Ja det er klart, vindfanget udenfor, men husk lige at sætte smuthullerne forskudt, ellers skal du sørge for at dine vindfang vender hver sin vej.
De der 5 høns behøver ikke så meget siddepind som hele husets længde, og du behøver ikke skidebrædt og pind hos kyllingerne.
Når du nu starter med de 10 kyllinger, så bliver du overrasket over hvor lidt de fylder i det kæmpestoooore hus, så jeg vil foreslå at du laver dit kyllingeområde som tænkt, og så sætter lampen i hjørnet, og endelig i starten ikke giver dem større område end en udfoldet avis, hvis de kommer væk fra varmen og de andre, så kan de ikke finde tilbage, og så dør de af kulde.. faktisk ville jeg ikke i starten sætte dem i hønsehuset, men have dem i bordhøjde indenfor, så kan børnene også lettere komme til at snakke med dem.... når de vokser ud af en flyttekasse eller et kaninbur, så er de klar til kyllingerummet i det store hus.
Hvad varmelampe angår, så ville jeg anskaffe en Elstein pære, på 100w den giver varme men intet lys, så de vil med det samme lære at gå i seng med lyset udenfor, ikke at det er et problem med kyllinger, men i virkeligheden er de jo programeret til det.. når de har indtaget hele dit kyllinge rum, så ved du om det virker som du vil ha det, og så er det ved at være på tide at se udenfor, hvis vejret er fantastisk, og det kan godt være de første dage, at du skal finde dem i en bunke udenfor, og stoppe dem indenfor, men det vare kun nogle dage. Se til at de ikke kan smutte under huset, og at der er kyllingenet, så de ikke kan smutte igennem.. Det er jo ikke nu, men tiden kommer alligevel hurtigere end du aner
Jeg har en hønsestige ca 120 bred, så den vil ikke være egnet til dit lille hus, men den kan jo laves i mindre målestok, den har 4 trin, og alle kan frit vælge højde, benene er skåret skrådt så det passer op af vægen, og den er hængslet fast med ødsken og krog og lige til at tage ud og gøre ren .
Jeg har haft orpington i 17 år, og har aldrig haft en høne der lagde æg om vinteren, eller begyndte på det samme år som den er klækket... Alle mine orpington skrukker og smitter hinanden og bruger meget tid på det.