Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Pris for plads i rugemaskine??  (Læst 5458 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
Pris for plads i rugemaskine??
« Dato: 26 Januar , 2009, 09:03 »
Jeg overvejer, at tilbyde andre plads til æg i min fantastiske rugemaskine.

MEN hvad betaler man for at få ruget æg ud. Der må være nogle herinde der har erfaring med, hvad man tager for det?

Jeg skal jo ikke tjene vildt på det, men vil jo dog gerne have lidt ind til rugemaskine, strøm og den tid, jeg trods alt bruger på at kikke til dem.
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

Offline Christian Ernstsen

• Hr. Hanegal - far til Poul Try
  • Passiv bruger
  • Høns i haven er herligt!
Sv: Pris for plads i rugemaskine??
« Svar #1 Dato: 26 Januar , 2009, 09:30 »
Da ræven havde ryddet ud i mit hus sidste år købte jeg kyllinger hos den lokale byggelegeplads. De kostede 20 kr stykket, hvilket jeg synes måske er lidt dyrt, men de skulle også tjene lidt på det...

Bare til info hvad jeg har givet.
Med sommerlige hilsner, Christian

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #2 Dato: 26 Januar , 2009, 09:34 »
Var det for daggamle kyllinger eller for at få ruget æg ud?
Søs, Tisted, 9510 Arden

Stor hvid/sort brahma, stor gul silke, stor lys sussex,  1,1 moskus ænder, 1,2 cocker spaniel, 1,2 maine coon, skotsk højlandskvæg, diverse alle mulige andre dyr

• Passiv bruger
« Svar #3 Dato: 26 Januar , 2009, 09:37 »
Det var for kyllinger, men de var mere end blot daggamle, jeg mener de var omkring tre uger gamle. Det var IKKE mine egne æg.

Offline Hebber

• Passiv bruger
« Svar #4 Dato: 26 Januar , 2009, 09:50 »
Hej Søs
Det var dog en fremragende ide, det er jeg sikker på der er behov for.

Jeg er selv absolut nybegynder, uden høns endnu, så jeg overvejer lidt hvad jeg skal starte med: rugeæg, kyllinger, voksne høns osv. og når jeg kigger priser ja så kan man jo lave et lille regnestykke

ruge æg koster 8-10 kr. daggamle kyllinger 20-25 kr.

æggene har kunden i forvejen så forskellen må jo være 12-15 kr for udrugningsprocessen, og derefter 2-3 kr pr dag til pasning, som alle andre tager.

Personlig ville jeg nok tage 10-12 kr pr æg som en fair pris.

håber du kunne bruge mit regnestykke og held og lykke med projektet. lad os høre hvordan det går  :)
1.6.9 Lys Sussex, 3,3 dværg Wyandot, 0,04 blandingskyllinger sussex/dv. wyandot 2.1.2 firbenede musefangere 1.0 lys Golden Retriever 0.1 ægtefælle

Offline Bjørn Nielsen.

• Passiv bruger
« Svar #5 Dato: 26 Januar , 2009, 10:29 »
Jeg mener at have hørt at prisen for udrugning svinger mellem 10,00 kr. og 25,00 kr. alt efter hvad der ruges høns / ænder / gæs, prisen er pr. levende kylling...
Som en tommelfinger-regel koster et rugeæg 10 % af moder dyrets pris ( En høne til f.eks. 100,00 kr. = 10,00 kr for rugeæg )

Man skal dog være opmærksom på ! AT for at ruge æg for fremmede ( lovligt  ::) ) skal man være registreret hos fødevarestyrelsen... også som hobby-avler / ruger.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyresundhed/National_omsaetning_dyr/Fjerkrae/forside.htm

Offline Lene Lestat

• Bruger
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
« Svar #6 Dato: 26 Januar , 2009, 10:45 »
Der hvor jeg har fået ruget ud før har jeg givet 0,50 - 1,00 kr. pr. æg (egne æg) og 3,50 - 5,00 kr. pr. levende kylling der er kommet ud.

Gåse- og andeæg er dyrere, da de tager mere plads og skal ruges i længere tid.

Til Christian

20,00 kr. pr. kylling som er 3 uger gammel det er da uhørt billigt, især hvis det var racehøns.
« Senest Redigeret: 26 Januar , 2009, 10:48 Fra Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

• Passiv bruger
« Svar #7 Dato: 26 Januar , 2009, 10:55 »
@Lestat: Det lyder som om du har ret, grunden til at jeg syntes det var dyrt er at jeg 1½ år tidligere havde givet 10 kr pr kylling samme sted, alt er relativt! ;) Det var racehøns første gang (dog uden certifikater og fodringe), anden gang var det kun 1 ud af 10, der rent faktisk var raceren, resten viste sig at være blandingshøns, desværre.

Offline Berit

• Passiv bruger
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
« Svar #8 Dato: 26 Januar , 2009, 14:22 »
Jeg mener jeg gav 1 kr pr æg for at få ruget ud, men det er nogle år siden, om det er steget siden ja det er jeg ikke klar over.  :D
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Tommy Andersen

• silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
« Svar #9 Dato: 26 Januar , 2009, 17:22 »
Hej

Et par gode råd.

Når du nu vil ruge for andre, så skal du invisterer i lidt Virkon S det skal du dyppe æggen i inde du lægger dem i maskinen, det er på grund af smitte faren.

Lov aldrig at der kommer kyllinger ud af æggene, så er det din skyld hvis der ikke kommer nogle kyllinger og ikke personen som der er kommet med æggene.

Hvad prisen skal være for at få ruget ud, er jo op til dig hvad du syntes, det er hvor meget tid du bruger på det.

Jeg har selv taget 3 kr pr æg og så 5 kr pr kyllinger der er kommet.

Det var der nogle der ikke ville betale da jeg satte prisen lidt op, de købte så en rugemmaskine til 1500 kr for at ruge 20 kyllinger ud om året, men de kom tilbage efter et par år for de kunne ikke få kyllingerne ud af æggene og så var der jo et stykke arbejde der skulle lægges i det, det havde de ikke regnet med, så det blev nogle dyre kyllinger.

Sørg for at få penge når de kommer med æggene, jeg har prøvet at stå med 3 kyllinger og persoene ville ikke hente dem for det vbar beastem mig der ikke kunne ruge kyllinger ud, personen kom med 100 æg, der var 75 som der ikke var befrugtet og resten døde i ægge på 19 dagen, jeg mente æggene de var for gamle for han havde kun 3 høner, men nej det var min fejl, så der stor jeg uden betaling og med 3 kyllinger, det blev så 3 høner og dem fik jeg afsat til en børnehave og fin en god flaske vin for dem, så lidt godt kom der ud af det.

Jeg ruger ikke for andre mere, der var for meget vrøvl, for det er altid dig der lave fejl ikke opdrætteren.

Håber ikke det skræmmer dig for meget.

Tommy 

Offline Søs, Tisted

• Passiv bruger
  • Søs, Tisted
    • Tisted
« Svar #10 Dato: 26 Januar , 2009, 17:59 »
Nej Tommy, jeg er ikke skræmt.

Synes de 3kr pr æg og derudover 5kr pr levende kylling lyder fornuftig. Det var også der omkring, jeg selv havde forestillet mig.

Så - hvis nogle er interesseret, så kik under sælges. :D
Søs, Tisted, 9510 Arden