Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: ihh altså, jeg er bare SÅ stolt.....!!!  (Læst 4095 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline bondepigen

• Passiv bruger
ihh altså, jeg er bare SÅ stolt.....!!!
« Dato: 22 Februar , 2013, 18:06 »
Nu har jeg jo ikke lige nogen i min omgangskreds der forstår at høns er andet end noget man spiser, og de gider derfor ikke høre om MINE smukke, fine, skønne og super dejlige høns!! Og nogen er jeg simpelthen nødt til at fortælle det til, så det bliver jo så jer der klikker på denne tråd  :P

Jeg har 5 orpington's der er 5 måneder og et par dage gamle.... og hvad fandt jeg så i hønsehuset idag???? ET LILLE FINT BEGYNDER-ÆG!!!!! Så bliver man altså bare SÅÅÅÅ stolt!!! Her midt i kulden! Jamen jeg har jo simpelthen verdens dygtigste "små" kyller   :D

Og nu hvor jeg er i gang med at prale.... jeg har 1 australorps, og 2 maran-kryds, der er fra april sidste år.... De lægger hver især mindst 6 æg om ugen..... også her hele vinteren! Jamen altså, jeg er helt overbevist om at jeg er den eneste i verden der har sådan nogle dygtige race-høns! Jeg har ellers fået at vide at racehøns ikke lægger så mange æg, og at høns ikke lægger så mange æg om vinteren, og præcis idag, da jeg var ude og købe foder til dem, fik jeg fortalt at jeg sandelig skulle huske at jeg ikke måtte skifte foder, for så ville de stoppe med at lægge æg, men MINE høns lægger troligt æg, uanset hvad de får at spise :)

Og nu er det jo så at jeg risikerer at i alle skriver til mig, at jeres høns OGSÅ lægger æg hele tiden, og at det er normalt at de begynder æglægning når de er 5 måneder..... men så lukker jeg bare øjnene, og tror fuldt og fast på at MINE æg er meget flottere  ;D

det eneste problem jeg har, er at jeg har meget svært ved at nå at bruge alle de æg!
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline kristiank

• Bruger
Sv: ihh altså, jeg er bare SÅ stolt.....!!!
« Svar #1 Dato: 22 Februar , 2013, 19:02 »
 må jeg foreslå kogte æg som pålæg(der skal ikk spares), pandekager, æggekage og is hjemmelavet is mums, så har du slet ikk nok, vi er 3 har 9 hæner og har ikk meget i overskud

Offline Inge-Margit

• Passiv bruger
« Svar #2 Dato: 22 Februar , 2013, 19:08 »
Ja,  man er bare så stolt af de søde kyller der lægger så mange æg her om vinteren. Mine to høner fra sidste forår lægger mindst et æg om dagen, tilsammen, og mine venner er så glade for at få et par æg - til dekoration selvfølgelig - ha, ha

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
« Svar #3 Dato: 22 Februar , 2013, 21:44 »
Dagens hygge-/lykkefund herinde er vi mange, der ved lige præcis, hvordan du har det

Kh Louise

Offline Marianne Vedel

• Hønemor
  • Administrator
  • metacamkills.com
    • maran.dk
« Svar #4 Dato: 23 Februar , 2013, 07:17 »
Selv efter flere år med høns er en af de daglige glæder at hente æg i hønsehuset, vi har også ALT for mange æg i perioder, men jeg tror nok min familie og venner snupper (stjæler) nogen med hjem, når de kommer forbi, jeg er desværre afholdt fra LOVLIGT at forære dem væk, hvis jeg skal overholde loven. ;D Omvendt anmelder jeg ikke tyveri af en håndfuld æg, for i mine øjen er det under bagatelgrænsen!!!!!!!!!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bondepigen

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 23 Februar , 2013, 08:04 »
Louise:
Sikke en fin samling æg, det er også det jeg arbejder langsomt hen imod, blandede æg :) Iår skal jeg udvide med araucana, og så skal jeg have et par nye maraner, for at få mørkere æg :) Og må jeg så lige rose din fuldstændig fantastiske kurv!! (elsker kurve!)

Marianne:
Ja ud over glæden ved æg, syntes jeg også at jeg bliver mere og mere glad for hønsene. Jeg regnede med at jeg skulle have 4-5 høns, bare for at få æg, men nu, et halvt år efter jeg startede, har jeg været på hønseudstillinger, jeg har læst bøger om høns, (racer), jeg har lært hver enkelt at kende, og har fundet ud af at de har hver deres personlighed, og jeg går og nusser om dem, som var de kæledyr :)

Kristiank:
vores løsning, endnu, på for mange æg, er at lave omelet/æggekage en gang om ugen :)

Alt i alt syntes jeg bare generelt, at dyr i det hele taget, fylder en med livsglæde
0.1 australorps (Lopsie)
0.2 maran (Rasmine, Gertrud)
0.0.6 gul orpington
1.2 får (Arnold, Alvilda, Andrea)
1.1 berner sennen hunde (Ashlan, Biska)
0.2.2 røde katte
1.0 ægtemand (Tim)

Offline Louise Rosenbaum

• Passiv bruger
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
« Svar #6 Dato: 23 Februar , 2013, 08:43 »
@bondepigen
Tak, drømmer om at lære at flette pilekurve! Kurven fik jeg af mine unger i nov. 2011 med et gavekort på 4 valgfrie høns det har siden grebet lidt om sig og om få måneder har jeg 1 års jubilærum som glad i ægget hønsepasser

@Marianne  Sikke en omgangskreds, du er velsignet med der ...gad vide om ikke også dette risikerer at smitte direkte fra dette pragtfulde site og lige lukt ind i min virkelighed. Ahh den hønsefeber, så skinnersolen alligevel på en gråvejrsdag!
« Senest Redigeret: 23 Februar , 2013, 08:49 Fra Hyggehøns i Dråbyland »

Offline Malene V

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 28 Februar , 2013, 19:36 »
Jeg husker TYYYDELIGT, da min lille Tyttebær-pige lå i redekassen første gang, den 22. december!!! Er hun mon syg?? Hvorfor ligger hun derinde?? Hun siger da også lidt mærkeligt!? Måske de andre også opfører sig lidt underligt!??? MEN DER KOM ET ÆG  ;D!
Så skal jeg love for, at festen startede. For hver dag startede en ny høne, og hurtigt fik jeg 5 æg dagligt - næææ, det er fantastisk!
Jeg fik unge høns i sommer, og var bare blevet så glad for at nusse om dem, lære dem at kende, lave alverdens mad til dem osv osv....glemte helt at der vista var noget med, at sådan nogle fjerbolde osse lagde æg  ;D :laugh:.....
Det er dagligt intet mindre end fantastisk med høns  :-* :)!!!

Offline VibekePie

• Passiv bruger
« Svar #8 Dato: 02 Marts , 2013, 09:07 »
Tillykke med det lille fine æg  ;)
Jeg forstår så udmærket din glæde, det er dejligt at se det første lille prøveæg fra de unge høner.
Mine 6 ( 3 store blandinger,2 islandske og 1 dværg) har siden jul lagt 6 æg hver dag - stort  /o

hilsen Vibeke