Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Deforme racer  (Læst 2688 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
Sv: Deforme racer
« Svar #15 Dato: 25 Februar , 2013, 07:30 »
Nogle af de racer jeg selv har stået og kigget spekulativt på er paduanere og toppede hollændere.
Der står der, i burene på udstillingerne, og virrer med hovederne, som om de forsøger at få håret ud af øjnene.
Kan de overhovedet se? Har de altid haft så stor top? Eller har ivrige avlere gennem tiderne fået den gjort større?

Offline Wanda

• Passiv bruger
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
« Svar #16 Dato: 25 Februar , 2013, 07:39 »
Har det på nøjagtig samme måde Tine.... Og har det også lidt på samme måde med krøllede dyr... fryser de ikke når deres fjer stritter istedet for at lægge sig tæt om kroppen og bliver de ikke meget hurtigt våde hele vejen igennem når det regner?
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #17 Dato: 25 Februar , 2013, 09:25 »
I standarden står der om de toppede racer, at toppen ikke må være så stor, så den forhindre et frit udsyn. Men der vil altid komme dyr med for store toppe eller skæve toppe osv. og disse må luges væk.
Men igen det er jo altid opp til den enkelte avler at gøre det..

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline fiskefjaesen

• Passiv bruger
« Svar #18 Dato: 25 Februar , 2013, 09:57 »
Wanda; hvad med dem med nøgne halse ;) De må da skulle gå med halsklude for tiden...

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #19 Dato: 25 Februar , 2013, 10:09 »
I standarden står der om de toppede racer, at toppen ikke må være så stor, så den forhindre et frit udsyn. Men der vil altid komme dyr med for store toppe eller skæve toppe osv. og disse må luges væk.
Men igen det er jo altid opp til den enkelte avler at gøre det..

Og Lene som dommer må du også give mig ret i, at det er en god udvikling hos de Toppede at man nu er mere obs. på "det frie udsyn".
For 30-40 år siden var en stor Top næsten altid = med mange point (hvis altså øvrige ting var OK). Dengang brugte man også at trimme det sorte væk, det må man ikke mere, det skal nu studses med saks.
Så udviklingen (avlen) har her givet meget mere dyrevelfærd til de Toppede, som nu kun accepteres med en top der har fjerene over øjene tilbagestrøget, så man kan se øjene, ved kik lige ind fra siden.

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #20 Dato: 25 Februar , 2013, 10:45 »
Jeg synes faktisk at der her i Danmark er fokus på dyrevelfærd, ihvertfald omkring høns og nu mener jeg IKKE industri høns, da det ikke er naturligt at en kylling skal kunne vokse sig kæmpestor på få dage eller en høne skal kunne lægge 365 æg om året.
Men det er jo et helt andet problem, som drejer sig om kroner, ører og effektivitet.

At der kun er obs. på at de toppede racer skal have frit udsyn, er kun glædeligt. Jeg var inde for noget tide siden på en amerikansk hjemmeside for Silkehøns, det i den grad flotte og velplejede dyr, MEN ingen af dem havde frit udsyn, for deres toppe var kæmpestore.

Men igen der ses jo også mange racer heste/ponyer med store lange pandelokker, og de klarer sig nu meget godt alligevel. Eller ??
« Senest Redigeret: 25 Februar , 2013, 11:25 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

• Passiv bruger
« Svar #22 Dato: 25 Februar , 2013, 16:39 »
Det mærkelige med nøgenhalse er, at de fint kan holde varmen - også nu - uden halstørklæder. Det skal man have dem for at opdage :D

Offline Lene Lestat

• Bruger
    • www.lestat.dk
« Svar #23 Dato: 25 Februar , 2013, 16:50 »
Nøgenhalsen er rent faktisk en meget robust og sund race.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:

Offline MartinGreen

• Passiv bruger
« Svar #24 Dato: 25 Februar , 2013, 20:02 »
Jeg er helt enig i problematikken ang. toppede racer. Men hvis nu toppende er for store, så trækker det vel også ned.
Uden at jeg kender til duer, så har jeg da set nogle dueracer med ufattelig små næb, og jeg tænker om de overhovedet kan spise selv og opfostre unger selv?
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Rudy

• Bruger
« Svar #25 Dato: 25 Februar , 2013, 20:07 »
Jeg er helt enig i problematikken ang. toppede racer. Men hvis nu toppende er for store, så trækker det vel også ned.
Uden at jeg kender til duer, så har jeg da set nogle dueracer med ufattelig små næb, og jeg tænker om de overhovedet kan spise selv og opfostre unger selv?

Ja, Martin, nu om stunder trækker en for stor og især hængende top meget ned.
De typer Mæfinker med helt små næb, må have deres unger opfostret hos ammeduer. Så hvis sådan en race skulle klare sig selv, så var det hurtigt slut.
NB: de kan dog godt selv spise :)