Hvorfor er det gen ikke uddødt for længst - altså før vi mennesker begyndte at blande os? Det giver slet ikke mening. Eller er de mon "bare" blevet avlet større, og så går det galt? Øretufterne altså, ikke halen.
Det kan der være flere grunde til. Hvis det er noget, som først er fremkommet efter domesticering, så er det sikkert menneskenes skyld, at det forholder sig således. Hvis de "altid" har haft tufter, så kan det være, at det giver dem andre fordele. Muligvis som en reel fordel i forhold til mere beskyttede hoveder mod vind og vejr - eller hvad ved jeg. En anden mulighed kan også være, at hønerne foretrækker haner med tufter. Hos påfugle er det jo heller ikke en fordel at rende rundt med den store hale. Det kræver ekstra energi at udvokse sådan en hale, og den er jo ikke helt usynlig i forhold til rovdyr. Men over for påfuglehøner viser den, at han har gode gener, og har formået at overleve til trods for, at han bærer rund på den store hale. Kvinder er ikke altid rationelle

Andre eksempler på lethale/dødlige gener er genet for korte ben, som fx hos chabos, lutte, mfl.. Her er der vist ingen tvivl om, at mennesker har set en fordel i at have specielt udseende høns eller høns, som ikke så nemt kan stikke af.
Man får vel ikke flere kyllinger med tuffer, ved at krydse tuf med tuf, der er bare 25 procent der dør, 50% med tuffer og 25% uden. Herved vil det selvfølgelig se ud som om at 66,6% får tuffer og kun 33,3% uden, men det er jo fordi de sidste er døde. Ved kryds af tuf og uden tuf vil der være 25% flere overlevende kyllinger, men stadig kun 50% med tuffer
Helt korrekt. Men er man kun interesseret i kyllinger med tuffer, så er man fri for at slå så mange ihjel, hvis de dør af sig selv ved at parre tuf med tuf. Det er jo de færreste, som opdrætter araucanaer for deres slagteværdi. Man kan jo mene om det, hvad man vil, men jeg tror det er således det forholder sig. Personligt vil jeg faktisk foretrække dem med skæg og uden tuffer. Så synes jeg personligt, at de er sødest. Men det hænger jo nok sammen med, at vi på et tidspunkt havde en enkelt sort høne gående med skæg og uden tuffer.