Hanemikkel siger jo bare, at kyllinger trives bedre, hvis de får mad indenfor de første dage, og at der er mange udokumenterede "opskrifter" ( i nogle tilfælde = ammestuesnak) i hobbyvirksomhed. Begge dele er naturligt nok, og vil vi da ikke alle gerne gøre tingene så godt som muligt? Og som vores viden rækker til?
Hønemoder tager også kyllinger ud meget tidligt på lune sommerdage - hvis hun altså ikke skal tage hensyn til endnu uklækkede æg. På et tidspunkt lader hun uklækkede æg være uklækkede, for nu SKAL de klækkede ud at have mad. Ventetiden er da en afvejning mellem 2 modsat rettede hensyn - og den sidst klækkede kommer ud til maden, så snart den er tør, heldige asen.....
Men hun bliver ikke her på matriklen liggende på en flok færdigklækkede kyllinger i flere dage....Og kyllinger her på matriklen spiser undulatblanding, fra dag 1 ude med hønemoder. Måske ikke så meget den første dag som senere ? - det ved jeg virkeligt ikke . Men de spiser, og det er jo iflg undersøgelsen det, der er væsentligt.
Jeg må jo erkende, at jeg så tråden tidligere og tænkte, åh nej, det er ikke det bedste for de kyllinger. Imidlertid har jeg ingen forstand på rugemaskiner og fugtighedsgrader, og så holdt jeg min mund, for hønemoder ville også have ventet et par dage på de sidste. Jeg har undret mig over at så kortvarigt et fugtighedstab skulle have stor betydning, men som sagt - jeg vedgår ikke at have forstand på det.
Men Ina, der kommer så mange følelser ind i det, fordi vi er glade for vore dyr. Og så er det, at du får skrevet, at dine dyr ikke har en overdødelighed, selv om ingen har skrevet om overdødelighed, og ikke vil have dine dyr sammenlignet med industri, selv om ingen har gjort det. Og det er så her, vi alle skal trække vejret dybt og tælle til 10 og prøve at forstå, hvad det egentligt er, den anden prøver at sige.
Artiklen hjælper jo faktisk ikke industrien ejheller, for som der står for neden i den, er det ikke praktisk muligt for industrien p.t. at fodre indenfor det første døgn, som det ville være ideelt, selv om de så nu véd, at kyllingerne så ville trives bedre.
Der er mange helt udokumenterede ting på Forum. Det skal der også være plads til, det er netop hobbyfolk og sjældent forskere, der deltager i Forum. Men der skal også være plads til det dokumenterede !
Det er jo ikke kun i hønseverdenen vi lever med det udokumenterede. Vores opførsel i et køkken hviler også på overleveringer og traditioner, og kan måske uden helt så mange følelser bruges til at illustrere, hvad jeg mener. Hvor mange følger ikke stadigt opskriften på Drømmekage fra Brovst ? Men hvis man rører alle ingredienser til dejen sammen i en skål og putter det i ovnen, bliver resultatet det samme. Hvor mange rører smør & sukker hvidt derefter 1 æg i ad gangen, til en kage ? Alle ingredienser i en skål, rør rundt & put det i ovnen.....( smørret skal muligvis have et øjeblik på varmen eller i mikrobølgeovnen, hvis man ikke - som jeg- blot bytter den ud med olie og accepterer en lidt anderledes smag). Hvor mange steger ikke en steg på rist over vand? Det er mange år siden husholdningsrådet viste, at stegen ikke bliver hverken mere eller mindre saftig af det. Talrige lande har da heller ikke den tradition- og får fine stege. Hvor mange folder ikke forsigtigt fyld og piskede æggehvider sammen til fromage? Igen har husholdningsrådet for længst vist, at piskeriset giver lige så luftigt et resultat ( hvis man altså ikke står og pisker også efter, at det er blandet). Hvor mange dækker ikke kartoflerne helt med vand og betaler elregningen for det ? et tætsluttende låg eg meget mindre vand kan gøre det - damp er 100 grader, lige som kogende vand.
Men foreslår man folk, at gøre disse ting, er svaret jo, at deres kager bliver luftigere, stegene saftigere etc. ved at gøre som de gør. Det er først i testsituationen, at folk ikke kan finde forskellen. Og det er der, det "korrekte" svar er.
Så jo, der er "ammestuehistorier" - mange endda, både på Forum & i resten af vores liv. Vi skal forholde os til, at de er der, og tingene fungerer jo i store træk for folk alligevel, om jorden så er flad eller rund.
Men vi skal ikke skose ny viden. Vi skal plukke det fra den, som vi kan bruge i vores liv, hver især.