der, og tingene fungerer jo i store træk  for folk alligevel, om jorden så er flad eller rund.
Men vi skal ikke skose ny viden. Vi skal plukke det fra den, som vi kan bruge i vores liv, hver især.

Offline farm-svendsen

• Passiv bruger
« Svar #13 Dato: 10 Marts , 2013, 12:41 »
jeg tog 3 kylliger ud af maskinen i går... de har drukket og spist fint og der er klækket endnu 4 kyllinger.. vi har valgt at kyllingerne skal være tørre og så flytter vi dem.. alså de må gerne være der i 24 timer :-) synes nemlig de kyllinger sad i vejen for dem der var ved at klække...
0,3 blandings høns
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline maja1981

• Bruger
« Svar #14 Dato: 10 Marts , 2013, 12:54 »
jeg har også altid fået råd herinde fra at man ikke skal åbne for maskinen under klækning.

jeg ruger også kyller ud i øjeblikket og da den første allerede var ude på 19. dagen til middag, valgte jeg at tage den og et par andre af de efterfølgende med ud i går aftes på 20. dagen. da havde den første ligget derinde i 1,5 døgn og skreg meget.

det gik lynhurtigt,( vi var to om det ) og indenfor allerede 1 minut var varmen og fugten igen oppe på det normale.

i dag er der yderligere kommet  20-25 kyllinger så jeg kan ikke se hvad der vil ske ved det, hvis man vel og mærke kan gøre det meget hurtigt.

jeg måtte også løfte på låget lige i starten af klækningen, efter den første kylling var ude, da jeg ikke havde fugt nok i maskinen og måtte hælde mere vand ved. her kunne jeg se hvor stærkt det gik med at det hele kom op på det normale igen.

den første kylling var sulten og drak mere end 10 gange da de kom under varmelampe.

jeg gjorde det kun fordi den ene var så tidligt ude og vidste den så først ville komme ud i dag, i aften hvor det er 21. dagen. og ikke mindst fordi den skreg så meget.

sidste år kom de 3 hold jeg rugede, mere ens ud. så her blev alle i til de alle var ude af ægene og tørret lidt.
der lå de ca 1,5 døgn de ældste.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet

Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.