Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning  (Læst 47533 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
Sv: Legehuset skal være hønsehus - hjælp til indretning
« Svar #45 Dato: 09 Marts , 2013, 17:10 »
Jeg synes personligt at orpingtoner er meget nemme at have bare giv dem lidt at spise og brug lidt tid hos dem så er de håndtamme. Når de er ordentlig igang med at lægge æg giver en orpington høne ca 5 æg om ugen. Ikke noget med at skælde ud hvis de ikke lever helt op til det  ;) De kan finde på at ligge sig skruk men synes ikke de er slemme til det.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline Connie

• Bruger
« Svar #46 Dato: 09 Marts , 2013, 17:15 »
Tak Allan
Nu kan det godt være, jeg stiller et dumt spørgsmål  :o ... men når en høne har været skruk, hvor lang tid går der så, til hun begynder at lægge æg igen ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Fam. Hedegaard

• Passiv bruger
« Svar #47 Dato: 09 Marts , 2013, 17:19 »
For at være ærlig så ved jeg det ikke.  Tror hun går igang igen indenfor en uges tid men ved det ikke.
Mvh  Allan

Kone: Pernille
Datter: Anna
Søn: Viktor

Offline ina.....

• Bruger
  • Konen med de ternede sutsko
« Svar #48 Dato: 09 Marts , 2013, 17:24 »
Ja det er klart, vindfanget udenfor, men husk lige at sætte smuthullerne forskudt, ellers skal du sørge for at dine vindfang vender hver sin vej.
De der 5 høns behøver ikke så meget siddepind som hele husets længde, og du behøver ikke skidebrædt og pind hos kyllingerne.
Når du nu starter med de 10 kyllinger, så bliver du overrasket over hvor lidt de fylder i det kæmpestoooore hus, så jeg vil foreslå at du laver dit kyllingeområde som tænkt, og så sætter lampen i hjørnet, og endelig i starten ikke giver dem større område end en udfoldet avis, hvis de kommer væk fra varmen og de andre, så kan de ikke finde tilbage, og så dør de af kulde.. faktisk ville jeg ikke i starten sætte dem i hønsehuset, men have dem i bordhøjde indenfor, så kan børnene også lettere komme til at snakke med dem.... når de vokser ud af en flyttekasse eller et kaninbur, så er de klar til kyllingerummet i det store hus.
Hvad varmelampe angår, så ville jeg anskaffe en Elstein pære, på 100w den giver varme men intet lys, så de vil med det samme lære at gå i seng med lyset udenfor, ikke at det er et problem med kyllinger, men i virkeligheden er de jo programeret til det.. når de har indtaget hele dit kyllinge rum, så ved du om det virker som du vil ha det, og så er det ved at være på tide at se udenfor, hvis vejret er fantastisk, og det kan godt være de første dage, at du skal finde dem i en bunke udenfor, og stoppe dem indenfor, men det vare kun nogle dage. Se til at de ikke kan smutte under huset, og at der er kyllingenet, så de ikke kan smutte igennem.. Det er jo ikke nu, men tiden kommer alligevel hurtigere end du aner

Jeg har en hønsestige ca 120 bred, så den vil ikke være egnet til dit lille hus, men den kan jo laves i mindre målestok, den har 4 trin, og alle kan frit vælge højde, benene er skåret skrådt så det passer op af vægen, og den er hængslet fast med ødsken og krog og lige til at tage ud og gøre ren .

Jeg har haft orpington i 17 år, og har aldrig haft en høne der lagde æg om vinteren, eller begyndte på det samme år som den er klækket... Alle mine orpington skrukker og smitter hinanden og bruger meget tid på det.
Venlig Hilsen INA

En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Connie

• Bruger
« Svar #49 Dato: 09 Marts , 2013, 17:36 »
Hej Ina

Tak for svar :)

Det ville være fint med kyllinger indenfor ... så skal jeg bare holde kattene væk fra flyttekassen.  Tak for anvendelige råd. 

Kan man godt tage 5 kyllinger af en race og 5 af en anden - eller skal jeg tage 10 af samme ?

Og så skal jeg vist lige prøve at finde et billede af en såkaldt hønsestige ...

Hmm ... det kunne godt lyde som om, Orpington ikke er førstevalget ...

Kan jeg starte op med kyllinger i en race og så f.eks. 2 stk. voksne Isa Brown (for æggenes skyld) ?

Uuh .. jeg synes, spørgsmålene bliver ved med at vælte ud ... når jeg bliver klog på en ting, så er der noget andet lige bagefter, der melder sig :D
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #50 Dato: 09 Marts , 2013, 17:46 »
Hej Connie.

Hvis du har tid i morgen, så må du da gerne komme forbi og kigge hos mig. Jeg bor i Ringsted - og jeg har Orpington, som jo er verdens bedste race.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Connie

• Bruger
« Svar #51 Dato: 09 Marts , 2013, 17:52 »
Tak for tilbudet, Martin ... har en aftale med Tanja, som bor lige i baghaven. Vil dog gerne have lov at vende tilbage, hvis det er :)
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #52 Dato: 09 Marts , 2013, 17:53 »
Det må du helt sikkert
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Tanja Pedersen

• Global Moderator
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
« Svar #53 Dato: 09 Marts , 2013, 19:53 »
Voksne høns kan ikke gå med kyllinger, de bliver simpelthen slået ihjel af de voksne :o. Til gengæld kan du sagtens købe lidt blandet landhandel af daggamle kyllinger og lade dem vokse op sammen. Du kan også, når kyllingerne er blevet nogle måneder, købe fx to æglæggere. Det gjorde jeg selv. Mine maraner var tre måneder gamle da jeg købte tre hvide blandingshøns i æglægning. Den sammenføring gik godt.

Min hønsestige er to brædder der er sat sammen, og så med små lister savet til i bræddernes længde og sømmet på med ca. en hånds bredde mellemrum. Her er et billede af min minihønsestige, som min hollandske dværg bruger. Samme princip, men kun med et bræt.

Det er flotte høns Tanja. Hvis det er dine, så vil jeg gerne høre hvordan det går med flere haner sammen? Jeg overvejer selv en samlet flok med 12-15 høns af tre racer med en hane til hver.
Tak Mikkel. Jo, det er mine høns. Det er meget forskelligt om det går an med to haner i samme flok. De to på billedet er brødre og der har aldrig været bøvl med de to. Til gengæld ville det aldrig gå at sætte en anden hane ind til min araucanahane; det ville han aldrig finde sig i. Som sagt, det er meget forskelligt om det går an.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mette Juul

• Passiv bruger
« Svar #54 Dato: 10 Marts , 2013, 08:50 »
Jeg har også et legehus, indrettet til høns, og det fungerer fint. Det er et standard hus uden teresse og vinkel.

Efter første år blev det indterret efter mine ønsker om orpington og mere plads.

Først og fremmest har jeg erfaret at der ikke skal være noget på gulvet når der skal gøres rent, så foder- og vandbeholdere hænger ned fra loftet, og redekasser er løse.

Da jeg ønsker både store (1.4) og dværgorpington (1.3) har jeg lavett en hems. Jeg monterede en plade (vandfast krydsfiner) i husets bredde og ca 80 cm i dybden, lige så jeg kan nå ud i hjørnerne med min murerskovl. Fronten er en ramme af lægter og kyllingetråd. I midten er en låge, så bred som den nu kan blive for skråtaget. I højre side er lavet et smuthul med udvendig vindfang og trappe ned til en lille hønsegård. På bagvæggen står to katte transportkasser, så langt ud i siderne som de kan komme. Ovenpå dem ligger en lakeret skabslåge (skidebræt) som forhindre kasserne i at blive overskidt. Over skabslågen er siddepinden.

Nedenunder har jeg sat en låge, lavet af en tynd plade. Lågener ca 70 cm, og sidder på ydervæggen og passer så den kan lukke af for rummet under hemsen. Derudover har jeg lavet en ramme af 4 lægter og kyllingetråd. Den kan præcis gå i spænd mellem gulvet og hemsens gulv, og lukkes med lågen. Dvs jeg har et ruge/kyllingerum på ca 70 x 80 cm (ca det halve af hemsens areal). Når der er en skruk flytter jeg hende, med hendes kasse, ned i rummet hvor hun kan få fred. I det lille rum er et smuthul ud til den lille hønsegård. Når rummet ikke er i brug fylder det  ikke noget, da rammen står i garagen og lågen er helt åben mod ydervæggen. Resten af underetagen er indrettet som på hemsen, men med smuthul ud til hønsegården til venstre.

Når vi så, sidst på sommeren, kommer i pladsproblemer har vi endnu et rum. Det er fryseren :laugh:, men det er jo en helt anden historie.

God arbejdslyst, der venter mange fornøjelser forude.

Offline Connie

• Bruger
« Svar #55 Dato: 10 Marts , 2013, 09:34 »
Hej Mette
Det lyder som en smart indretning, men jeg kan ikke helt følge den ... det ville være rart med et billede ... skriv evt. en PM, så kan jeg sende mobilnr, og du kan smse.
Men jeg tror, at mit legehus går for meget op i spids til, at jeg kan lave en lignende indretning.  Der er ikke mere end 40-50 cm mellem højre og venstre side af taget i min navlehøjde .. og så tror jeg, det bliver for besværligt at gøre rent.
Men tak for input om at løfte vand og mad fra gulvet :)
Hvad har du af strøelse på gulvet ?
mvh Connie
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #56 Dato: 10 Marts , 2013, 11:01 »
Hej

Nu kan jeg se, at du skal have hønsegård helt op mod hækken. Har du evt. lige nævnt det for din nabo, at du overvejer høns, samt deres placering? Jeg er ikke helt sikker, men erindrer, at der på et tidspunkt var en tråd om, at der (i nogle kommuner) skal være mindst 3 m til skel. Ved ikke om det er min hukommelse, der spiller mig et pus. Men hvis det nu er clearet af med naboen inden, så er der jo i hvert fald ingen problemer. Det er bare så irriterende med nabostridigheder, hvis de kan undgås. Naboen synes måske ligefrem at det er hyggeligt med høns  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Connie

• Bruger
« Svar #57 Dato: 10 Marts , 2013, 11:20 »
Hej Kevin
Ja - der er bestemmelser hos os om 2,5m, så derfor startede jeg med at cleare det med naboen, inden jeg begyndte at måle og lave tegninger.  Men tak for tanken ... måske ikke alle der ville have undersøgt det, og det er jo træls at stå med færdig hus og gård, og så må man bare pille det ned igen.
Det var meget positive og glædede sig til æg i "baghaven" :)
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline kvb

• Passiv bruger
« Svar #58 Dato: 10 Marts , 2013, 11:43 »
Hej Kevin
Ja - der er bestemmelser hos os om 2,5m, så derfor startede jeg med at cleare det med naboen, inden jeg begyndte at måle og lave tegninger.  Men tak for tanken ... måske ikke alle der ville have undersøgt det, og det er jo træls at stå med færdig hus og gård, og så må man bare pille det ned igen.
Det var meget positive og glædede sig til æg i "baghaven" :)

Sådan  /o.

Og held og lykke med at finde den/de helt rigtige race(r) for jer  ;)
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Connie

• Bruger
« Svar #59 Dato: 10 Marts , 2013, 11:47 »
Tak Kevin ... det med racen bliver så nok den største udfordring ... jeg har jo næste lyst til at have dem alle :)
0,2 børn
1,1 katte,  0,2 kaniner